Fond/Støtte

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Fond/Støtte

Legg inn av cantus »

Noen som vet om steder å søke etter penger i forbindelse med å drive studio?
oaasheim
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 31 okt 2007, 17:18
Sted: Stord
Kontakt:

Re: Fond/Støtte

Legg inn av oaasheim »

frifond?
Øystein Aasheim
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Fond/Støtte

Legg inn av Frode Trondahl »

Om du må ha støtte for å drive studio, da tar du deg for lite betalt.

Da er du vel kansje en av de som er med på å ødelegge prismarkedet for de som prøver å drive seriøst.

Sorry to say, men må du ha støtte kan du like godt legge ned sjappa.


Sikkert noen som blir forbanna nå :shock: :shock:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Fond/Støtte

Legg inn av cantus »

Sant nok, men tanken er å tilby ungdomsband (under 18) rimlige opptak, og med det kunne det være kjekt med litt støtte. Stuidoet er kun en hobby for meg og jeg liker å jobbe med nye artister og mener i grunn at alle band burde komme seg i studio så tidlig som mulig for å skaffe seg rikelige erfaringer. Ser mange eksempler på band med godt innøvd materiell som desverre er nødt til å endre mye av strukturen pga feil teknikk (typisk bassister som ikke følger trommene osv).
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Fond/Støtte

Legg inn av Per Erik Finstad »

deadringer971 skrev:Noen som vet om steder å søke etter penger i forbindelse med å drive studio?
Tror det er vanskelig å få støtte i form av stipend eller fond for å drive studio. Det er ikke ofte det gis støtte til privatpersoner, eller det man kan kalle "lønnsom virksomhet".
Det er som regel ideélle organisasjoner og institusjoner som får støtte på den måten du etterlyser. For det er ikke interessant for dem å gi deg penger for at du skal tjene penger.
Hadde jeg vært deg ville jeg satt i gang et prosjekt som du kan søke støtte til for å gjennomføre. F.eks. at du vil lage en plate med ungdommer som ikke har mulighet til å spille inn andre steder. Det vil ikke være kommersiell virksomhet, men et tiltaksprosjekt for ungdom. Da tror jeg du har større mulighet til få innfridd eventuelle søknader.

Pengene du søker om skal selvfølgelig gå til utgifter i forbindelse med produksjon av denne plata, alt fra planlegging, gjennomføring og produksjon. Og siden du skal produsere, leier du deg selv og ditt studio for gjennomføringen av prosjektet.

Kanskje....

Poenget må være at du gir noe tilbake og ikke gjør det av kommersiell interesse. Dette høres kanskje ut som dobbeltmoral, men uansett hvor eller hvordan du skulle gjennomført dette prosjektet måtte det være noen som fikk betalt, for det er ingen som jobber gratis, så derfor kan det like gjerne være deg.


Ellers har du Legathåndboka 2010. Der finner du alt mulig av fond, stipender og støtte til utdanning, forskning, kultur etc. som du kan søke på. Der står det du trenger av informasjon om kriterier for søker osv....
http://www.legathandboken.no/
Live Hurts
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Fond/Støtte

Legg inn av cantus »

Det er noe av det jeg nevnte i posten før din. Selvsagt er ikke tanken støtte for å tjene mere penger i en kommersiell virksomhet. Tanken er som sagt å bygge opp under kulturlivet. Men takker for tipset.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Fond/Støtte

Legg inn av aslak.skarderud »

Nå er jeg litt sein med å svare, men sjekk med de som er ansatt av kommunen der du bor til å jobbe med barn og unge, kanskje ønsker de å samarbeide med deg/dere?

Alternativt er det drøssevis av steder der ungdom selv kan søke, så du kan jo enn så lenge oppfordre bandene om å søke støtte for å få råd til å gå i studio hos deg? Skampriser er ingen tjent med.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar