Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Freddy H
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jun 2010, 19:29

Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Freddy H »

Hei godfolkt. Jeg og en venn sitt band har gått i sammen om og kjøpe et felles studio vi skal ha ute på en øy der vi har hytte.
Vi har ett budsjett på ca 75.000 kr, og vil få best mulig utnytte av dette.

Våres sjanger er hard metall, og svart metall. (Vet ikke om dette hjelper noe på.)
Hva av utstyr trenger jeg for å spille inn? Hvilke PC'er er best for innspilling og slikt?

Med vennelig hilsen

- Freddy H
Mvh

Frederic Hellesøe Nielsen.
Freddy H
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jun 2010, 19:29

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Freddy H »

Bump. :)
Mvh

Frederic Hellesøe Nielsen.
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av cantus »

Har du tenkt til å bruke studio som hovedsakelig opptaksstudio eller ønsker du å mikse prosjektene der også?
Freddy H
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jun 2010, 19:29

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Freddy H »

Det blir opptaksstudio i to rom tenker vi. Et til trommer, ett til vokal. Vi tenker også at vi skal mikse prosjektet på stedet så og si. Så ja, ønsker og mikse prosjektene der også.
Beklager for meget sent svar på denne tråden, jeg er ikke helt vant med forum. :)
Mvh

Frederic Hellesøe Nielsen.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Trond »

Driver ikkje så mykje med opptak, men personlig så ville eg vel ha kjøpt:

Macbook Pro, Logic express/Pro logic, eit 8 kanals lydkort, ein røyr preamp, nokre gode mikker og nokre gode monitorer.

Pop filter, akustiske dempeplater, vokalreflektordiffuser.

Tipper ein 40-50.000,-.

Inputen på mikkene er viktigare enn utstyret.

Lykke til.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av aslak.skarderud »

du kan droppe alle akustikkforbedringer hvis du spiller inn utendørs ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Freddy H
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jun 2010, 19:29

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Freddy H »

Er Macbook Pro bra? Har hørt mye forskjellige meninger om mac... Men har hørt den er strålendes til musikkinnspilling? Noen som kan bekrefte?
Mvh

Frederic Hellesøe Nielsen.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Trond »

Skal du ha ei datamaskin som virker så kjøper du ein mac. Om det er til musikk, tekstbehandling, epost, samma søren.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Trond skrev:Skal du ha ei datamaskin som virker så kjøper du ein mac. Om det er til musikk, tekstbehandling, epost, samma søren.

Skal du ha en bil som funker, så kjøper du en Volvo.........
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Første tips: Ikke gå "mac" uten videre bare fordi noen sier at det er best. Det er en sannhet med en god del modifikasjoner, og etter hva jeg leser i dine skriv er du ikke på et Rolls Royce nivå ennå. PC kan fungere vel så bra til langt under halv pris av det Mac figurerer med, og om du finner tiden rett kan konvertering skje senere om det skulle bli ønskelig. Husk; Selve datamaskinen avgjør ikke stort hvor god lyden blir! Setter du opp en normal PC med litt kløkt slipper du tøyest som PC var kjent for tidligere. Selv har jeg hatt -null- trøbbel med mange PCer i mange år nå, og opplever at mine mac-kollegaer ikke alltid er udiskutabelt fornøyd med alt som skjer i den verdenen heller. Selv ville jeg også valgt stasjonær fremfor lap, av egenerfaring.

Tolker jeg deg rett, at dere ikke nødvendigvis innehar all verdens erfaring, ville jeg heller startet i det små, og senere utvidet der "skoen trykker" ettersom erfaring og forståelsen øker.

Tommelfingerregel 1: Pris og kvalitet henger så og si alltid sammen. Kjøp aldri billigprodukter av typen Behringer, Alto, dab osv. i den tro at "det er helt sikkert like bra". Det er det ikke! Dette er merker som tåler mindre, og som du vil slite med å få solgt senere også, så det er lurere å gå rett på noe som er litt mer kvalitetspreget.

Tommelfingerregel 2: Bedre med noen få gode produkter som du kjenner godt, enn et hav av billigdritt som du ikke helt har oversikten over.

Tommelfingerregel 3: Rett mikrofon og rett mikrofonplassering er avgjørende for gode opptak. En god preamp/mixer, gode lydkort eller ideen om å rette opp svakheter i mixen vil aldri fixe dårlig lyd. Det vil muligens gjøre dårlig lyd bedre, men ikke bra.

DATA:
- Stasjonær maskin med stort kabinett og støysvake vifter.
- Ikke noe mindre enn en 4 kjerners CPU.
- Skjermkort med 2 utganger, samt to forholdsvis store skjermer 24" eksempelvis.
- Dra på med RAM! Helst 8 GB eller mer. (I PC-verdene er ikke dette så dyrt, men hos Mac-folket er dette en annen agenda...)
- 64-bits system (avgjørende for bruk av mer enn 3 GB RAM)
- 2 store interne harddisker, partisjonert noe slikt: en til operativ, en til programvare, en stor til prosjekter, en til back-up, og en til ferdig prosjekter.
- OBS! Velg et opptaksprogram som passer dere. En stor fordel for dere om dette er et program som også andre benytter, om det skulle overleveres videre ved en senere anledning. BM lar seg spille inn på det meste, og jeg vil annta Cubase 5 vil gjøre nytta og vel så det. Ikke min favoritt, men det som fungerer for deg er alltid det beste.

Stalltips: Sjekk ut programmet Reaper. Nesten gratis, veldig bra og med ekstremt god oppfølging fra utviklerene! Inkluderer bråtevis med brukbare plugger, som utgangspunkt, og programmet er så lite og driftsvakt at det tar bare et par minutter å laste ned/innstallere. Ganske greit å sette seg inn i, og en kjempeaktiv brukergruppe som bidrar med hjelp i deres eget forum. Prøv det! Ingenting å tape, masse å vinne.

(Det som er ramset opp hittil behøver ikke koste mer enn 10000,- totalt. Forutsatt at dere velger PC-platform)

HARDWARE:
- Et godt lydkort med preamper. Gjerne 8 innganger med preamper og mikrofoninnganger m/phantommating (48v) til å begynne med. Disse kan stort sett utvides senere ved kjøp av nye eksterne boxer. Her bør du ikke finne frem sparekniven.
- En god preamp eller kanalstripe. UA 610 eller tilsvarende. Dette koster flesk, men det er fordi det er verdt det.
- Monitorer av høy kvalitet: Genelec 8040 burde du få for under 15000,- for et par.
- Finn et utvalg mikrofoner du tror passer til deg. Ikke bruk sparekniven her heller, men du vil komme langt med nogenlunde edruelighet også. Forslag: 2 x Audix D6 (dobbel basstromme), 5 x Sennheiser e604 (klypemik til tam etc), 3 x Neumann KM184 (overheads og hh), 2 x Shure SM57 (alt mulig, gitarkabinett, skarp etc.), en skikkelig god stormembranmic til sang/akkustiske ting. Sjekk ut forskjellige typer/leverandører.
- Mic-stativer og kabling
- popfilter

Akustisk:
- Alt ettersom hva slags rom dere skal benytte vil nok behovet for diffusor og demping finne sted. Det finnes mange gode tips om dette på nett. Bygg selv løsninger og ferdige kjøpte varianter.

Vanskelig å gi ferdig pris på dette, men hvis vi sier rundt 70.000,- før eventuelle akustiske inngrep tror jeg vi er i nærheten. Dette er dessuten en bransje med rom for "gode priser" om du kjøper mer av samme leverandør/konfronterer selger med bedre tilbud.

Det var mine tanker om saken. Lykke til!
Sverre Dæhli
Freddy H
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jun 2010, 19:29

Re: Hardrock studio til maksimum 75.000 kr

Legg inn av Freddy H »

Tusen takk for det utfyllende svaret Sverre. Du har nokså rett om at jeg ikke er på Rolls Royce nivå he-he.
I løpet av dagene stikker jeg inn til Hagstrøm (4Sound) eller Musik-Magazinet og spør hva de skal ha for noe lignende oppsett som det du nettopp foreslo.
Jeg har allerede Pro Tools 8, men har aldri fått det til å fungere skikkelig.
Tusen takk for all hjelp! Jeg skal gi fra om hva pris eventuelt kommer til og bli.

Med vennelig hilsen
Freddy. Tusen takk for hjelpen!
Mvh

Frederic Hellesøe Nielsen.
Svar