lydkort?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
bakkevik
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 08 nov 2005, 15:57
Sted: Haugesund

lydkort?

Legg inn av bakkevik »

skal kjøpe meg et lydkort..trenger 16 inn/ut. Helst firewire. Noen forslag, gjerne brukt?
Vegard V. Helgesen
Haugesund Lyd
www.haugesundlyd.no
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Kan man anbefale noe annet enn RME FireFace 800 HighEnd FW interface?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Digi 002 helt klart. Beste elektronikk oppbygninga som er, når det kommer til Firewire interface.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Slenger meg på støtte til Kalles forslag om RME Fireface 800!!

Er vel fortsatt det firewirekortet som gir flest innganger? (28 inn)
RME er suverene på driverstøtte og oppdateringer. Suveren lyd, og superstabilt både i FW400 og 800. Jeg kjører med 2xRME Octamic. Da har jeg totalt 20 micpre, 6 line-in, 2 digitalt (spdif), og har ingen problemer med å drive dette med en "liten" laptop, selv om jeg ikke akkurat anbefaler å spare på datasiden.

For de med litt lavere budsjett har RME nå kommet med Fireface 400 som gir totalt 16 kanaler inn. Har ikke prøvd dette dog, men tviler på at RME slipper noen dårlige produkter ut på markedet.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

prolyd har som nevnt et annet sted her en bundle på digi002R+command8, Protools LE, litt plugins og en vokalmikk for rundt 10000kr, slenger du på en 8kanalspreamp med adat så har du en fin pakke. mackie onyx, m-audio octane osv ligger vel mellom 5000-10000 et sted. bra verdi for pengene om ikke annet.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: lydkort?

Legg inn av Karl-André Tvedt »

bakkevik skrev:skal kjøpe meg et lydkort..trenger 16 inn/ut. Helst firewire. Noen forslag, gjerne brukt?
Lurte på en ting.. Hva skal du med 16 ut? :P bare litt nyskjerrrig :D
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

hvis man har en god mikser og masse bra outboard, så er det like greit å bare bruka maskina som tape? :p
Sist redigert av aslak.skarderud den 14 nov 2006, 11:24, redigert 1 gang totalt.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Er det nødvendig med et dyrt lydkort om man kun skal ta opp vokal?

Har sett på en Behringer USB sak til 299,- eller noe...
Tror dere at det gir ok kvalitet?
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

jeg har gjort ting som høres bra ut med soundblaster live og en soundcraft mikser, så du kan jo være heldig. jeg ville uansett lagt i litt mer, for det eneste det behringer kortet kommer med er begrensninger.
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Bakkevik:
Hvis du ikke skal binde deg til en bestemt plattform (protools), hadde jeg gått for FireFace... Lav latency, stabile drivere, gode konvertere etc..
Vil du gå protools veien er det jo litt færre muligheter, egentlig.. :)
Men tolker det slik at du ikke kjører protools, siden du spør om lydkort i det hele tatt, egentlig.. :) hehe...


Vo:
Siden du bare skal ta opp vokal....
Jeg hadde kjøpt meg et billig 2 inn/ut lydkort med digital inn/ut (helst AES/EBU inn) og brukt det frem til jeg hadde råd til å kjøpe en bedre ekstern konverter å koble til lydkortet. Jeg hadde derfor tenkt at det viktigste er å finne et enkelt kort med stabile drivere og lav latency, spesielt om du bruker mye vsti'er etc og skal legge vokal oppå det.
Med litt flaks, en god mic og en god preamp kan du helt sikkert gjøre helt fine opptak med den innebygde konverteren (så lenge du ikke fanger opp for mye vifte-støy etc) og når du kjøper en ekstern, god konverter blir det enda bedre.. :) Men Behringer har jeg et litt anstrengt forhold til... :) Noe av det funker, bevares, men jeg hadde ikke kjøpt noe jeg ikke visste funket.. Fra "gammelt av" er jeg vel heller ikke stor fan av USB lydkort. Skal du ha lavest mulig latency, er det PCI/PCMCIA som gjelder, Firewire funker, men funker absolutt bedre på mac enn pc, som regel.. ikke så rart kanskje, siden de fant opp protokollen.. :-)
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

nå er det du vel strengt tatt bare låst til å bruke protools software med digidesign hardware. det går helt fint å bruke cubase eller logic med digidesign hardware, så da er du vel ikke mer låst enn du er med et hvilket som helst annet lydkort...

ps. det er ikke bare firewire som er bedre på mac enn på pc ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Eirik Blömacher skrev:Bakkevik:
Firewire funker, men funker absolutt bedre på mac enn pc, som regel.. ikke så rart kanskje, siden de fant opp protokollen.. :-)
Det er ikke bare den protokollen de har stått bak. Både eternet og usb er også gamle mac standarder.

Kansje ikke så rart at hexadesimal adressa til datamaskinen heter: MAC adresse på pc, og eternet adresse på mac :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av TorjeG »

Kanskje hvis du visste hva MAC-adresse betyr, hadde du ikke vridd diskusjonen om til en PC/MAC debatt. DET er kjedelig, det.

Media Access Control Adress

USB var det desuten Intel som stod for. Ethernet ble oppfunnet av grunnleggeren av 3Com.
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Men det var appel som lagde eternet standarden i sammarbeid med 3com, det var også de som var de første til å benytte standarden på sine maskiner.

Så det er vel ikke bare tilfeldig at de lagde forkortelsen MAC.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

Avhengig av hvilken programvare du skal bruke. Selv er jeg godt forankret og muligens urokkelig i min tro på Protools. Dersom Protools er en programvare du liker, ville jeg valgt Digirack 002, eller hva den heter. Som igjen utvides med 8 inn/ut via Adat pipeline.
Atle Aamodt
Svar