Litt hjelp til I/O- converter

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

Hei!
Ny på forumet... :) Kjøpt meg den nye Macbook PRO, og skal gå til innkjøp av en I/O converter(lydkort), som skal kjøres i ProTools. Sett mye på Digidesign, da jeg har hørt at M-Audio M-powered ProTools, blir som å spille på en epiphone, (selv om det er en gibson), men ekte gibson blir uansett en etasje over. Sjekka ut et pakketilbud i Luthmann katalogoen 08, som het Pro Tools Music Creation Bundle, hvor det fulgte med Digidesign MBox 2, noen M-Audio monitorer, et M-audio klaviatur, en M-Audio kondensmic(krise?), og selvfølgelig ProTools. Var til 7100, eller noe. Godt tilbud?
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Per Erik Finstad »

De Bundle'ene der pleier å være streite de. Kanskje mest skeptisk til kondisen og monitorene som følger med.
Men det kan jo vise seg at monitorene er ok, og at mikken også fungerer greit til sitt bruk! Så det er sikkert en fin startpakke det! Gønne på!
Live Hurts
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

Nå fant jeg et kampanjetilbud på Digidesign 003R Factory, det er visst 8 innganger på den, men bare 4 xlr. Kan man spille inn alle 8 innputsa samtidig? (4 xlr, 4 jack) så man kan spille inn fullt tr. sett?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Espen Hammer »

jepp.. det kan man.. skaff deg 4 eksterne mic preamper... så har du 8 mik innganger.. kan vel bygges ut til totalt 16 innganger (korriger meg om jeg tar feil)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Joachim »

Er vel 8 kanaler ADAT-optisk som med 02R,

Ser og i specen nå at det er 18 kanaler I/O simultant.

Wide Range of I/O

* High-speed FireWire connectivity
* 18 simultaneous channels of audio I/O
* 24-bit/96 kHz resolution
* 8 analog inputs, 8 analog outputs
* 4 professional mic preamps; 48V phantom power enabled on channel pairs
* 8 channels of ADAT optical I/O or two channels of S/PDIF optical I/O
* 2 channels of S/PDIF digital I/O
* 1 MIDI input, 2 MIDI outputs (16 channels in/32 channels out)
* BNC Word Clock I/O
* Dedicated studio monitor output, plus alternate control room output
* Alternate Source input for external device monitoring
* Dual headphone outputs
Mvh
Joachim Venberget
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

Aldri skjønt den greia med Optical ADAT. Hvilke signaler sender man inn der? Allerede digitale signaler? Det med 4- kanals preamp; vil da de 4 inngangene hvor jeg bruker en ekstern preamp få en annen lyd i.o.m. at det ikke er samme preamp? Kan jeg plugge i en mikser, og bruke preampene der, og bare sette directout i I/O-converteren?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Joachim »

DominantFredrik skrev:Aldri skjønt den greia med Optical ADAT. Hvilke signaler sender man inn der? Allerede digitale signaler? Det med 4- kanals preamp; vil da de 4 inngangene hvor jeg bruker en ekstern preamp få en annen lyd i.o.m. at det ikke er samme preamp? Kan jeg plugge i en mikser, og bruke preampene der, og bare sette directout i I/O-converteren?
Har du 8 kanaler preamp kan du bruke de og gå inn på linjeinngang på 003. Da slipper du 4 kanaler 002 og 4 kanaler annen lyd ja.

Optisk ADAT er en standard for optisk overføring av 8 kanaler digitalt. 48khz 24bit? Innført med Alesis ADAT dette.
Du kan da kjøpe deg en 8 kanals preamp med ADAT-ut for å få totalt 16 inn + ev spdif? ( 8 analog 003 + 8 digitalt ADAT = 16 ) på 003. Mange alternativer og velge mellom der Focusrite bl.a. har no fint.

Husk at du ikke lenger er avhengig av Digidesign HW for å kjøre protools. Det er masse M-powered som gir kompatibilitet, litt usikker på kanalbegrensninger der..

Er det LE du tenker kjøre eller hva?
Mvh
Joachim Venberget
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

Blir nok LE, ja.. Lite erfaring med studioteknikk fra før, spesielt software. Jobba litt med hardware(Harddiscopptakere), men det er jo bare jalla. Men tror du det er lurt å kjøre en mikser som preamp, og plugge rett inn i linjeinngang, da?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Joachim »

DominantFredrik skrev:Blir nok LE, ja.. Lite erfaring med studioteknikk fra før, spesielt software. Jobba litt med hardware(Harddiscopptakere), men det er jo bare jalla. Men tror du det er lurt å kjøre en mikser som preamp, og plugge rett inn i linjeinngang, da?
Det kommer jo an på hva du har til rådighet og hva krav du har til mic preamper. Preampene i 002 har vel ikke fått mye skryt, jeg vet ikke om de er oppgradert i 003..
Mvh
Joachim Venberget
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

OK, høres fornuftig ut:) Tror du preampene i en Alto L-16(analog mikser som jeg har brukt til livesammenheng), funker greit, så får jeg hvertfall samme lyd? Da har jeg 10 mikpreamper.. Takk for alle svar, btw :D
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Joachim »

DominantFredrik skrev:OK, høres fornuftig ut:) Tror du preampene i en Alto L-16(analog mikser som jeg har brukt til livesammenheng), funker greit, så får jeg hvertfall samme lyd? Da har jeg 10 mikpreamper.. Takk for alle svar, btw :D
De fungerer sikkert greit uten at det er noe spessielt å skryte av.
Det er jo heller ingen grunn til å henge seg opp i at alt må ha samme preamper. Alt er relativt og når du hører på de forskjellige kan du jo velge og prioritere etter eget skjønn.
Mikseren har jo og 4 grupper, du kan submikse på den om du sliter med inputs selvom det er lite heldig for etterarbeid, masse muligheter.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av Joachim »

Uansett er poenget mitt at du har ett bra utgangspunkt i en sånn pakke. Selv ville jeg ikke vurdert noe annet.
Preamper kommer og preamper går. Ikke heng deg opp i det der.
Mvh
Joachim Venberget
DominantFredrik
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 06 des 2008, 18:23
Kontakt:

Re: Litt hjelp til I/O- converter

Legg inn av DominantFredrik »

Ok. Ja, håper det vil funke.
Svar