lydkort?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Frode:
Hehe.. nå står vel snart apple bak internet og, tenker jeg... til og med Al Gore har jo prøvd å ta credit fra det. Jeg kjenner både pc og mac, og er LITT lei den smørja.. og siden det ikke var en del av spm...? :)

aslak:
Japp, var derfor jeg sa at han vel neppe kjører protools som DAW, siden han i det hele tatt spurte om lydkort.. Du snudde spm mitt på hodet, på sett og vis.. :) Men ja, digidesign hardware funker også med andre DAWS... Men er Protools ditt foretrukne DAW, så funker det jo dårlig med annet enn digidesign/digidesign lisensiert hardware... Vi er nok enige.. egentlig... :) Jeg mener i tillegg at det finnes en del lydkort som er vel så bra som 002 til samme eller lavere pris... men, smak og behag.
Jeg synes det bare virker litt meningsløst å kjøpe digidesign hardware hvis det ikke er digidesign produkt-veien man skal gå, selv om man kan bruke hardwaren med andre DAWs også.
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Tror dere vokal opptakene blir bedre og mindre "støyete" om jeg kjøper meg et eksternt lydkort med innebygget micpreamp ( til 2000kr ca ), enn å kjøre det slik jeg har det nå:

Golden Age TC1 Mic --> Behringer 802 mikser --> Behringer USB lydkort

Og heller kjøre: TC1 Mic --> Eksternt lydkort m/innebygget mic preamp!?
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Nei, tror ikke du kommer til å merke en umiddelbar kvalitetsforskjell på opptakene. Du sier ikke hvilket lydkort du tenker på i prisklassen, men uansett tror jeg ikke micpreamper på lydkort i den klassen er mer påkostet enn preampene i en liten Behringer...

Men det kan jo hende at du får et bedre lydkort da, og det kan jo hende det hjelper! Jeg kjenner "dessverre" ikke til noen Behringer-lydkort, så da så... ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Ja, riktig.... Ingen tvil om at jeg får et bedre lydkort, men hvor stor forskjell det vil være på vokalopptak er ikke så lett å vite...
Det som er saken nå er at jeg får litt "støy" når jeg tar opp vokalen.... Og det er preampen på mikseren som lager denne....
Er litt usikker på hva som er den beste løsningen, med tanke på at jeg ikke skal bruke 100.000 på et studio...
Hvordan ville det vært om jeg kjøper meg en Digital Recorder?
Vil støyen osv bli mindre da?

Denne f.eks : http://www.norskmusikk.no/visNettbutikk ... n1=13&n2=8

Har skjønt det som at desto flere ledd lyden går igjennom, desto mer "støy" oppnår man !

Snart bursdag, og lurer på hva jeg skal ønske meg !
Det jeg har nå er:
Behringer C1 mikrofon, men oppgraderte til en bedre mikrofon: Golden Age TC1 Rør mikrofon
Behringer 802 Mikser
USB U-CONTROL UCA202 lydkort
Og har nettopp kjøpt meg Cubase SE 3....

Mikrofonen vil jeg gjerne beholde, for den er kjempebra....
Forslag til hvordan jeg kan få best mulig vokalopptak, og hvordan blir det om jeg dropper alle ledd og kjører mikken i en Digital recorder?

Et annet spm som er off topic, men fikk plutselig "klikke" lyder på mikrofonen her om dagen.. Hva kommer det av?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

hepp

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg ville nok ikke kjøpt en slik HD opptaker som det der. du faller maaaange hakk i både kvalitet å utviklings potensiale av hjemmestudioet ditt med en slik opptaker.

Hva med å invistere i en heelt greit 2 kanalst lydkort? får jo kjøpt det til rundt en 1000 lapp, og SX3 ... er som oftes mic pre amp på de lydkortene.

Dette er noe du kan utvide å utvide i det uendelige. når du får bedre råd, å større behov, så er det jo bare å invistere i nytt lydkort. oppgradre SX. kjøpt plug ins til SX osv.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

tja, hdrecorder er en fin måte å holde fokus på musikken på. datamaskiner, oppgraderinger, software, krasj, virus o.l. er en fin måte å holde fokus på datamaskinen på.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Vil man merke stor forskjell om man kjøper en mic preamp til et par tusen?
Nå har jeg kun preampen i min 700kr's 802 Behringer mikser...
Sist redigert av Vo den 19 nov 2006, 21:35, redigert 1 gang totalt.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

det tviler jeg sterkt på at du vil! Da må alt annet i kjeden være optimalt i tilegg. Man må nok enda høyrer opp på prisstigen om det skal utgjøre en markant forskjell!
Det du derimot kanskje vil merke er mindre støy/bedre muligheter(parametre) og lengre levetid!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Ja, det er det jeg tenker på.... Får litt "støy" ved å bruke Behringer mikseren... Noe som plager meg litt.. Riktignok hører man ikke det så godt når man legger vokalen oppå litt lyd, men det hadde vært greit å jobbe med noe som er støyfritt.. Gjør meg litt gladere også :D
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

kan få fine resultater med soundblaster og behringer også. lånte meg en Neumann U87 og spilte inn litt vokal for et par år siden, låt ekstremt mye bedre enn den xm2000mikrofonen jeg hadde. Tror ikke jeg ville fått like mye valuta for pengene hvis jeg hadde beholdt mikrofonen og bytta ut mikser og lydkort med noe dyrere.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Nå har det seg slik at jeg har en god mikrofon da, så det er ikke det det står på! Er støyen jeg får fra Behringer mikseren + lydkortet som svekker tror jeg....

Det jeg tenkte da var at jeg kunne kjøpe meg ett lydkort med mikrofon inngang.. Vet ikke hvordan kvaliteten på micpreampen er på slike lydkort til 2-3000 kr, men det finner jeg vel ut av hvis jeg kjøper en !
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Hmm.. det er litt vanskelig å vite hva som er kilden til støyen din uten å være i nærheten... men, preampene i et "kombi-pakke" lydkort med preamp og konvertere er neppe noe særlig bedre enn behringer preampene. (Hvis i det hele tatt NOE bedre...)
Den beste billig-preampen jeg har vært borti er Art's tube mp serie... De låter slettes ikke verst, og er ganske så rimelige... Studio V3 er vel "toppmodellen", men de har noen som er enda et hakk billigere også... Jeg tror det kan matche mic'en din ganske greit. Burde vel være mulig å finne noen av de brukt og, forsåvidt... De har nå rør og karakteristikken er vel relativt "varm"... Tror det kan være fint sammen med rør-mic'en din.

I "gamle dager" kom det meste av støyen fra konvertere som satt på kortene INNI pcen.... det var da snakk om først og fremst viftestøy fra cpu etc.. men siden du har et USB lydkort virker det litt rart at det skal være det.. det er jo tross alt ikke INNI pc'en... per se... :)

Med tanke på lydkort er det litt vanskelig å prøve å foreslå noe som kan passe, snakker vi laptop, 6/4 pins FW, stasjonær pc, pci/pci-e etc, etc...?
Hvilke muligheter har du?
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Det du kan si da, er at når jeg skrur opp gain sammen med microphone level og main out hører man litt "susing" på opptakene... Jeg kan selvfølgelig senke disse verdiene, men da blir opptakene for lave rett og slett, og selv om jeg øker opptaket på pc-en blir det ikke høyt nok...

Har har muligheten til alt egentlig.. Har en laptop og en stasjonær !

Vil jeg merke noen forskjell på: ART Tube MP og ART Tube MP Studio ?

http://www.riff.no/butikk/product_info. ... ts_id=3422

http://www.riff.no/butikk/product_info. ... ts_id=3424
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Vo skrev:Det du kan si da, er at når jeg skrur opp gain sammen med microphone level og main out hører man litt "susing" på opptakene... Jeg kan selvfølgelig senke disse verdiene, men da blir opptakene for lave rett og slett, og selv om jeg øker opptaket på pc-en blir det ikke høyt nok...
Ok, så suset er der også om du lytter rett fra mikseren din?
Da kommer jo i tilfellet støyen fra preampen/mikseren din, liksom...
Vo skrev: Vil jeg merke noen forskjell på: ART Tube MP og ART Tube MP Studio ?
http://www.riff.no/butikk/product_info. ... ts_id=3422
http://www.riff.no/butikk/product_info. ... ts_id=3424
Som du ser er det samme preamp; samme rør etc... det du ikke får med tube mp er Vu meteret (som gir deg bedre kontroll på nivået) og voicing-kontrollen. Det er faktisk ganske store forskjell på hvordan de ulike voicingene låter.. men om det betyr noe for deg, er litt vanskelig å si... Du burde nesten bare forsøke å få prøvd tube mp'en og funker det, så funker det jo.. :) (som det står under.. :)
Ta med deg laptopen og lydkortet til en sjappe og si at du er hypp på å teste om det blir mindre støy/sus med en tube mp... Hvis det er noenlunde ok folk som jobber der, og som kanskje du til og med har handlet av før, så burde ikke det være noe stress... :)

PS! Når det gjelder opptaksnivå, så er det lite å hente på å ha for høyt nivå inn... heller tvert imot... men det er en helt annen greie.. du burde uansett ikke ha peaker høyere enn mellom -6 og -3 dB DS
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Hvis du er ute etter å bli kvitt støyen, eller å få bedre lyd, KAN det hende at disse Art-boksene gjør en grei jobb, men jeg ville ikke kjøpt de.

Årsaken er at i dag har det med å implentere rør blitt en altfor populær gimmick, hvor det at det finnes rør i kretsen liksom skal være et kvalitetstegn. Dessverre er det ikke slik! Se nå bare på prisen. Husk at du får det du betaler for, uansett!

Når det gjelder rør-dingser, så vil alle slike bokser med rør, som har en liten ekstern strømforsyning være av "starved tube/starved plate"-design. Du må gjerne Google litt selv på dette, da jeg ikke skal gi meg inn på å forklare rørkretser inngående her. Men essensen er den at an EKTE rørkrets med f.eks. et 12AX7-rør, slike som er puttet inn i disse Art-boksene og flere, krever spenninger gjerne mellom 150-300V for å virke skikkelig. Med en liten ekstern strømforsyning som leverer DC, og liten plass til noen gode trafoer inne den lille boksen, får dette røret stakkars max 50V å kose seg med. Derav "starved tube design".

Dermed står røret der å gjør en jobb som like bra og bedre kunne vært gjort av en vanlig transistor/IC-basert krets, og antagelig med mye mindre støy. Jeg har prøvd å bruke en slik preamp fra Alto som en effekt-preamp for vreng. Jeg klarte ikke å lage "fin" rørvreng med den. Det låter mer som transistorvreng, om du skjønner.

(Denne Alto Mic-Pre'en er forøvrig til salgs til høystbydende, uten noen form for anbefaling fra selger, altså meg! :-) )

Denne Behringer 802-mixeren din stiller jo også i en prisklasse hvor man ikke kan forvente all verden, så at du plages med støy overrasker ikke. Derimot er det dessverre slik som jeg har sagt i et tidligere innlegg, og flere andre har poengtert, at dette ikke nødvendigvis er mixeren sin feil! Men prisklassen den tilhører!! Derfor vil du antageligvis ikke oppleve noen som helst forbedring uansett hva du kjøper, såfremt du ikke er forberedt til å legge litt mer penger på bordet! Dette inkluderer billige lydkort med innebygget preamp.

Sjekk ut om RME Fireface 400 kan være noe for deg! :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Svar