Tips hadde vært sinnsykt :)

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

Tips hadde vært sinnsykt :)

Legg inn av falsklyd »

har V-Drums, mic`er, gitar, basser :P vil koble alt sammen som en lite hjemmestudio hvor man kan sitte med lukka headsett å spille sammen og spille inn og redigere musikk med en ok kvalitet.
Hva trenger jeg av evt. konverete, kompressorer, mixere og annet teknisk utstyr?
:: this is a rockNroll signatur ::
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Sånn jeg ser det har du mange muligheter. Tror det første å ta stilling til er hvilken type opptaksenhet du vil bruke: MAC, PC, HD-Recorder etc. Alt kan fungere, det er bare et spm om behov og ønske.

Nå vet jeg ikke hvor mye peiling du har....

Det du i bunn og grunn trenger er
[MIC/lydkilde] -->
[Preamp/linjeinngang] -->
[Konverter (hvis digital opptaksenhet)] -->
[Sequencer/Opptaksenhet] -->
[Utganger/distribusjon] -->
[Monitorer/Headset]

I tillegg kan du også trenge et midi-interface hvis du vil ta opp midi fra V-drums, men da må du ha en midi/audio-sequencer på opptaksenheten din.

Dette kan komme i form av feks MIC/kilde -> preamp-> lydkort -> MAC/PC med software -> lydkort -> Evt amping/distribusjon --> monitorer/headset

Eller MIC/kilde - HD-recorder - Monitorer/Headset

Personlig hadde jeg foretrukket et Mac/PC-system, da dette er bedre tilrettelagt for redigering og oppdaterte effekter/plug-ins som feks comp. som du nevner.
Asbjørn Ebbesvik
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

Legg inn av falsklyd »

Kommer til å bruke pc som opptaksenhet...

Har ikke drit mye peiling, men kan vel skryte på meg at jeg er en fast learner? :P så ting kommer så fort jeg får meg litt utstyr... :)

No av utstyret jeg har sett for meg er, fyll gjerne ut om produktet er bare dritt, eller totalt meningsløst, og evt hva som jeg i tillegg bør ha....!! planen min er ikke å mic`e opp noen forsterkere til gitar og bass, derfor vamp\line6 pod

M-Audio Delta 1010
http://www.procom.no/cgi-bin/frames.cgi ... ls%3D22868

Behringer DI800 Ultra DI Pro
http://www.procom.no/cgi-bin/frames.cgi ... ls%3D22959

Spirit E12, E-serie mikser 12 kanaler
http://www.lydrommet.no/artikkel/produk ... l?id=15364


og v-amp eller line 6 pod til gitar og bass

+programvare til pc

___

Også et spørsmål til....på et digitalt trommesett, kommer signalene på enhetene på trommesettet ut fra lydmodulen til settet som et signal? eller et signal per enhet på v-drums settet?
:: this is a rockNroll signatur ::
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

falsklyd skrev: Også et spørsmål til....på et digitalt trommesett, kommer signalene på enhetene på trommesettet ut fra lydmodulen til settet som et signal? eller et signal per enhet på v-drums settet?
Det kommer ann på hvordan du programerer modulen din... Og evt om muligheten for flere spor er til stede...
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

det du har der skulle holde i massevis. du trenger vel egentlig bare et opptakspriogram og noen kabler. det meste du har av instrumenter sender linje signal så du trenger ikke no særlig mye mer med det første.
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

jass...

Legg inn av falsklyd »

må vel ha no for å få et bra lydbilde vel?! :) er som sagt ikke så veldig erfaren i detta faget :P men gleder meg som søren til å begynne å leke :)

men nydelig med respons på innlegget mitt ;) takker...
:: this is a rockNroll signatur ::
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

en god miks hjelper godt på et godt lydbilde. velg fine lyder i modulene dine. lyder du tror kommer til å passe sammen. sørg for at alt er ballansert (volum,eq osv). cubase og logic er lett tilgjengelige programmer med greie miksere, og et lass med helt greie effekter.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Såvidt jeg kan se mangler du/har du utelatt å nevne monitorer. ikke baser deg på å mikse i hodetelefoner, de er kun et supplement. For å få en ok miks er det viktig med et par ok monitorer.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Siden du bare bruker linjesignal, så trenger du vel strengt tatt ikke den spirit-mixeren, du kommer langt med en fin liten preamp til evt vokal etc. Monitorer er viktig. Også en grei headset-amp hvis dere er flere som skal ha lukket lytt samtidig.
Asbjørn Ebbesvik
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

Aslak skrev:Såvidt jeg kan se mangler du/har du utelatt å nevne monitorer. ikke baser deg på å mikse i hodetelefoner, de er kun et supplement. For å få en ok miks er det viktig med et par ok monitorer.
du mikser kun med headset.
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

hmm

Legg inn av falsklyd »

jaja, har no b&w høytalere å bruke til monitor :) får duge det...

Hvorfor trengs ikke mikseren? styrer alt sånt shit på data i stedet for?
fått det for meg at en liten mixer er kan være greit jeg, så man får sendt en "ferdig" mix til de aktuelle utgangene, for å så fin pusse på pc?!!! .....
:: this is a rockNroll signatur ::
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Det er mange studio som jobber mixerløst. For å kunne bruke mixeren i et flerspors opptak krever det at hver kanal er utstyrt med direct out eller lignende.
Jeg foretrekker å gjøre opptaka rått, ubehandla, da har man flere muligheter i redigeringsprosessen. Audiosofware innholder en fullverdig audiomixer som gjerne har en mye bedre eq enn Spiriten, da setter man bare eq på hver linje i software. I og med du stort sett skal bruke instr med linje, trenger du ikke preampene i mixeren, men kan kjøre det fra DI til lydkort, og evt ha en egen preamp til eventuelle mic'er.

Det er min mening, men spør gjerne andre
Asbjørn Ebbesvik
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

Er dette en god løsning?

Legg inn av falsklyd »

Ville dette vært en bra løsning for et lite mini hjemmestudio? blir det dritt lyd eller blir det ok med dette? eller veldig bra? 8)

M-Audio Delta 1010, Behringer DI800 Ultra DI Pro (som nevnt tidligere)

Er det ålreite produkter? noe annet som anbefales i stedet?

Og i tillegg bruke:
Mesa Boogie Studio Preamp, rør preamp, (for tilkobling av gitar)
B&W DM602 S3 Høytalere som studio høytaler pluss forsterker til den.
Og så klart pc og opptaks\lydredigerings program :twisted:

Og bassgitar skal vel gi fin lyd ved å bare bruke en DI-boks ?
:: this is a rockNroll signatur ::
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

Legg inn av falsklyd »

og kanskje en eller annen form for mastringsmaskin kunne vært ålreit? dat maskin ell no? digital 2spors maskin?
har det isåfall mye å si på sounden? evt som gjør at lydbildet blir bedre å stille inn? eller no? utvitne meg :D
:: this is a rockNroll signatur ::
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Uansett hva du har av utstyr finnes det alltid noe der ute som er bedre, men det ser ut til at du har ett godt utgangspunkt.

Men jeg hadde ikke tenkt så mye på mastering riktig enda. Start med å lage låter, mix det og hør hvordan det låter.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Svar