lydkort?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Forsåvidt enig Eivind.
Og ja, rør er så ymse.... og starved tube design, ja... men cluet er vel at denne karen neppe har penger til å kjøpe en skikkelig rør-preamp som går på "riktig" volt etc.. :) Han har jo liksom et USB lydkort fra behringer...

Den aller, aller største forskjellen på dyrt og billig stæsj er jo kanskje også hvor lenge det virker etter at du har kjøpt det.. :) Det låter også bedre med dyrere stasj, ja, men den aller største forskjellen er vel kanskje levetid etc, som flere har nevnt. Jeg vet det finnes folk som bruker behringer konvertere sammen med SSL pulter, og det gjør VONDT å høre om (i alle fall for meg:)), men de sier det funker.. og da er det jo greit... selv om de konverterne ikke koster stort...

Det finnes mye skit av "rør-ting", uten å snakke for mye stygt om et merke kan jeg vel nevne at jeg sjekket ut en "rør-preamp" av et merke som begynner på "pre" for ganske lenge siden. Og det funka bare IKKE.... på NOE av det jeg testet det på....

Men denne ART preampen funker faktisk ganske fint, har lånt den av en kamerat for å sammenligne med mine preamper et par ganger, fordi jeg synes han får fine resultater med den, en studio projects mic og et maudio lydkort. Og den gir merkelig bra resultater på merkelig mange kilder... og igjen.. med tanke på pris... så er det helt fantastisk.... :)

Selv har jeg nesten bare transistor ting i mitt studio, med unntak av en rør-mic, så jeg er ingen rør-fantast som skryter vilt om rør heller.. :)
Og ja, man får det man betaler for... i alle fall som regel..
Så det er klart, hvis karen har mulighet og er villig til å leve med litt støy nå, for så å legge seg opp godt med penger til noe mer ordentlig, så er jo ikke noe bedre enn det...

Men så lenge teknikken ikke HINDRER musikken, så er det jo helt fett å bruke "billig-stasj"...? behringeren hindrer han tydeligvis, så jeg står ved det jeg sa: stikk i en sjappe og test det... funker det, så funker det.... :)
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Tjohei! Joda, vi er enige, Eirik! :-)

Men jeg vil bare presisere at jeg ikke mente han skulle se seg om etter en skikkelig rør-preamp, men at han heller burde spare pengene sine og IKKE kjøpe en preamp med starved tubes.

Og jeg sier jo også at det ikke er noe feil med mixeren hans. Den er bare for billig.

Som jeg avslutter med i forrige, fortsetter jeg nå med å anbefale RME Firecace 400, hvis den dekker behovene og lommeboka tillater. Jeg har selv kun gode erfaringer med Fireface 800 og RME Octamic, og disse preampene som er de samme som i 400 er bra, låter fint, og støyer ikke før de er gainet til 11! Og har heller aldri hørt et vondt ord om noen RME-produkter. Dessuten kan Fireface 400 utvides ganske mye vha ADAT I/O slik at det kanskje blir en stund for man så trenger å oppgradere.

Men for all del! Hvis han får anledning til å prøve ut noen produkter, og de funker, så er det jo bare å slå til! Fin holdning den der med at "så lenge teknikken ikke hindrer musikken..." Flere skulle tenkt litt på dette, og hva som egentlig gjelder! ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

I butikken har jeg blitt anbefalt Presonus Inspire 1394 Firewire Lydkort....
Han mente at den hadde gode mic preamps og at man måtte legge til over 1000 kroner til før man fikk noe bedre..

Noen som kjenner til lydkortet?

http://www.procom.no/infoShop/isProduct ... ails/23923
Svar