Studio pc å anbefale?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

Studio pc å anbefale?

Legg inn av fhl »

Studio pc å anbefale? Kan gjerne vere et byggesett eller deler i fra komplett.

Men hva er viktig å tenke på?

Minne, cpu, psu ???
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

http://www.apple.com/no :wink: Du finner mange brukte G4 på nett til en forholdsvis rimelig penge.
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Ta kontakt med Peter på Ibsen Studio:
http://www.ibsenstudio.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hvis du må, gå for mac. Hvis du vil spare penger, og få samme ytelsen for mindre penger, men villig til å legge i litt egeninnsats for å sette isammen systemet, gå for pc.

For de av oss som leter etter en 286 for å spille Ports of Call, og som kjøpte pc når Dos 6.22 og 486 var tingen, er valget enkelt, for alle andre krever det litt omtanke. Har brukt div. studioløsninger på Mac og pc, og må si at jeg er svært skuffet over stabiliteten på de siste versjonene av OSX, Mac har gått ifra å være en meget stabil plattform til å ha et ustabilt operativsystem med sinnsykt overprisa hardware. Da trives jeg mye bedre med WinXP og pc. Før i verden når alternativet var Win95 på pc var jeg også fan av mac, fordi det ikke fantes noe seriøst alternativ til mac for krevende jobbing, mens i dag opplever jeg at jeg får mer igjen for pengene med pc og kan jobbe mer effektivt enn på en tilsvarende mac.
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

I beg to differ! Hvis du har store problemer med stabiliteten på OSX da gjør du noe galt! Noe alvorlig galt. Jeg har brukt Mac( parallelt med pc) siden 1998 og synes det er mere stabilt enn noensinne, i motsetning til pc som jeg opplever som bortimot like ille som før. I Rainbow så brukes det oppimot 10 macer kontinuerlig. Alle koblet mot nettet, tilgang på servere osv og utfører gjerne diverse oppgaver, samtidig som de fungerer som proaudiomaskiner. Dette er så og si problemfritt. Prøv dette med Pc du. Om du tør?
Jeg vil påstå at å bruke en Mac er vesentlig mye lettere og logisk å bruke for personer uten utvidet datakompetanse. Jeg sier ikke at en moderne Xp-maskin er dårligere, den er bare i mye mindre grad et komplett system enn en Mac. Dette sikkert pga at Apple har både bukten og begge endene(dvs:software og hardware). Nå har jo også prisene gått vestentlig ned på Macfronten. Skal du ha en Pc som kvalitets og utstyrsmessig kan sammenliknes så snakker man om ca samme pengene. I og med at jeg har null bruk for alle usikkerhetsmomenter man har i en sammensatt pckonfigurasjon er valget enkelt.
Kjartan Meinseth
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Vel, der traff du spikeren på hodet, og beviste akkurat hvorfor mac og pc-mennesker ikke kan bli enige. Vi syns begge at vårt system er den andres overlegent, og skjønner ikke hvorfor den andre ikke velger det samme som deg selv. Alle dine argumenter kunne jeg lett brukt om pc, men det hadde ikke fungert for å overtale deg, og dine fungerer ikke på meg. Jeg kjenner mitt system inn og ut, og vet hvorfor jeg har gjort mine valg, og jeg oppfordrer alle til å seriøst vurdere pc, ikke bare kjøpe mac fordi "det er det som vi alltid har kjøpt" eller "det er det alle andre bruker" eller "det er best" uten å gjøre ei selvstendig vurdering og en test. 10 maskiner i nett og utføre flere oppgaver er ikke noe problem, hvorfor skulle jeg ikke tørre det?
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Du kan faktisk ikke bruke alle mine argumenter andre veien. Feks det veldig viktige punktet som angår integragsjonen av software og hardware. Mest sannsynlig kjernen av denne diskusjonen. En Mac er et system som leveres ferdig og er ikke åpent for alle mulige mulige alternativ. Sammenlign med Pasystem feks. Det er mye lettere å unngå fuckups når leverandøren har levert et totalt system kontra at alle brukere skal finne opp kruttet på nytt. Et annet vektig argument: Man får ikke virus og snylteprog. på Mac( jeg har i hvert fall ikke opplevd det siden min første Mac i 98. Dette uten å ta noen spesielle forholdsregler!
Jeg mener ikke at en godt oppsatt Pc med gode komponenter og en kyndig operatør er noe å fnyse av. Det jo tross alt datamaskiner begge deler. Men jeg mener oppriktig at Mac er en bedre løsning for et vanlig menneske som bare vil kjøpe et redskap som virker. Hele tiden! Og i tilfelle du lurer så bruker jeg Pc også (skriver på en nå). Faktisk så har jeg lenge hatt tilgang på 2 i teorien sammenliknbare laptoper fra henholdvis Fujitsu Siemens og Apple. NO CONTEST! Men jeg trenger Pc til diverse systemkontroll i Pa-verden, uheldigvis! Hvis du har sånne behov så har du ikke noe valg. Angående kommentaren min om 10 maskiner i nettverk så var nok den noget dårlig formulert. Det som var poenget er at de maskinene som står og kjører Protools dagen lang. 10+++ timer i slengen også brukes til masse andre app. samtidig. Uten å kræsje. Det lar seg sikkert også gjøre med Pc, hvis du betaler nok for maskinen+ at du bortimot er datatekniker. Mitt poeng er at det er mye lettere å få et stabilt system med en Mac. Du vet hva du får.
Kjartan Meinseth
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Feks det veldig viktige punktet som angår integragsjonen av software og hardware. Mest sannsynlig kjernen av denne diskusjonen. En Mac er et system som leveres ferdig og er ikke åpent for alle mulige mulige alternativ.
Selve nr.1-agrumentet for hvorfor jeg ikke liker mac. Steve Jobs skulle hatt buksevann for denne dårlige løsninga.
Man får ikke virus og snylteprog.
Merkelig, får ikke det på pc-en min heller. Kan det ha noe med at jeg aldri åpner e-mail med tilbud om "nude-xxx-pictures-free-blablabla"?
Men jeg trenger Pc til diverse systemkontroll i Pa-verden, uheldigvis! Hvis du har sånne behov så har du ikke noe valg.
Du kan jo bruke virtual pc og usb til rs232-adapter. Funker fint.
Det som var poenget er at de maskinene som står og kjører Protools dagen lang. 10+++ timer i slengen også brukes til masse andre app. samtidig. Uten å kræsje. Det lar seg sikkert også gjøre med Pc, hvis du betaler nok for maskinen+ at du bortimot er datatekniker.
Spillmaskinen min, som brukes til alt unntatt kontorarbeid, står på nett 24/7, det lengste den var avskrudd mellom sommerferien og jul var 5 timer. (Flytta inn i ny leilighet) Maskinen brukes ofte til tunge arbeidsoppgaver, belastningen på hdd, cpu, minne og internbusser er høy på moderne pc-spill, minst like mye som et pro-tools system, gpu har enda høyere belastning. Har aldri hatt noen nevneverdige stabilitetsproblemer, selv når maskinen har stått på i ett par uker++ uten omstart, kan heller ikke påstå at jeg er datatekniker og har satt den opp på noen spesiell måte. Maskina kosta meg 8200 når jeg kjøpte den i 2002, har byttet lydkort og cpu, og satt i mer ram, så totalprisen er oppe i 10000, ikke akkurat noen formue. (brukte pc-deler er skambillige :) ) Det er ikke akkurat samme kravet til stabilitet og oppetid på den maskina som på dine studio-maskiner, men den får nok minst like mye juling til tider uten å knele, og jeg har den stabiliteten uten å ha gjort noe spesielt for det.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Ja når man ikke er Mac bruker er det ikke så lett å forstå hvorfor Mac folk er så glade i Macen sin.

Ble Mac bruker for 3 år siden og har ikke savnet PC en eneste dag etter det :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Jeg tror vi kan si oss enige i at dette blir det aldri enighet om. Som masse annet. Feks: politikk,religion, store pupper/ små pupper, hva er den beste bilen, faren min er sterkere enn din, osv,osv,osv

Snakkas
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Hehehe.... Hvorfor kan det ikke bli enighet om store/små pupper da??? :D

Forresten... Hva er det med Mac og systemverktøy til PA mm...?? (eller total mangel på sådant....)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

jeg angrer heller ikke på å bytte fra pc til mac.

alt går så mye glattere. nå ligger vel også os x en generasjon foran windows xp. det retter seg vel litt når vista kommer, men det sier vel sitt at windows allerede er igang med å lage neste generasjon fra bunnen av, med fokus på stabilitet...

akkurat nå om dagen har mac sluppet intelmaskinene sine, så a) du får mange brukte fine macer til en billig penge. og b) det går visstnok an å dualboote intelmaskinene med osx og windows, så slipper du å velge.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Aslak skrev: nå ligger vel også os x en generasjon foran windows xp.
Det var nytt for meg. Noe spesielt du tenker på?
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

jeg tenker på at windows har utsatt longhorn/vista i lang tid, mens 10.4 allerede er tilgjengelig.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Aslak skrev:jeg tenker på at windows har utsatt longhorn/vista i lang tid, mens 10.4 allerede er tilgjengelig.
Windows har vel strengt tatt ikke utsatt noen ting, du tenker vel på Microsoft? :wink:
Svar