Mikrofoner

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Mikrofoner

Legg inn av Espen Hammer »

Hey.
Vi skal i studio og spille inn ny plate til høsten. Og Vokalisten vår, kvinnelig, Synes ikke at ho får den lyden hun vil, sist vi var i studio. Derfor skal vi prøve ut div. mikrofoner før vi skal spille inn. Kan vel forøvrig tilføye at hun er utdannet klassisk sangerinne. Sopran.

Så. Er det noen som har mikrofoner å anbefale?
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Pearlman...
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av TorjeG »

Hei, mr. Det er kjempemye lettere å komme med anbefalinger og sånt hvis du kanskje antyder en budsjettramme.
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Neumann KM 100 eller DPA 4011 kan være en ide og teste.
Er også mye bra Scopes sigarmiker som funker bra til Sopraner.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Brukte for en stund Shure SM-7 i kombinasjon med Royer R-121 til et MS oppsett på sopran solist. Kan anbefales på det varmeste, og koster er ikke en ekstrem høy investeringsterskel heller...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Budsjett

Legg inn av Espen Hammer »

Budsjett er vel egentlig ikke noe hindring. Ettersom det ikke er vi som skal kjøpe. Så det blir nok evt. studioet som kjøper/leier det inn.
Takk for mange gode forslag. 8)
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

preamp

Legg inn av Espen Hammer »

Kan jo sikkert høre med dokker om preamp og tenker jeg. Der er jeg rimelig blank. for å si det mildt. Eneste er at jeg har hørt en Focusrite preamp, som jeg synes låter veldig bra. Men har ikke sett den i tr.heim`s området. og vet den er svindyr.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Re: preamp

Legg inn av Eivind Steinholm »

Espen H skrev:Kan jo sikkert høre med dokker om preamp og tenker jeg.
Det blir vel nesten som å spørre om noen kan anbefale en bra bil?? ;-)

Her kommer vel pris, smak og personlige preferanser veldig inn i bildet?
Og hvis dere, som du sa tidligere i tråden, er i et proft studio, er det ikke da mulig å få prøve litt forskjellige mic'er og pre-amper der?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

yupp

Legg inn av Espen Hammer »

Jo, det er mulig å prøve en del der. Men som nevnt tidligere, så har ikke vokalisten vår enda funnet den lyden hun vil ha, med det ustyret vi har prøvd til nå. Og derfor prøver jeg å sammle inn så mange erfaringer som mulig. Og en god del utstyr som er verd å prøve. Og det gjør det ialfall ikke enklere når vedkommende som synger ikke vet hva hun er ut etter. annet enn at det ikke låter slik hun vil det skal låte.

Men har nå en hel haug med forskjellige blandinger av mic, og preamper å oppmikkings metoder som vi skal prøve ut. Så. til neste vår kan dere høre resultatet. :D
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

begrensninger

Legg inn av Dag Blix »

Følte du under denne leteaksjonen at du hadde fått kommunisert til denne sopranen hva hun kunne forvente i en innspilling. Hadde hun begrep om hvordan opptak låter i motsetning til å høre seg selv i skallen i et rom? Klassise utøvere er jo ofte proffe i fremføring, men skjønner de lydverden?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

hehe

Legg inn av Espen Hammer »

Vel.. på meg virker det som om at klassisk skolerte sangere ikke har noe form for kunnskaper om lyd, og ikke har interrese om å lære det. Og når situasjonen er slik, så er det vanskelig for vedkommende å forklare hva som er "feil" med lyden. Ialfall når jeg gang på gang prøver å forklare at det er mange plasser i kjeden som "forvrenger" lyden, og da får til svar gang etter gang: "hvorfor kan det ikke bare være at man kan bare synge også låter det bra"

Så. må jeg har nok samme erfaring som deg. utrolig gode med framføring, men skjønner ikke hva som foregår i lyd verden. Men hun har faktisk vist interrese nå, ved å gå til anskaffelse av egen preamp. så skal straks prøve div preamper.

så.. foresten.. om noen har noen tips. preamp til rundt 6000 pluss moms??
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Pun

Legg inn av Dag Blix »

For 6000 kan du kjøpe ny sangerinne he he. Neida kødda.

Jeg tror sangere vil bli gladere når de får høre seg selv mixet i en god surroundmix for jeg tror de glemmer faktoren at rommet dessverre ikke kan bli helt med på 2 spor. Og så er det jo at vi hører oss selv annerledes i skallen en på tape, det har du vel smertelig merket når du har forsøkt synge selv slik jeg gjør innimello. Jeg er IKKE noen sopran nei.....

det er her vi som er studiofolk går ut over det en livetekniker må gjøre, hvor ofte må rene livetekniker egentlig jobbe så hardt med musikere som person. Låst inne i et lite rom i 3mnd krever peopleskills! enig?
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Som livetekniker må man jobbe like hardt med musikerne! Men det er komprimert ned til gjerne maks 2 timer om dagen! DET krever skills det.. men skjønner jo "argumentet" ditt og et krever samme skills mener jeg. Bare på ett annet plan! Hva som krever mest kan man overlate til andre å avgjøre..
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Dette er mer et spørsmål enn en påstand. Hva mener du eller andre som kan svare om tanken at i disse 6 timene en jobber live så jobber du mer opp mot MUSIKERE (aka artister), mens på 3 mnd i studio så tilnærmer man et arbeid mer mot PERSONER? Det jeg tenker er at når du har jobbet 8 timer om dagen med mennesker i studio daglig så blir du virkelig kjent med personene og forholder deg ikke lenger i like stor grad til dem som musikere.

Jeg angrer på at jeg skrev at vi studiofolk går uttapå livefolk, jeg vedgår at det er 2 så forskjellige situasjoner at de ikke er direkte sammenliknbare.
Så egentlig har jeg tatt bunnen ut av de første argumentene mine og vi har bevist av en skiftende migrering mellom studio og live kanskje kan være vanskelig å tilpasse seg.

note: jeg gjør begge deler og finner nå at jeg opptrer ulikt ettersom.

DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN DISKUTERER I FORUM. FOR Å DRA NYTTE AV HVERANDRE. (pissingcontest om hvem som kan flest micmodellnavn er lite nyttige.)
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

studio VS live

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg må inrømme at jeg ikke gjør all verden av studio arbeid. Og de gangen jeg har gjort studio arbeid som teknikker. så har det vært med artister som ikke har vært i "gamet" i alt for mange år, så de har blitt overasket over hva en ok condis mic kan gjøre med for eks gitar lyden.

Sefølgelig vil man som studio tekniker bli tettere på artisten, og ha andre muligheter til å perfeksjonere lyden. Ettersom, i det tilfellet her. det er en vokalist, som i en live sammenheng vil høre sin egen stemme uansett hva, blandet med ampingen av den. Men i studio hører vokalisten stemmen sin helt uten "hode resonansen". Og vil deretter sitte igjen med en helt annen oppfatning av lyden, og kan/klarer ikke å ta teknikkerens ord på at stemmen låter bra.

jah.. tror jeg fikk forklart meg der..

Og.. forøvrig.. så er jo studio laget for lyd.. de fleste konsert plasser i norge.. av små og medium størrelse er jo ikke laget akkustikk messig for lyd. dermed så låter det jo litt histen og pisten.. mens studio er "tunet" for å få bra akkustisk lyd.
Svar