Mikrofonpreamper vs mikrofoner.

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Mikrofonpreamper vs mikrofoner.

Legg inn av permorten2@live.no »

Har spillt inn og drevet med lyd både i p.a sammenheng og studiosammenheng en årrekke og kommet frem til at mikrofonpreamper av god kvalitet er relativt like og har kun marginale forskjeller. Har funnet ut ved å sammenligne aphex, UAD 610, Presonus, behringer, D&B, M-audio og mange andre kjente og mindre kjente merker at det er som regel i ditt eget hode at lyden og musikken skapes uansett. Men hvis vi ser på mikrofonsiden er det enorme forskjeller på hvordan disse låter. Her kan man gjøre mye ugang i forhold til hvilken lyd man er ute etter. Jeg tenker subjektivt at hvis preampen former lyden 5%, vil jeg si mikrofonen du velger former lyden 50%, så kan man mikse, komprimere og klanglegge de siste 45%. Derfor bør man også bruke mye tid på valget av mikrofoner, plasseringer og ikke minst akustikken i det rommet man spiller inn. Glemte også og nevne konverter-leddet (kanskje med vilje), for disse er så bra i dag nesten uansett hva du kjøper så fungerer det. Selv bruker jeg RME, men har hørt både AURORA, apogee, motu og div. andre. Tror ikke det spiller så mye rolle hvilke du benytter.

Vil gjerne høre andres meninger om dette. :)

MVH: Per M http://ostlandlydstudio.no/
Svar