Mikrofonvalg??

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Mikrofonvalg??

Legg inn av Kenneth Jensen »

Noen Meninger om hvilke Mikrofon som funker best til Vokal, Akk. gitar i studio??
Evt. om dere kunne få med dere EN mikrofon på en øde øy..hvilken ville det blitt :lol:

----------------[/u]
Lydforum Administrator/Pensjonist
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Neumann U87 på vokal. Microtech UM 92 ( resturert gammel neumann klassiker)til akustisk gitar. Denne låter fantastisk på akustisk gitar.

En billig mic som faktisk låter veldig bra på vokal er SM Pro Audio MC 001.
(billig mic som prolyd selger). Funker også bra på akustisk gitar.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Røde NT4 hvis du vil ha sinnsykt stor akk.gitar. Sikt den ene kapselen på strengefestet og den andre på stemmeskruene.

NT4 er fin til mange akustiske instrumenter, har brukt den på piano og som overhead på trommer live, hopper lett bukk over en masse kondismikker. Men -3dB på 170 grader kan være litt problematisk, tar fort inn mye mer lyd enn du vil.

En mikrofon på en øde øy hadde vel vert litt kjedelig. Hva skulle man kobla den til? :?
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mikrofonvalg??

Legg inn av Mads Størkersen »

Kenneth Jensen skrev: Evt. om dere kunne få med dere EN mikrofon på en øde øy..hvilken ville det blitt
Kanskje en megafon i håp om å få tak i noen andre???
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

4011....
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

begrense det litt... :)

Legg inn av Eirik Blömacher »

Siden jensen vel egentlig spurte for meg, tillater jeg meg å begrense spm enda litt.. :)
Så får vi se om svarene endrer seg også... :)

Altså mic til vox/strenginstr, gjerne VELDIG directional (les: dårlig rom) som ikke koster skjorta.. :) (Sa noen 4011? ;))

Flat frekvensgang er jo også trivelig. MKH-40 og Earthworks SR-78 ser jo fine ut, men prisen er litt stiv da.. med mindre man finner noen brukte...

Har en U87, men den tar jo ganske mye av den uønskede akustikken i rommet mitt også.. :) Så selv om den låter VELDIG fint, skulle jeg gjerne hatt noe som plukket opp litt mindre av rommet... (og fortsatt ha greit med gain... ;))

Flere gode ideer og byer i Belgia? :)
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Mikrofonvalg??

Legg inn av Atle Aamodt »

Kenneth Jensen skrev:Noen Meninger om hvilke Mikrofon som funker best til Vokal, Akk. gitar i studio??
Evt. om dere kunne få med dere EN mikrofon på en øde øy..hvilken ville det blitt :lol:

----------------[/u]
Jabadahupp

Ingenting låter fint om ikke selve kilden er fin. Pr. i dag er Neumann U47 og kanskje i enda større grad Neumann M49 mine absolutte favoritter til vokal. Jeg liker mikrofoner som farger når jeg recorder vokal. Ingen av de nyere "rør-mikrofonene" som jeg har prøvd kan sammenlignes med the real stuff. Neumann M149 er etter mitt syn ganske fin, men ikke i samme klasse som de gamle.

Til akustisk gitar har jeg funnet ut at et stereo par med B&K 4007 (ikke 4011, pga "nærtale-effekten") er det flotteste jeg har brukt til nå.

Og dersom rommet ditt låter stygt, så vil jeg påstå at det ikke finnes en mikrofon i denne verden som kan hjelpe deg
Atle Aamodt
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Nei, du har selvfølgelig helt rett i at ingen mic kan "fikse" et vanskelig rom. (Selv om tanken på en mic som bygger om studioet ditt slik at det blir akustisk perfekt unektelig høres forlokkende ut... :D )

Men, det jeg derimot KAN forsøke, er jo å velge en som er "snillere" mot et halvgodt rom enn f.eks. U87'en min...

Alt annet enn 8-talls posisjon på denne mic'en gir en ganske voldsom proximity effekt, og 8-tallet plukker jo som kjent opp GANSKE mye av alt mulig på denne mic'en...

Hadde jeg eid rommet og kunnet gjøre nøyaktig hva jeg ville med det, hadde jeg selvsagt gjort en del fysiske endringer med det... Men sånn er det altså ikke.. :)

Så forslag til mic'er jeg kan teste som i alle fall er snillere i forhold til et ikke-optimalt-rom tas fortsatt imot med takk.. :wink:
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

eirikur skrev:
Så forslag til mic'er jeg kan teste som i alle fall er snillere i forhold til et ikke-optimalt-rom tas fortsatt imot med takk.. :wink:
Tjo-bing

Med Omni kan du gå meget nære en akustisk gitar. Dette betyr forbedret forhold mellom direktelyd og rom. Husk at en kardioide er ikke kardioide ved alle frekvenser. Et av problemene med små og dårlige rom er at det man recorder tenderer til å "gro igjen" når man begynner å mikse. Mye lav mid/midbass som grøter til. Det er da fristende å bruke EQ, men man mister også "maten" i direktesignalet.

Omni er intet mindre enn strålende til mange ting, også i ikke spesiellt gode rom. Fordi det er poeng at fargingen fra rommet ikke blir matttere enn høyst nødvendig. En kardioide vil låte ganske matt off-axis, og de fleste "ikke gode" rom, er matte og fæle i seg selv.
Atle Aamodt
Trond Aril Espedal
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 31 des 2004, 17:19
Sted: Stavanger

Røde NT-2 og div..

Legg inn av Trond Aril Espedal »

Jeg vet at f.eks Thomas Dybdahl bruker kun Røde NT-2, og det på alt. Trommer, bass, gitar og vokal. Jeg bruker også NT-2 på endel ting, men jeg bruker en Neumann TLM103 primært på vokal, også varierer jeg en hel masse på akk git. Alt etter hvem som spiller, plektertykkelse osv. Det finnes uansett ingen fasit på noe. Ofte når jeg mikker opp akk git, bruker jeg en stormembran mik, og setter denne i høyde med halsen, ved kroppens begynnelse, om du sjønner. Hvis jeg da vil ha en "mørkere" lyd, vrir jeg mikken ned mot kroppen, og motsatt for lysere. Også supplerer jeg gjerne med en SM57, for i en miks, kunne stille forskjellig eq om det trengs.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Mikrofonvalg??

Legg inn av aslak.skarderud »

EQ-Dvergen skrev:
Kenneth Jensen skrev: Evt. om dere kunne få med dere EN mikrofon på en øde øy..hvilken ville det blitt
Kanskje en megafon i håp om å få tak i noen andre???
eller så har du den fantastiske lysmannvitsen: hvor mange mikrofoner går det i en megafon? :D
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Re: Mikrofonvalg??

Legg inn av Bechie »

Aslak skrev:eller så har du den fantastiske lysmannvitsen: hvor mange mikrofoner går det i en megafon? :D
:D :D :lol: :lol: :D :D
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Svar