Behringer ecm-8000

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Foruten at dette er en særdeles bra målemikrofon er den også glimrende på b.l.a hi-hat ac.gitar,og masse andre instrumenter. På e-bay selges disse for 39 dollar dvs.ca. 245 kroner. :) . Du kan høre den her nederst på siden både på
hi-hat, og ac. gitar. Må prøves. http://www.ostlandlydstudio.no/page2.html

Per M
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Særdeles bra målemikrofon var nå å ta hardt i.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Helge A. Bentsen skrev:Særdeles bra målemikrofon var nå å ta hardt i.
Har du sammenlignet den med bruel og kjær sin ? Gjør det i så fall. Kjør rosa støy fra studiomonitorene og mål med behringeren og så med bruel og kjær sin. Ble det stor forskjell ?

Har også målt en del andre mikrofoner som ikke synes låter som de oppgitte frekvenskurvene, og her finner man endel overraskelser i form av både frekvens dempeledd og karaktrestikk som ikke samsvarer med de oppgitte data.

f.eks akg 414eb har ikke den flate karaktrestikken i bunn som den er oppgitt til å ha.

Hva kalibrerer du studiomonitorene eller pa anlegg med? Jeg får i hvertfall veldig bra resultat med Behringer mikrofonen.
Til opplysning bruker jeg også å anbefale Behringer dec 2496 som converter og kalibrerings eq.for studiomonitorer. Men som deg er de fleste skeptiske til dette p.g.a det skjemmende navnet. Til de fleste bruker jeg å si at de kan uttale seg etter at anlegget er kalibrert og de får høre forskjellen. Det er ingen som i ettertid har klaget eller byttet så vidt jeg vet.

Må ellers legge til at i pa sammenheng synes jeg at de rackmonterbare Behringer-produktene er for dårlige konstruksjonsmessig og tåler ikke påkjenningen det er å fraktes rundt fra -20 grader til +20 og ristes i form av humpete vestlandsveier. Men i studiosammenheng synes jeg mange av produktene er meget gode. Må bare legge til at jeg er av den typen som ikke bruker 10000,- på utstyr da jeg kan betale halvparten og få til samme resultatet.

Per M :)

Per M
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har et par Audix TR40, de har beholdt samme frekvensrespons nå igjennom utallige jobber. Behringern holdt i to jobber.

Det kaller jeg ikke særdeles bra.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Har brukt min i 8 år nå og den er fortsatt like god, men det er jo beklagelig at du fikk ødelagt din etter kun to jobber.
Behringeren har faktisk en mere lineær frekvensrespons enn audix mikken uten at det har noen praktisk betydning.
Vil ellers påpeke at stort sett alle målemikrofoner er "gode nok", da disse aldri vil bli noen flaskehals i akustikkmålings-sammenheng. Er ellers litt forundret over at ikke flere studioer bruker målemikrofoner i større grad ved innspilling,
da disse uansett merke låter veldig "riktig" og naturlig. Bruker faktisk min i noen sammenheng ved innspilling av bassforsterkere.

Per M
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Joachim »

Per M

Nå er det vel andre krav til målemic'er utover frekvensrespons.

Du mener at folk som kjøper SIM system til masse masse penger er idioter som ikke bare bruker Behringer mic'er til $35?

Selvfølgelig er en sånn mic sikkert egnet hvis du bare skal kjøre RTA funksjonen på en Ultracurve for å tune ett jallaannlegg som aldri kommer til å bli faseriktig likevel men der stopper det litt for min del.

Tror du f.eks SIASmaart setter TR-40 som ett "minimumskrav" av hva en bør ha for moro skyld?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Godt å se at vi har verdensmestere i lydteknikk i diskusjons-forumet. Må bare nevne at hvis du plukker en Josephson Engineering C550 model fra hverandre, vil du se at Behringeren er helt identisk. Forskjellen er 5000,- men hva gjør man ikke for å slippe å se Behringer-merket.

Var med å designet prototypen av disse jallaanleggene her, http://www.griffinaudiousa.com/ som jeg også bruker selv i studio men disse er sikkert ikke gode nok til ditt bruk, da du sikkert ligger i en høyere divisjon.

EAW er vel også "jalla" skulle jeg mene da det er det jeg eier og bruker i pa sammenheng.

Jeg har vel aldri påstått at folk er idioter hva enn de måtte velge av utstyr, det er vel resultatet som teller uansett.
Håper du er bedre på lyd enn på usakeligheter. Hvis du ikke har prøvd denne mikrofonen som jeg regner med at du ikke har,så burde du ikke uttale deg i det hele tatt!.

Per M
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Joachim »

permorten2@live.no skrev:Godt å se at vi har verdensmestere i lydteknikk i diskusjons-forumet. Må bare nevne at hvis du plukker en Josephson Engineering C550 model fra hverandre, vil du se at Behringeren er helt identisk. Forskjellen er 5000,- men hva gjør man ikke for å slippe å se Behringer-merket.

Var med å designet prototypen av disse jallaanleggene her, http://www.griffinaudiousa.com/ som jeg også bruker selv i studio men disse er sikkert ikke gode nok til ditt bruk, da du sikkert ligger i en høyere divisjon.

EAW er vel også "jalla" skulle jeg mene da det er det jeg eier og bruker i pa sammenheng.

Jeg har vel aldri påstått at folk er idioter hva enn de måtte velge av utstyr, det er vel resultatet som teller uansett.
Håper du er bedre på lyd enn på usakeligheter. Hvis du ikke har prøvd denne mikrofonen som jeg regner med at du ikke har,så burde du ikke uttale deg i det hele tatt!.

Per M
Veldig synd du går i forsvar på det her viset, jeg har fulgt med deg med en viss interresse siden jeg er oppvokst i ditt nabolag men nå strekker du strikken her. Jeg har vært løpegutt for BobMcCarthy i alberten, ( mon tro hvorfor han ikke brukte behringer-micer?) Når du sier du håper jeg er bedre på lyd enn usakligheter syns jeg du du skal passe deg litt. Hadde jeg hatt en CV greit tilgjengelig sku du fått den ASAP så kunne du sett hva solunger kan få til..
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Rolig nå gutter :)

Man får det man betaler for. Hvis dine behov tilfredsstilles av en målemikk med tvilsom kvalitet, og frynsete rykte, kjøp Behringer sin.
Skal du ha noe som fungerer stabilt uten at det koster en formue, så kjøp en Audix TR40.
Vil du bruke penger på SOTA, så har Earthworks m. fl. noe du kan bruke penger på. M30 feks., det er en kongemikk. Dyr er den heller ikke.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Jeg har også brukt en formue på utstyr, som alle andre med dette som interesse. Men etter egne erfaringer uansett tvilsomme rykter har jeg fått opp øynene for hvor gode "noen" av disse produktene er. Kjøpte en neumann tlm103 etter å ha blitt anbefalt denne for bruk på b.l.a ac.gitar da dette skulle være det beste i tillegg til u47. Etter å ha sammenlignet selv med ecm8000 og faktisk også c2, har jeg kommet til den beslutningen at ecm-mikken låter bedre og c2 veldig likt tlm103.

Det skal sies at neumannmikken har høyere output og noe mindre støy, men det er bedre å kjøpe utstyr på grunnlag av egne erfaringer og ikke andres. Jeg har også etter sammenligning av solidtube og sm-pro mc03 funnet ut at sm-pro sin mikrofon
ble det beste alternativet. Bruker også shure sm57 veldig mye på sang i studio, selv om jeg har dyre mikrofoner. Når noen sier "du får hva du betaler for", betyr vel ikke dette at det dyreste utstyret er best i enhver sammenheng. :?

Ved måling av behringer-mikken d.v.s. min egen har jeg funnet ut at den har 3% forvregning ved 120db 80hz og at den ved sitt svakeste punkt frekvensmessig har +2 db ved 13khz. Dette holder i massevis for meg. Vil også bare tilføye at denne er laget for å måle off-axis, derfor vil jeg tro at toppen som begynner ved 7kz og synker etter 15khz er gjort med overlegg.
Detter gjelder denne mikrofonen uansett frynsete rykte. nb: Skal holde disse tingene for meg selv heretter slik at ikke
irritasjonsmomenter oppstår. :)

Per M
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg tror mye av fascinasjonen rett og slett er et resultat av at det er en kulemikrofon. Jeg er ikke vant til å høre en kulemikrofon. :D
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Tom Hansen »

Når det gjelder Behringer, så funker det nok til sitt bruk, men det er ikke noe som funker ute på veien i et utleiefirma. Og bytte ut Sennheiser med Behringer, høres ut som en dårlig plan. Jeg har prøvd mye rart, og billig utstyr, men det som er mest lønnsomt er anerkjente merker. Greit, dem er litt dyrere, men det komer en dag det skal byttes. Da får du penger for Sennheiser, mens Behringer må du kaste, eller gi bort. Thats reallity!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av permorten2@live.no »

Det er jeg helt enig i, da vi også brukte Behringers hodetelefonforsterkere en tid, måtte disse som regel hives etter en tid, pga. at de mekanisk ikke holder mål. d.v.s jeg plukket opp noen rack-moduler og noen hadde begynt å ruste i trafoholdere, noen hadde fått små sprekkdallelser i loddepunkter til potmetre, da disse som regel var loddet direkte på printplaten.

Det mekaniske har også blitt dårligere på mange andre merker også, deriblant endel Yamaha-utstyr som også desverre har begynt og lodde xlr-kontakter direkte på printplatene. Etter en tid har loddepunktene en tendens til og sprekke p.g.a bevegelser ved ut og innkobling av xlr-kontaktene.

Per M
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Behringer ecm-8000

Legg inn av Atle Aamodt »

Innenfor rammene/begrensningene av 48KHz SR, og 32000 punkters FFT-basert Transfer Function mellom gode/dyre målemikrofoner og denne billige mikrofonen, vil jeg tildels støtte opp under påstanden om at Behringermikrofonen er langt bedre enn hva prisen skulle tilsi. Har gjort Transfer Function mellom ECM8000 og 4007, Earthworks M30 og TC1K (tror jeg den het). Det er selvfølgelig noen differanser, spesielt øverst og nederst, men til "normale" måleoperasjoner i en live-setting kan ECM8000 brukes til noe fornuftig. Hvor bra den låter, har jeg ingen formening om. Men det skulle ikke forundre meg om noen fikk gjort ganske greie track med den. Aner ikke noe om hvor stabile/ustabile de er over tid, aner heller ikke noe om hvor mye de "klirrer" ved høyere SPL. Tviler sterkt på at de tåler det samme som 4007.

Man skal ikke se bort ifra at noen blir overrasket over resultatet ved bruk på feks akustisk gitar. Spesielt dersom de sammenligner med en Cardiode variant.
ECM8000 er jo som kjent Omni, som igjen ofte har svært liten eller ingen merkbar nærtale-effekt.
Atle Aamodt
Svar