MAC til live/studio opptak

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

MAC til live/studio opptak

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Etter å ha kansellert en ordre på en PowerBook 12" (selgeren somlet noe for grønnj..lig!), vurderer jeg hva jeg egentlig trenger til en mac-studio løsning.

Jeg ønsker at den skal være basert rundt en Ibook eller Powerbook, samt at jeg kommer til å bruke en Motu 828 med eksterne preamper til å spille inn via.

Jeg ser for meg at jeg vil trenge 1GB minne, noe jeg vil sørge for å få installert med en gang.

Det som egentlig er spørsmålet mitt, er om jeg strengt tatt har behov for en Powerbook 1.33GHz kontra en IBook 1.0/1.25 GHz.

Inspill mottas med takk!

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

jeg syns 12" høres ut som liten arbeidsflate.
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Det var vel ikke akkurat dét jeg spurte om... Kommer selvfølgelig til å koble skjerm til (19").

Det som er spørsmålet er om prosessorhastighet, busshastighet, diskhastighet osv. holder...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Vi har kjørt en mac G4 på 400 mhz ca 350 mb ram . protools LE og digi 001 interface på niss i år.
Det har funket kjempe ok det.
Så tror nok ikke at en Ibook vil være for dårlig.

Men anbefaler på det sterkeste en Powerbook.
Da den er kraftigere, og er dimensjonert for å holde følge med utviklinga en stund fremover.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

hva med en eMac med full ram? blir uansett billigere enn en powerbook og sikkert like bra.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

Frodelyd skrev:Vi har kjørt en mac G4 på 400 mhz ca 350 mb ram . protools LE og digi 001 interface på niss i år.
Det har funket kjempe ok det.
Så tror nok ikke at en Ibook vil være for dårlig.

Men anbefaler på det sterkeste en Powerbook.
Da den er kraftigere, og er dimensjonert for å holde følge med utviklinga en stund fremover.
hvor mange spor går inn samtidig?
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Frodelyd skrev:Vi har kjørt en mac G4 på 400 mhz ca 350 mb ram . protools LE og digi 001 interface på niss i år.
Det har funket kjempe ok det.
Så tror nok ikke at en Ibook vil være for dårlig.

Men anbefaler på det sterkeste en Powerbook.
Da den er kraftigere, og er dimensjonert for å holde følge med utviklinga en stund fremover.
Det ER stor forsjell på bærbare og stasjonære, mtp busshastighet, diskhastighet osv...

Tror nok jeg må prøve det i praksis...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe powerbook før de g5'er den, imac blir g5 til høsten, så neste produkt som skal opp er vel powerbook.

ibook kjører samme prosessor g4, selv om resten av specs'ene er lavere. et annet viktig punkt er at du kan bygge ut ibooken til 768 mb minne for tusenlappen mindre enn på powerbook. skal du opp til 1,25gb minne, så snakker du om 5000kr, noe som er absurd. (for 12" ibook og pb)

jeg tror at en ibook med ekstern firewiredisk skal klare av 8 spor med opptak glatt, men sjekk gjerne med selgeren.

leveringstidene til apple er grusomme, måtte vente tre månder på min ibook i vinter.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

sarath skrev:
Frodelyd skrev:Vi har kjørt en mac G4 på 400 mhz ca 350 mb ram . protools LE og digi 001 interface på niss i år.
Det har funket kjempe ok det.
Så tror nok ikke at en Ibook vil være for dårlig.

Men anbefaler på det sterkeste en Powerbook.
Da den er kraftigere, og er dimensjonert for å holde følge med utviklinga en stund fremover.
hvor mange spor går inn samtidig?
kjører greit inn 8 spor samtidig da det er begrensningen på 001 interfacet.
Vi kan også fint mikse 32 spor på maskina ved nedmiks.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Aslak skrev:jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe powerbook før de g5'er den, imac blir g5 til høsten, så neste produkt som skal opp er vel powerbook.

ibook kjører samme prosessor g4, selv om resten av specs'ene er lavere. et annet viktig punkt er at du kan bygge ut ibooken til 768 mb minne for tusenlappen mindre enn på powerbook. skal du opp til 1,25gb minne, så snakker du om 5000kr, noe som er absurd. (for 12" ibook og pb)

jeg tror at en ibook med ekstern firewiredisk skal klare av 8 spor med opptak glatt, men sjekk gjerne med selgeren.

leveringstidene til apple er grusomme, måtte vente tre månder på min ibook i vinter.
Kan fint kjøre faktisk16spor inn på en firewirer disk samtidig, uten problem. Blir gjort ofte i studio det.

Det blir gjort
Erlend Thune
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 25 feb 2004, 03:27

Legg inn av Erlend Thune »

Frodelyd skrev:
sarath skrev:
Frodelyd skrev:Vi har kjørt en mac G4 på 400 mhz ca 350 mb ram . protools LE og digi 001 interface på niss i år.
Det har funket kjempe ok det.
Så tror nok ikke at en Ibook vil være for dårlig.

Men anbefaler på det sterkeste en Powerbook.
Da den er kraftigere, og er dimensjonert for å holde følge med utviklinga en stund fremover.
hvor mange spor går inn samtidig?
kjører greit inn 8 spor samtidig da det er begrensningen på 001 interfacet.
Vi kan også fint mikse 32 spor på maskina ved nedmiks.
Ta opp 8 spor samtidig er ikke noe problem nei, men jeg har mine tvil om å mikse ned 32 spor. Ikke med noe særlig bruk av plugins i hvertfall. Det var vel de samme maskinene vi hadde på LU1 om jeg ikke tar feil, og mener å huske det ikke tok lang tid før man hadde brukt opp alle hestekreftene. Men nå er jo jeg en jævel til å bruke opp prosessorkraft da.... he he
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Erlend Thune skrev:
Frodelyd skrev:
sarath skrev: hvor mange spor går inn samtidig?
kjører greit inn 8 spor samtidig da det er begrensningen på 001 interfacet.
Vi kan også fint mikse 32 spor på maskina ved nedmiks.
Ta opp 8 spor samtidig er ikke noe problem nei, men jeg har mine tvil om å mikse ned 32 spor. Ikke med noe særlig bruk av plugins i hvertfall. Det var vel de samme maskinene vi hadde på LU1 om jeg ikke tar feil, og mener å huske det ikke tok lang tid før man hadde brukt opp alle hestekreftene. Men nå er jo jeg en jævel til å bruke opp prosessorkraft da.... he he
Jeg og Kjetil på Lu1 mikset en band demo fint på macene men brukte ikke plugginn fx men eksterne maskiner, TC Mone og dtwo.
Funket fint det, kun klang og delay som kjører de i senk på 32 spor.
Svar