AD/DA convertere -> latency?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Terje Watterud »

Jeg skal skaffe meg et lydkort, eller rettere sagt AD/DA convertere med 24 analoge in -og outputs.

kjører cubase på PC, ikke snakk om å gå over til mac eller annen DAW :)

har vurdert MOTU 24 i/o Core system med PCIe 424, men fått høre at de fungerer best på mac!

Trenger et kort med lav latency da jeg skal kjøre lytting gjennom cubase og over til en egen lyttemiks..

Trenger tips på andre kort, takker for svar :)
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Hans A. Moen »

firewirelydkort ligger typisk på 7-12ms latency. Det er hva du får.
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Terje Watterud »

ok, d er vel litt mye.... ikke noe bedre ??
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er ikke en dritt :P milli var sist jeg sjekka en tusendel?? Så 8 til 12 tusendelssekund?.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Ole Hansen »

For en bussjåfør er jo ikke noen millisekunds latency(delay) en dritt :) , men i lydverdenen er vel det faktisk endel. De aller fleste livemiksere ligger vel under 3 millisekund, noen faktisk under 1. Dyktige trommiser/bassister kan visstnok merke ned til 6 millisekund, den vanlige mann ca 12. Men hvis jeg påstår hva dette har å si i studioverdenen beveger jeg meg nok ut på tynn is.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Hans A. Moen »

Ole Hansen skrev:Men hvis jeg påstår hva dette har å si i studioverdenen beveger jeg meg nok ut på tynn is.
Det vil jeg tørre å påstå. De aller fleste lydkort har intern direktemonitoring om du har behov for det. Da er det kun latency på playback. og skal du multitracke er det latencycompensation. Problem solved.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: AD/DA convertere -> latency?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

En A/D til D/A-konvertering (rett igjennom uten prosessering) tar typisk 3,5-4mS ved 48KHz samplefrekvens. Dobling av FS gir tilnærmet halvering av tiden. Så kommer prosesseringstiden i tillegg, i pc'en hvis det er en DAW, filtre, eq osv. i en høyttalerprosessor/mikser, og da baller det på seg. Noe utstyr har automatisk tidskompensasjon for å sørge for at alle signalene har samme gruppeløpstid ved alle utganger og digitale transportveier, andre ikke, så her gjelder det å ha tunga rett i munnen. Dobbeltbussing i digitalmiksere gir ofte hørbare effekter ala kamfilter, siden du summerer to like signaler med forskjellig gruppeløpstid. Jeg har målt forskjell på ca 20 mS gruppeløpstid ut av en høyttalerprosessor avhengig av hvor mye prosessering du gjør på den utgangen, og da må det kompanseres for i resten av systemet.

Så med digitale burker gjelder en ting: skal du summere ting som kommer ut av forskjellige utganger, så må du sjekke at de har samme gruppeløpstid. En god DAW kompanserer for dette, noen plugins gjør det ikke. Høyttalerprosessorer deles i to kategorier, noen har fast tid på alle utganger, andre varierer etter hvor mye prosessering du gjør.
Svar