Små/middels studiomonitorer

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Espen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 18 aug 2005, 14:54
Sted: Oslo

Små/middels studiomonitorer

Legg inn av Espen »

Jeg er på utkikk etter noen studiomonitorer som gir meg mye for pengene. Jobber i Pro Tools med DIGI002 Rack.

Har kikket litt på Genelec og KRK, men jeg er litt for grønn til å faktisk kunne høre ordentlig hva som fungerer best. En kamerat av meg anbefalte Phonic som alternativ, noen som har erfaringer med dette merket? Andre anbefalinger i prisklassen 5.000-10.000?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dynaudio BM-15P (passiv). Syns de låter knall, har ikke hørt de aktive, men en liten fugl hvisket meg i øret om at de passive var kulere enn de aktive. Problemet er at du fort ryker på noen tusenlapper i en ordentlig forsterker, feks. er BM-15P og Adyton Cordis 1.6 en fin kombinasjon.
Espen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 18 aug 2005, 14:54
Sted: Oslo

Legg inn av Espen »

Takk for tips, det skal sjekkes ut. Er fortrinnsvis på jakt etter aktive monitorer.
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Små/middels studiomonitorer

Legg inn av Mads Størkersen »

Espen skrev: Har kikket litt på Genelec og KRK, men jeg er litt for grønn til å faktisk kunne høre ordentlig hva som fungerer best.

KRK er altfor mye bedre enn oppskrytte Genelec.

Syns jeg da... Hvis noen skulle bry seg.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Skal man ha Genelec, så må man ikke kjøpe 1031 da alt man gjør på de låter bra. Altså selv en ræva miks låter bra på de kassene.

Bruker 1030 med B&W 8" sub i studio. Dette funker veldig bra. Nøytral og god lytting.

Men skal man virkelig ha god monitoring er det kun et merke som gjelder: http://www.griffinaudiousa.com

Det låter sykt bra, og er utrolig ærlige.
Espen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 18 aug 2005, 14:54
Sted: Oslo

Legg inn av Espen »

Frodelyd skrev:Skal man ha Genelec, så må man ikke kjøpe 1031 da alt
Men skal man virkelig ha god monitoring er det kun et merke som gjelder: http://www.griffinaudiousa.com
Det låter sykt bra, og er utrolig ærlige.
Så ikke akkurat gratis ut heller ;)
Tror jeg skal begrense meg litt i første omgang, og gå for noe rundt 6-8000 kronasjer. Har merket at jeg har en tendens til å gi på litt mye i bunnen på miksene mine, og kunne derfor vært greit med noe som avslører dette. Men det er kanskje for mye forlangt av monitorer i den prisklassen?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Espen skrev:
Frodelyd skrev:Skal man ha Genelec, så må man ikke kjøpe 1031 da alt
Men skal man virkelig ha god monitoring er det kun et merke som gjelder: http://www.griffinaudiousa.com
Det låter sykt bra, og er utrolig ærlige.
Så ikke akkurat gratis ut heller ;)
Tror jeg skal begrense meg litt i første omgang, og gå for noe rundt 6-8000 kronasjer. Har merket at jeg har en tendens til å gi på litt mye i bunnen på miksene mine, og kunne derfor vært greit med noe som avslører dette. Men det er kanskje for mye forlangt av monitorer i den prisklassen?
Sånt fikser man i masteringa.... :wink:
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Petter E. Fosse »

Jeg har KRK Rokit 8 jeg er veldig fornød med dem. Og så er de billige...
Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

studiomonitorer

Legg inn av fhl »

TannoyReval f.eks?

Eller så hr jeg en favoritt og det er meyer sound 833 men disse koster jo vesentlig mere da.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Mvh
Joachim Venberget
Espen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 18 aug 2005, 14:54
Sted: Oslo

Legg inn av Espen »

Takk for tips. Hørte på et sett Dynaudio opp i mot et sett KRK. Dynaudioene koster omtrent dobbelt så mye og låter omtrent dobbelt så bra i mine ører :) Har jobbet på et sett Genelec tidligere som jeg ikke husker betegnelsen på, og stor var overraskelsen da jeg kontrollyttet miksen på et bra stereoanlegg - det virket som om Genelecene var veldig flatterende i lyden og heller bidro til å skjule svakheter i miksen fremfor å tydeliggjøre de.
Svar