En litt kvalmende oppdagelse

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

I høst fikk jeg satt strøm på mitt nye kontroll/innspillingsrom. Det ligger 16mm2 strømkabel fra huset og ut til garasje.
Det er videre 16mm2 strømkabel fra garasje og opp til kontrollrom.
Fra sikringskap i kontrollrom var det ca 12meter 2,5mm2 til Cadac PSU'er og rackene.

Ahh, det låt fin-fint sammenlignet med 50meter 1,5mm2 skjøtekabel som ble brukt under oppkobling av systemene.

Selv om jeg ikke like å innrømme at jeg tidvis hører litt på "de gale HIFI entusiaster", så har det hendt at jeg hørt etter.
Disse HIFI-folka er ekstremt opptatt av bla. strømtilførsel.

Siden jeg hadde mer 16mm2 strømkabel liggende, tenkte jeg at "det skader jo ikke å prøve".
Jeg byttet ut 12meter 2,5mm2 med 16mm2. Terminerte denne i en 32A 1fas (det går såvidt). Og forgrener meg ut av denne.

Dæven døtte! Hva skjedde?
Jeg har ingen god vitenskapelig forklaring på hvorfor, men det låt betraktelig bedre. Fastere i bunn og generelt bedre definisjon.

Ingen av komponentene i kontrollrommet er særlig strømkrevende, selv ikke Cadac PSU'ene.
Det kan altså ikke forklares med stort strømtrekk.
Det kan heller ikke forklares med lav spenning på nettet, jeg er tilkoblet ganske nær en trafo.
Har ofte 235-238V inn i bua.

Etter denne oppdagelsen/opplevelsen, kan man si det slik at mye annen strømkabel også har blitt byttet ut.

Neste steg blir å "komme seg bort fra" det offentlige nettet, enten via en Powerplant eller godt designet skilletrafo.
Atle Aamodt
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Skeeeptisk.

Kan du verifisere dette med objektive resultater?
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Per Erik Finstad »

Placebo-effekten ute og går? :lol: :lol: :lol: :lol:
Live Hurts
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

Helge A. Bentsen skrev:Skeeeptisk.

Kan du verifisere dette med objektive resultater?

Jeg er også SVÆRT skeptisk i denne typen spørsmål.
Det later til at vi hører bedre enn vi klarer å måle.

Har fått et kvalifisert forslag til plausibel forklaring, men det vil kreve måleapparater jeg i øyeblikket ikke har tilgang på for å teste denne teorien.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

Per Erik Finstad skrev:Placebo-effekten ute og går? :lol: :lol: :lol: :lol:
Ikke i skjærsilden!!

No placebo
Atle Aamodt
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Per Erik Finstad »

Atle Aamodt skrev:
Det later til at vi hører bedre enn vi klarer å måle.
Interessant at du skriver akkurat det. Vet ikke om du har sett videoen som Helge la ut her for ikke så lenge siden. http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Der snakker de om mange myter innen lyd, og kommer inn på poenget at det eneste som er brukbart til å påvise slike forskjeller som du snakker om her, er måleutstyr. Øret er ikke pålitelig nok fordi det er så mange faktorer som spiller inn som kan gjøre at man oppfatter lyden annerledes. Eller at det faktisk låter annerledes fordi du kanskje sitter annerledes, eller har hodet i en annen vinkel osv.

Med måleutstyr kan du teste gang på gang uten at disse faktorene vil endre seg.

Blir spennende å høre resultatet når du får det måleutstyret du trenger for å få en plausibel forklaring.

Inntil videre vil jeg gjerne tro at de forskjellene du hører er god gammeldags innbilning. Rett og slett fordi du forventer at det skal låte annerledes.
Live Hurts
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Torodd Olsen »

Man hører det man vil høre... Så dersom en tror at lyden blir bedre ved å skifte f.eks en kabel, så blir den det. Enkelt og greitt!
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

Per Erik Finstad skrev:
Atle Aamodt skrev:
Det later til at vi hører bedre enn vi klarer å måle.
Inntil videre vil jeg gjerne tro at de forskjellene du hører er god gammeldags innbilning. Rett og slett fordi du forventer at det skal låte annerledes.
Du må gjerne tro at dette er innbilning og at jeg forventer en endring. Jeg innbiller meg sjeldent ting når jeg driver i studio. Ærlig talt, så skulle jeg gjerne sett at jeg ikke hørte noen forskjell. Fordi dette er et meget diffust tema det finnes lite eller ingen måledata tilgjegnelig for, så langt jeg kjenner til.

Jeg holder fast ved at vi hører differanser vi ikke umiddelbart klarer å sette måledata på. Eller vi kan klarer å sette dataene, men ikke nødvendigvis finne sammenhengen mellom dataene og opplevelsen av det man hører.

Rent sett bort fra at jeg ikke sitter på en god vitenskapelig forklaring på nevnte tema, så lever jeg meget godt med tykke strømkabler, 4-leder mikrofonkabler, Antelope Masterklokke, selekterte forsterkerrør, gammeldags Britisk mikser og EQ'er basert på spole og kondensator....... :-)

Og det beste av alt... det låter ganske fint.....
Eller rettere sagt.... jeg innbiller meg at det låter ganske fint....
Atle Aamodt
Ove Nesheim
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 28 jan 2007, 10:06
Sted: Kristiansand

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Ove Nesheim »

Hva er dine tanker om youtube-klippet som Finstad la ut link til, Atle? Det er da unektelig noe i det...?

Mvh Ove Nesheim
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

Ove Nesheim skrev:Hva er dine tanker om youtube-klippet som Finstad la ut link til, Atle? Det er da unektelig noe i det...?

Mvh Ove Nesheim
Jeg synes dette er en svært god populærvitenskapelig presentasjon av "gamle nyheter".

Vi kan gjerne gå gjennom alle punktene, men jeg starter ikke den tråden ;-)
Atle Aamodt
Tor G Kjøllesdal
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 19 sep 2008, 09:30
Sted: Måløy, Sogn og Fjordane
Kontakt:

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Tor G Kjøllesdal »

Jeg tenker det her er ikke så mye å diskutere. Foreta en AB test med mosterkabelnettet og skjøteledning fra huset. Fyr i gang favoritt jazzplaten din. Men kun en kanal. Gjør opptak med den mest nøytrale og følsomme mikrofon du har på 1 meter. Kan du se forskjell på opptakene? Hvis det er burde det være bedre transientgjengivelse på monsteroppsettet og ryddigere bass. Jeg er ikke fremmed for at dette kan utgjøre en forskjell. Det er jo en mer potent strømlevering. Men... det er greit og moro med bevis :)
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Arthur C. Clarke, "Profiles of The Future", 1961 (Clarke's third law)

http://www.audioteknikk.net
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Er jo egentlig ikke så vanskelig å verifisere med målinger om en måler på rette plassen. Et recording scope på DC mellom strømforsyning og utstyret vil fort avsløre om det er forskjeller.
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av cantus »

Om man er ute etter stabil strøm er det ikke bare å sette opp en UPS, så får man strømbackup også ;)
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: En litt kvalmende oppdagelse

Legg inn av Atle Aamodt »

deadringer971 skrev:Om man er ute etter stabil strøm er det ikke bare å sette opp en UPS, så får man strømbackup også ;)
Jo det kan være en løsning i stedet for støyfilter eller powerplant. Men jeg forstår det slik at man har online og offline UPSer. Den ene tar strøm over batterier hele tiden, den andre bytter til batteri ved strømbrudd.
Jeg fant frem til en UPS fra GE som hadde meget gode data for stabilisering og filtring.
Kjøpte en brukt slik, men leverte den tilbake fordi den var død.
Har ikke funnet noen erstatning ennå.
Atle Aamodt
Svar