Oppkobling i studio mm..:)

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Trond Aril Espedal
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 31 des 2004, 17:19
Sted: Stavanger

Oppkobling i studio mm..:)

Legg inn av Trond Aril Espedal »

Håper jeg kan få litt respons denne gangen da :? .. Anyway, jeg er iferd med å bygge meg et nytt studio. Det er på 210kvm, og har 5 forskjellige innspillingsrom. Det ene er bare 1,5x1,5m, og til vokal. Nok om det. Hvilke måter skal jeg koble det hele sammen? Har fått tips om å kjøpe multi med stage-boks, men da jeg sjekket det ut på div nettsider, selges dette kun under "Live". Er det fordi kvaliteten ikke holder studio-standard? Er det mulig å høre forskjell? Og en annen ting; Iogmed at vi får 5 rom, så kunne jeg trengt litt tips om hvordan jeg best mulig kan få lagt opp in og out-puts. Skal bruke to rom som evt tromme rom, og trenger da 15-20 uttak, to rom til git og div trenger vel ikke mer enn 3-4 uttak, og siste er en vokal-bås, og her trenger jeg 2 uttak. XRL. Også må jeg legge opp til lytting. Må jeg da ha headset-forsterker til hvert rom? Forslag til dette også..

Takker og Bukker for ethvert svar!

Mvh

Trond Aril
Suksesslaboratoriet, Stavanger
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Oppkobling i studio mm..:)

Legg inn av Frode Trondahl »

Trond Aril Espedal skrev: Har fått tips om å kjøpe multi med stage-boks, men da jeg sjekket det ut på div nettsider, selges dette kun under "Live". Er det fordi kvaliteten ikke holder studio-standard? Er det mulig å høre forskjell? ..
Nei du vil ikke høre forskjell, det er stort sett samme kabling man bruker i studio og Live sammenheng.

I studioet jeg jobber for har vi alle linjene liggende inn til hoved innspillings rommets patch, og derfra kan man patche alle de mindre innspillingsrommene og Kontrollrommene opp mot hverandre.

Du kan jo kansje ta deg en tur innom om du er i oslo en dag, for å se hvordan vi har løst kablingen.

(Det er vel bare folk på hifi klubben som klarer å hører forskjell på to kabler som begge er laget av 99,9 % ofc kobber, og som har samme kvadrat. Eneste reelle forskjellen er pris diferansen på 10000.)

Mvh

Frode

http://www.skrekkogskru.com
Skremmende god lydteknikk
Trond Aril Espedal
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 31 des 2004, 17:19
Sted: Stavanger

Very nice

Legg inn av Trond Aril Espedal »

Særdeles bra med litt klok, vis og bra respons! Da vet jeg det med stageboksene iallefall. Men jeg har nok ikke råd å komme til Tigerstaden med det første. Alt av penger går i studio..
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Uten å være noe studiohue så kan jeg vel kanskje gi deg noen forslag til svar på litt av det du spør om. Når det gjelder koblinger bør du bare bestille kabel og sy opp selv. PAS lager noen fine bokser som merkes godt og ser veldig lekre ut. Legg det antall linjer du føler du trenger på hvert rom (etterhvert trenger du nok fler så ta gjerne litt i.. Eller legg opp til flere par i kabelen og med plass til flere xlr'er i boksen slik at du eventuelt kan bygge ut senere.) I kontrollrommet lar du bare de forskjellige multiendene henge godt merket ved mikseren også patscher du de kanalene du bruker rett i mikseren. (Du sparer litt penger på en patsch. Som gjerne ser kul ut, men som du strengt tatt ikke trenger.) Sjekk også litt med de forskjellige kabelleverandørene om hvilken kabel de anbefaler til studiobruk, for det er en viss forskjell på kablene. Men da som oftest på selve kappa utenpå. Dette fordi instalasjonskabler som oftest ikke skal måtte tåle å bli slengt rundt i søla og bli tråkka på og / eller overkjørt... Det er nok endel kroner å spare der vil jeg påstå. Når det gjelder headsetamp vil det nok være mulig å sette den i kontrollrommet også trekke kabler inn i de andre rommene, men vær da obs på eventuelt signaltap, og det faktum at de som bruker headsettet ikke har noen mulighet til å justere volumet selv. Mne hør litt rundt med de forskjellige importørene eller studioene om de vet om noen løsning på dette. Lykke til! John Idar
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

hm

Legg inn av Mathias Fekjær »

vet vi bruker noen ganske fine patchbokser på jobben hvertfall. husker ikke helt hva de heter, men der har du hvertfall 4-8-12-16 innganger også er det vell 4-8-12-16 utganger til fallback/talkback :) fungerer kjempe fint :)
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

lytting

Legg inn av Espen Hammer »

Til lytting så kan du vel bruke Aviom Digitalt monitor system. Da er det bare å legge ut "telefon kabler" .. veldig genialt system.. musikeren bestemmer selv sin egen miks.
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

aviom

Legg inn av Mathias Fekjær »

ja aviom funker veldig bra, men det kan være litt tungvindt innimellom. dessuten koster det ganske mye mer å installere et aviom system enn bare å koble opp vanlige patchbokser da. har testet begge deler, å har vi ikke mer enn 3 i studioet av gangen er det ikke mye vits med aviom boksene.
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Praktisk for både musikere og tekniker å kunne overlate lyttemiksinga til musikerne selv da :)
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

hm

Legg inn av Mathias Fekjær »

hei espen :P broren til jarle og henning right?

ja det er lettere, men blir jo fort dyrere også da.
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Re: hm

Legg inn av Espen Moe »

Mathias Fekjær skrev:hei espen :P broren til jarle og henning right?
Stemmer :)
ja det er lettere, men blir jo fort dyrere også da.
Koster å værra kar. De gangene jeg har vært i studio som musiker selv, har jeg hvertfall synes det har vært veldig ålreit å kunne skru lyttinga uten å måtte mase på tjukken i buret hele tiden.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

dyrt ja

Legg inn av Espen Hammer »

dyrt er det.. men gud bedre så kjekt. Tror alle musikere.. og vet jeg selv. blir mye mere tilfredstilt med lyttingen sin på et slik system..
Sist redigert av Espen Hammer den 14 nov 2006, 23:35, redigert 1 gang totalt.
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

heh

Legg inn av Mathias Fekjær »

ja det er jo klart :P har ikke sagt noe på at det ikke er BEDRE.
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Svar