Tips til studio

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tips til studio

Legg inn av sarath »

Hvilket system bør jeg sette opp i mitt studio i en oppstartsfase?
Må kunne kjøre 16 linjer inn, masse plug-ins, funke som søren og være bra nok. Har sett på et pro tools HD1 system, men vurderer å vente litt med det fram til alle utbedringene er gjort unna, og ting har kommet på plass. Trenger et system som kan smelles opp og funke fra første stund.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Tips til studio

Legg inn av Atle Aamodt »

sarath skrev:Hvilket system bør jeg sette opp i mitt studio i en oppstartsfase?
Må kunne kjøre 16 linjer inn, masse plug-ins, funke som søren og være bra nok. Har sett på et pro tools HD1 system, men vurderer å vente litt med det fram til alle utbedringene er gjort unna, og ting har kommet på plass. Trenger et system som kan smelles opp og funke fra første stund.
Et brukt ProTools Mix med 2 stk Apogee AD8000(evnt AD8000SE). Du slipper relativt rimelig unna, men du må bruke en G3/G4. Mix fungerer ikke på G5, så langt jeg vet. Du finner mengder av denne typen stasj på Ebay, hele tiden. Det koster som regel 2000USD for et Mix core card. 1000USD for et Mix farm card og ca 2000USD pr. 8 kanaler med AD8000. Tror ikke du finner noen bedre og rimeligere 48KHz konverter enn dette.
Atle Aamodt
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

hvilke begrensinger vil jeg møte med denne MIX løsningen, opp i mot et HD1 system? bortsett fra bedre lyd i HD da.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

sarath skrev:hvilke begrensinger vil jeg møte med denne MIX løsningen, opp i mot et HD1 system? bortsett fra bedre lyd i HD da.
Jeg har ingen erfaring fra at HD låter det minste bedre enn AD8000, snarere tvert i mot. Det kan selvfølgelig tenkes at noen vil like 96KHz bedre ved bruk at MANGE spor, men selv ville jeg valgt MIX fordi det er bra, billigere, mye brukt å få tak i, og det virker. Med en Dual G4, MIX og så mange FarmCard du trenger/har plass til, vil gi deg en meget kraftig løsningen. Trenger du mange FarmCard, er det relativt rimelig å kjøpe et eksansjonsrack fra f.eks meg ;-) Har et nytt 13slot rack stående.
Atle Aamodt
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

skal gruble litt på dette nå. har fått litt større kostnader enn forventet på den aller nødvendigste oppussinga av lokalet, så jeg blir nødt til å snu litt på hver krone nå. tar kontakt om jeg ønsker racket.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Ikke noe galt med, mix systemet til Pro tools, vi har et mix pluss system i daglig bruk.

Er vannvittig stabilt system, krasjer så og si aldri.

Mvh

Frode

http://www.skrekkogskru.com
skremmende god lydteknikk
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

kan jeg risikere at enkelte kunder vil snu i døren på grunn av et "gammelt" pro tools system?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Nei, det vil jeg ikke tro. Det kommer ikke så mye ann på utstyret. Men hvor faglig dyktig man er.

Man kan ha verdens beste utstyr, og være helt uduglig bak spakene.
Man får ikke da noen flere kunder selv om utstyrslista er stor og fet.

De fleste kunder er mer intressert i at slutt resultatet blir bra, ikke hva man bruker for å få resultatet.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

sarath skrev:kan jeg risikere at enkelte kunder vil snu i døren på grunn av et "gammelt" pro tools system?
ProTools har det du trenger (og vel så det). Selv om AD8000 er 48KHz konvertere, bør de vel betraktes som en Jaguar eller Aston Martin. De vil holde seg i lang tid fremover. Har tilgode å se folk rygge ut av et studio med en gammel Neve, Helios, API eller tilsvarende gamle miksere ;-) For ikke å snakke om de gamle ekle Neumann mikrofonene, Æsj, eller Urei, Fairchild, EMT, MCI JH16/24, Valley People. Dette er jo fanden meg ikke digitalt engang ;-)
Atle Aamodt
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

går jeg for en slik mix løsning med en grei g4 så klarer jeg å snaue bort omlag 50 000 av budsjettet, og kan gjøre en del andre morsomme ting i studioet. noen forslag til hvor stor g4 jeg bør ha?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Du trenger ikke noe særlig mer en dual 450 MHz G4 faktisk, for alt av prossesering til protools skjer i Mixkorta.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

jøss. min første pc hadde 75 mhx i 95, mens min andre hadde 450 mhz i 98. artig å tenke på :P
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

sarath skrev:jøss. min første pc hadde 75 mhx i 95, mens min andre hadde 450 mhz i 98. artig å tenke på :P
Men nå kan man ikke akkurat sammenligne MHz på PC og MAC heller da, mac er vel ca 2.5 ganger kraftigere en en PC når det gjelder DSP kraft.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

ja jeg vet da det.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Mr.Wompf skrev:
sarath skrev:kan jeg risikere at enkelte kunder vil snu i døren på grunn av et "gammelt" pro tools system?
ProTools har det du trenger (og vel så det). Selv om AD8000 er 48KHz konvertere, bør de vel betraktes som en Jaguar eller Aston Martin. De vil holde seg i lang tid fremover. Har tilgode å se folk rygge ut av et studio med en gammel Neve, Helios, API eller tilsvarende gamle miksere ;-) For ikke å snakke om de gamle ekle Neumann mikrofonene, Æsj, eller Urei, Fairchild, EMT, MCI JH16/24, Valley People. Dette er jo fanden meg ikke digitalt engang ;-)
når kommer digitalmikrofonene? ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar