Adat eller firewire?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Adat eller firewire?

Legg inn av sarath »

Hva tror dere? Jeg går straks over til en av delene.
Står mellom m-audio octane 8mic preamt, adat overføring etc, og et presonus 8mic pre, samt firewire. dette er mersom til hjemmebruk.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Har bare vært borti adat selv, men det fungerer flott det altså, enn så lenge er det vel en mer brukt standard enn firewire og.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Det kommer litt ann på hva du vil være kompatibel med. Men dersom dette er til kun ditt eget studio og egen bruk ville jeg nok ha godt for Fire-wire.
Bare ikke la Firewire/adat være avgjørende for hva slags lydkort du kjøper...
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

per i dag bruker jeg cubase sx, og syns det funker fint.
kortet jeg har er m-audio delta 1010lt og er har 10 I/O.
Dette kortet sliter jeg litt med, og så er det så teit med breakout kabel med masse forskjellige plugger på. Per i dag bruker jeg preampene i en 16 spors soundcraft spirit live mikser, tapper gjennom insert kanalene.
Grunnen til overgangen adat / firewire er at jeg vil hive ut mikseren og heller kun stille nivået på signalet og spare masse plass på skrivebordet.

M-audio Octane ligger i min prisklasse og har fått fine omtaler.
Har noen andre forslag så er jeg åpen for det da.
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Jeg kjenner ikke octane boksen, men jeg vet at hvis du går for presonus varianten, så låter ihvertfall preampene i de som har vært her et par år jævlig bra for penga.
DU E I NORGE NO! -SKA`VÆR`GLA`DU FÅR BACKLINE!!
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

er det noen som har erfaring med enten adat, eller firewire? er firewire raskt nok? adat løsningen blir noe dyrere, da jeg må kjøpe preamper og interface. firewire løsningen krever jo bare preamper med firewire.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

dette er noen muligheter.

http://www.procom.no/cgi-bin/frames.cgi ... ls%3D23402 denne har jeg hørt skal låte litt kassett.

http://www.procom.no/cgi-bin/frames.cgi ... ls%3D23557 dette er den eneste jeg har prøvd, funker veldig fint

http://www.procom.no/cgi-bin/frames.cgi ... ls%3D22921 presonus firewire varianten


men for ikke mange flere lapper får man dobbelt så mange innganger osv.men det gjelder kun firewire. Oæ, vente, eller handle nå? og handle hva?
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

ADAT vs FW...

Legg inn av Eirik Blömacher »

Hmm.. FW er kjapt nok, ja.. litt avhengig av hvor mange spor du skal ta opp, men 8 inn/ut skulle funke helt fint.
USB2 derimot, er jeg ikke LIKE fan av.. :) (Selv om det teoretisk skal være kjappere, har FW disker f.eks. knust USB2.0 disker i test.. og jeg har vært borti USB2 lydkort som ikke virket litt engang, eller hadde syk latency....)

Det kjipe med ADAT standarden er jo samplingfrekvensen.. støtter bare 48kHz, evt 96, men da halvparten så mange inn/ut.. Forresten ikke alle ADAT konvertere som støtter denne "halveringen" så det bør du evt også sjekke...

Derfor, hvis bit og kHz ellers er like bra eller bedre, kjøp FW... Det er nå i alle fall min mening.. :) Det er større sjanse for at FW kortet kan komme til å støtte høyere samplingsfrekvenser i form av oppdaterte drivere etc.. (Forutsatt at HW'en i kortet støtter det)

Mine 2 cent, i alle fall...
Svar