Sliter med innspilling av keyboard

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Skopperud
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 23 aug 2012, 14:36

Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Skopperud »

Heisann!
Jeg driver for tiden og spiller inn låter med mitt band, men sliter nå veldig med keyboard..

Kobler 2 jacker ut fra R og L (Keyboard er et Korg Kronos) inn i DI-boks, så inn i lydkort(prøvd med flere forskjellige; Saffire pro40,Presonusfp10, og noe m-audio).
Men det som skjer er at lyden er noe svak og den er ganske langt bak i lydbilde og det begynner og sprake hvis du skrur bare litt opp på gain..

har også prøvd med forskjellig DAW, Logic Pro i 10.8 og pro tools 9 i 10.6.8, men altså samme problem.. DAW er vel egentlig urelatert siden jeg får samme lyd uten og ha noe programmer oppe. Har prøvd og sette sporene sammen i stereo med saffire mix control, og også panorere sporene, men ingenting hjelper...

Det er vel ikke noe begrensning på hardware? Jeg kjører Macbook Pro mid2010 2,4i5 8gb, kjører daw fra SSD.

Noen som har en idé?
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Per G. Søvik »

Dårlig batteri, feil pad på di-boksen, di-boksen trenger phantom, dårlig xlr-kabel fra di-boksen?
Hvilken di-boks bruker du?

Nå kan du jo også skippe di-boksen og bruke balanserte trs-xlr kabler direkte, eller kjøre usb og slippe unna konvertering.
Skopperud
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 23 aug 2012, 14:36

Re: Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Skopperud »

Glemte og si at jeg har prøvd både med og uten di boks, utallig med kabler..

men trs-xlr har jeg dog ikke prøvd ennå, det skal også prøves. Men uansett virker jo dette som et problem som ligger i macen, noen innstillinger som er feil eller noe..
For jeg prøvde også med en Korg Wave-drum, som også har r og l ut, samme greiene her
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Per G. Søvik »

Hvis du får skikkelige opptak fra andre kilder gjennom samme interface, så kan det ikke være i Mac'en problemet ligger.
Skopperud
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 23 aug 2012, 14:36

Re: Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Skopperud »

hmm.. ja vet ikke helt.

jeg spillte inn en jamm med en kompis i sommerferien en gang og reagerte også på dette da, men var ikke noe jeg tenkte videre over akkurat da
jeg brukte da sm57 på skarp, og noe ral på bass, pluss noen Shure BG 4.1 til overhead, som funker ok minus.. tenkte den gang det var de overheadene.

er også brukt den samme BG 4.1 på gitarforsterker.

http://soundcloud.com/sigurd-kopperud/julian2 dere kan jo høre selv.. syns det høres langt ut i lydbilde akkurat der bare..
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Sliter med innspilling av keyboard

Legg inn av Per G. Søvik »

Det kan være tusen ting som er galt når ikke lyden er god, og det er vanskelig å peke på noe spesifikt når alle ledd i kjeden er løselig beskrevet.
Det første du må gjøre er å forsikre deg om at lydkort--mac--lydkort fungerer. Prøv med noe som det er lett å gjenkjenne dårlig lyd på, vokal er som regel det mest avslørende i så måte. Plugg inn en mikk som virker i lydkortet og sørg for at du har rett gain inn på kortet og at dette gjenspeiles i daw, sjekk alle kanaler og vær sikker på at du kan ta opp og spille av stemme uten at det er hørbar vreng eller støy. Når du har den biten på plass, kan du konse på de forskjellige lydkildene.
Når det gjelder elektroniske instrumenter, er det jo viktig at det er koblet rett, f.eks hodetelefonutgang høyre/venstre til enkel balansert input +/- funker svært dårlig. Det funker også dårlig om ikke volumet på instrumentet er skrudd opp til passelig nivå.
Svar