Cubase SX og sustain pedal?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
ttoenne
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 20 jan 2006, 19:22

Cubase SX og sustain pedal?

Legg inn av ttoenne »

Jeg holder på å sette opp et hjemestudio, men det er et problem jeg ikke greier å løse. Jeg bruker Steinbergs - The Grand som instrument, men sustain pedalen som er koblet til keyboardet funker ikke. Pedalen fungerer verken på midi eller VST. Er det noen som kan hjelpe?

Jeg bruker følgende utstyr:

Synth - Roland RS-5
Lydkort - Presonus Firebox.

Mvh. Thomas Tønnesen
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

fungerer pedalen i bruk med keyboardet, men når du spiller inn midi, så får du ikke med sustaindata? isåfall høres det ut som om du kanskje har filtrert midi-inn dataen din til å utelukke sustain. om alt er rett ut av boksen derimot er det relativt usannsynlig.
aslak skarderud
kultursenteret isak
ttoenne
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 20 jan 2006, 19:22

Legg inn av ttoenne »

Hei! Jeg er temmelig nybegynner på feltet, men ja, sustain pedalen fungerer vanligvis når jeg spiller uten å ha koblet synthen til dataen. Når jeg bruker MIDI så finner jeg ikke lydene jeg har på synthen inne på dataen, så jeg bruker bare VST. Hvis jeg bruker den interne data MIDI modulen, så får jeg heller ingen sustain?

Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har koblet det.

Roland RS-5 -> Roland (Edirol) MIDI USB device -> Bærbar PC.

Denne PC'en har et eksternt Presonus Firewire kort. De eneste forbindelsene jeg har da til PC'en er da USB, og Firewire tilkoblinger.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

ttoenne skrev:Hei! Jeg er temmelig nybegynner på feltet, men ja, sustain pedalen fungerer vanligvis når jeg spiller uten å ha koblet synthen til dataen.
flott, da vet vi at den funker :)
ttoenne skrev: Når jeg bruker MIDI så finner jeg ikke lydene jeg har på synthen inne på dataen, så jeg bruker bare VST.
midi overfører bare anslag og noen andre verdier, ikke lyd, hvis det var det du mente, så dette er helt normalt.
ttoenne skrev: Hvis jeg bruker den interne data MIDI modulen, så får jeg heller ingen sustain?
normalt sett så skal du få sustain. er det General Midi på edirolmodulen? ellers finnes det GM i alle pcer med lydkort, selv om lydene er ille.
ttoenne skrev:
Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har koblet det.

Roland RS-5 -> Roland (Edirol) MIDI USB device -> Bærbar PC.

Denne PC'en har et eksternt Presonus Firewire kort. De eneste forbindelsene jeg har da til PC'en er da USB, og Firewire tilkoblinger.
jeg tror ikke feilen liggeri i synthen eller pedalen. sjekk ut om det finnes et kontrollpanel for midiboksen og midiinnstillinger i cubase som gir deg mulighet til å velge hvilken del av midisignalet som skal være med.

jeg leser det som at du klarer å spille av lyd fra plug-in synthene med keyboardet, så da skal ting i utgangspunktet fungere. vanskelig å svare på når jeg ikke har brukt roland/edirol-produkter selv.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar