Mer "innbillning om rør"

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Mer "innbillning om rør"

Legg inn av Atle Aamodt »

En liten oppfølgning i serien "Aamodt innbiller seg saker og ting" tenkte jeg å presentere et par produkteksempler.

Jeg tok en kinesisk produsert CAD Trion 8000 rørmikrofon til studio for test.
Etter litt snoking på nettet, viser det seg at denne benytter EF95 pentode.
Som vanlig regner jeg med at det er mye å hente på å putte inn noe annet enn "kinadriten" som så mange bruker.
Bestiller et par Mullard M8100 (EF95), tror jeg betaler under hundrelappen pr. stk. Bytter røret i mikken, slår på mikken og lar den "spille" i et døgn før jeg recorder. Vi gjør så et vokalspor med originalrøret, for så å recorde med Mullard M8100. Vokalist og produsent plukket ut versjonen med M8100, med hakeslipp-faktor. De visste ikke hva som var hva, ikke hadde jeg sagt noe om diferansene i rør før recording.
Nok en gang, ble en kinamikrofon svært mye bedrelydende med et godt rør.

Så tok jeg med en TL Audio PA-1. (Pentode + Dual Triode) mikrofonforsterker med for test.
Denne testet jeg ut på ulike kilder, uten at jeg syntes den tilførte det jeg forventer av god rørdesign.
Dette produktet benytter EF86 pentode i første trinn, og ECC83 i andre og tredje trinn.
Jeg recorder vokalspor med orginalrørene. Så bytter jeg til et gammelt (i god stand) Telefunken EF86 + Mullard M8136 (ECC82).
Recorder vokalspor på nytt. Nok en gang velger man det sporet gjort med Telefunken og Mullard rør, igjen med hakeslipp-faktor.
Velg gjerne å ikke tro på dette, velg gjerne å ikke prøve selv. Velg gjerne nye Kina eller Russer-rør i stedet for the good shit, ....your loss.....
Mullard EF86 er lett tilgjengelig for under hundrelappen.

Resultatet (for min del) er at nå er TL Audio PA-1 et produkt jeg gjerne kan kjøpe noen flere av.
Med orginalrørene likte jeg ikke produktet i det hele tatt. Det var kjedelig og tilførte ingenting.

I mange produkter skaper det ingen problem å bytte ut ECC83 med ECC82. (M8137 med M8136).
ECC83 har litt høyere forsterkning enn ECC82, dog ikke mye.

I "Mullard verden" er det CV4004 og M8137 som er de beste versjonene av ECC83/12AX7.
Ikke kjøp CV4004 (en militær spec/betegnelse) uten at du vet at de er produsert av Mullard.
M8137 er et av de dyreste dobbel triode rørene du kan kjøpe(M8136 kan kjøpes noe rimeligere.) Den er en god grunn til at de er dyre og ettertraktede.
De låter meget flott, men selgerene er få, og de begynner å gå tomme.
Atle Aamodt
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Mer "innbillning om rør"

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Spennende opplegg. Fant ut at jeg skulle sjekke ut det du skriver om CAD'en, så jeg har fått bestilt meg rør. Skal gi tilbakemelding når prosjektet er gjennomført. TL audio-burken er allerede i et prisnivå som tilsier at den skal låte bra i utgangspunktet. Modifisering burde være unødvendig...
Sverre Dæhli
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Mer "innbillning om rør"

Legg inn av Atle Aamodt »

Sverre Slob Rock skrev:TL audio-burken er allerede i et prisnivå som tilsier at den skal låte bra i utgangspunktet. Modifisering burde være unødvendig...
TL Audio PA-1 er nesten ren rørdesign.
Den har input trafo, EF86 pentode + ECC83 dual triode, men den har ikke noen trafo på utgang.
Balansering blir gjort med kretser.

Jeg vil ikke betegne bytte av rør som modifisering.
Snarere vil jeg sammenligne det med å "sette på bedre dekk" eller noe slikt.
Den er IKKE dårlig rett ut av boksen, men jeg vil heller ha den med Telefunken og/eller Mullard rør.
Den kunne sikkert ha godt av en gammel Peerless trafo på inngang, samt at man godt kunne byttet til en bedre løsning på utgangen.


Forsøkte å sette inn Mullard EF86 i stedet for Telefunken EF86.
Recordet litt tamburin, og A/B-lyttet.
De var veldig like (på tamburin). Kanskje Telefunken brakte frem litt mer "bjelle HF" enn Mullard som kanskje virket marginalt mer balansert.
Som sagt, de var veldig like. Recordet også tamburine med originalrøret (merket Edicron).
Det låt råere (i negativ forstand) og mer "kantete".

Langrex i England har Mullard M8100 (EF95) til CAD Trion 8000.
De selger mye på Ebay.
Atle Aamodt
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Mer "innbillning om rør"

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Vel og bra, men misforstå meg rett:

Det jeg mener er at en preamp i den prisklassen bør låte bra nok "out of the box". Alt kan såklart bli bedre om man oppgraderer komponenter, men for min del vil det ikke være naturlig å kjøpe en såpass dyr sak, og deretter bytte rør/trafo. Da kjøper jeg heller en preamp som leverer i utgangspunktet.

Kjøpte Mullard M8100 (EF95) via ebay. Ekte varer for 20 USD for et par, nye...
Sverre Dæhli
Svar