Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Simen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2008, 17:23
Sted: Hamar

Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Simen »

Hei! Har bestilt meg en Saffire Pro 26 til å leke meg litt med her, og mangler bare nå en mikrofon.

Tenker å ta opp mest vokal med den, men også litt akustisk gitar kanskje. Og jeg har absolutt ikke noe som helst form for lydtett rom. Jeg har en stue. Thats it. Så jeg er heller ikke ute etter noe dyre greier, men bare noe jeg kan leke meg litt med.

Anbefalinger?

Tenker å kjøpe det på ebay.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Per Erik Finstad »

SM Pro Audio MC01 er faktisk en mic som er veldig kul med tanke på lydkvalitet og bruksområde ift. pris.
Vet at herr Trondahl inne på forumet her har brukt den som overhead live. En annen jeg kjenner har spilt inn vokal med den.
Jeg har spilt inn akustisk gitar med hell.
Så hvis du ikke trenger en Neumann U87, så kan dette kanskje være noe for deg.
Send meg PM med mailadressa di hvis du vil høre på opptaket jeg har gjort!
Live Hurts
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Frode Trondahl »

Bruker den hele tiden på trommer, har AB testet den som OH mot både Neumann KM184 , C480 0g WM44.
Synes den micen låter mye kulere over trommer en alle disse sigarene. Jeg har vel 10 stk av de micene, en ordentlig potet mic :-). Kan brukes til det meste. Kondis micenes svar på SM 57 :-) .
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Hans A. Moen »

Om du var meg, og jeg bare skulle ha 1-2 mikrofoner i budsjettklassen er disse noen jeg ville tenkt på.

Audio Technica 3031 - Liten cigar mic, tåler trykk. Folk synes den er veldig bright, lydkompisen min og jeg synes den er helt nydelig. ca 1500-2000?,-

Røde NT1A - Stormembran, tåler lite trykk, men låter veldig fint. Fin på kassegitar og vokal. er vel også lett å få tak i under 2 lapper.

Shure SM57 + skumgummihette = killer vokal og instrumentalmikrofon. Denne mikrofonen er bare veldig grei å jobbe med. låter bra på det alt. og du får den for under tusenlappen.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hans A. Moen skrev: Shure SM57 + skumgummihette = killer vokal og instrumentalmikrofon. Denne mikrofonen er bare veldig grei å jobbe med. låter bra på det alt. og du får den for under tusenlappen.

SM57 har den egenskapen at den låter ca. like dårlig på alt, ikke bra.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Hans A. Moen »

Helge A. Bentsen skrev:
Hans A. Moen skrev: Shure SM57 + skumgummihette = killer vokal og instrumentalmikrofon. Denne mikrofonen er bare veldig grei å jobbe med. låter bra på det alt. og du får den for under tusenlappen.

SM57 har den egenskapen at den låter ca. like dårlig på alt, ikke bra.
HELT uenig. :D
Men sånn det skal være. Smaken er som baken.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av aslak.skarderud »

akg p200 låter greit og er ok priset.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Lars Klokkerhaug
Newbie
Innlegg: 20
Registrert: 07 jun 2003, 02:00
Sted: Oslo

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Lars Klokkerhaug »

Hans A. Moen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:
Hans A. Moen skrev: Shure SM57 + skumgummihette = killer vokal og instrumentalmikrofon. Denne mikrofonen er bare veldig grei å jobbe med. låter bra på det alt. og du får den for under tusenlappen.

SM57 har den egenskapen at den låter ca. like dårlig på alt, ikke bra.
HELT uenig. :D
Men sånn det skal være. Smaken er som baken.
Men SM57 låter da vitterlig helt kult på skarptromme, Helge??

Ellers heter min potetmic Audio Technica 4033. DEN funker til det meste.... Og koster omtrent ikke no på ebay.
"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet" (Albert Einstein)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Skarptromme funker den bra på, B201 låter litt bedre, men den tar med for mye hi-hat. Enkelte trommeting er den helt ok på. Gitaramp. vokal, leslie og blås er helt krise med en SM57, hvis det ikke er akkurat "SM57-lyden" du skal ha da. Alt til sitt bruk 8)

Mikke trommesett med SM57 over hele linja og D12 i basstromma gir jo klassisk rockelyd for alle penga. Det ser ut som juleutstilling hos K&M pga. alle stativene, men låter tøft som fy :D
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Dag Blix »

Nå sku han mannen her ha mikk som låt greit med litt potetfunksjon til bruk i stua. Da er det vel ingen som tenker hverken SM58 eller 57, men heller
en av disse billige stormembran kondisene som jeg personlig ville anbefalt.

HVa angår sm 57 så vil jeg jo si at der virker som Helge er mer opptatt av funksjonaliteten enn lyden siden du jobber live Helge. Og det er greit, ingen vits
i å gruse sm57 fordet. Personlig foretrekker jeg aldri å bruke den, den bare er så lett tilgjengelig at den er vanskelig å unngå,
Siden smaken er som baken så vil jeg neve at min favoritt til live trommer er svennheizer e604 siden den virkelig klarer å få med seg det lavfrekvente
trykket i gulvtammen og er sykt lettplassert, en beta52 eller sm7 i stortromma gjør det hele greit for meg. På overhead liker jeg hva som helst som er lett nok fysisk til å kunne
plassere dem nært nok settet til å få volum med ikke for mye overhøring. Jeg skjønner ikke åffer noen har overheadene ca 1,5m over trommesettet live...

Anyways, å kjøpe en billig mikk til hjemmekos er ingen big deal. Det skal ikke så mye til, en stormembran fast karakteristikk greie til under 2000 gjør en helt
grei jobb. Det vil aldri låte helt stargate men hva kan du forvente til den prisen. Mitt tips er å kjøpe mikk i en vel etablert musikkbutikk slik at når det skjer
noe med den så har du et sted å gå.

Til det lavfrekvente i et trommesett bruker jeg gamle hifi høyttalere blandet med en eller annen mikk, det får jeg trøkk av.

tro hva mannen kjøpte?
Sist redigert av Dag Blix den 09 nov 2008, 09:05, redigert 1 gang totalt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det var faktisk lyden jeg refererte til. Hva en SM57 skal fungere til uten at det har noe med lyd å gjøre, aner jeg ikke :wink:
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Dag Blix »

Helge A. Bentsen skrev:Det var faktisk lyden jeg refererte til. Hva en SM57 skal fungere til uten at det har noe med lyd å gjøre, aner jeg ikke :wink:

den er grei vettu
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Simen
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2008, 17:23
Sted: Hamar

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av Simen »

Dag Blix skrev:.....
tro hva mannen kjøpte?
Mannen ble usikker og kjøpte ingenting.

Har noen noe veldig stygt å si om SM Pro Audio MC01? Denne passet min økonomi ganske greit.

Vet ikke om jeg nevnte det, men jeg har ingen pre-amp. Dermed blir det nok bare direkte inn i lydkortet i første omgang.

Eeeeller Røde NT1-A? Klarer ikke å bestemme meg mellom de to...
Brukeravatar
permorten2@live.no
Active Member
Innlegg: 50
Registrert: 03 mai 2009, 18:33

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av permorten2@live.no »

Litt pussig at det ble nevnt sm pro og sm57 mikken her som to alternativer på tråden. Dette var de to mikrofonene jeg endte opp med på de to nyeste platene til Picazzo på vokalisten. På de litt mere rocka låtene brukte jeg sm57 gjennom en UAD 610 og synes dette er en meget bra kombinasjon. På de mere rolige låtene endte jeg opp med mc01 og det var faktisk de beste alternativene på denne vokalisten. Etter min mening låter mc01 med en noe avrullet topp i forhold til de fleste neumann og rødemikkene, men sangen legger seg meget fint inn i miksen uten for mye skruing på eq i ettertid. Den låter kanskje som en mellomting mellom sm58 og røde nt2. Låter litt som en dynamisk mikrofon.

Du kan høre sm57 gjennom UAD610 på den nyeste plata til Picazzo: låta heter Festen har startet. Gammel Tomas Ledin låt.
Den brune plata i midten andre rad. Samme kombinasjon på plate nr to fra venstre også."elsker du meg fortsatt."
De akustiske gitarene på "festen har startet" er spillt inn med behringers målemikrofon og UAD 610.
link: http://www.ostlandlydstudio.no/page3.html

MVH: Per M :)
stiands
Newbie
Innlegg: 7
Registrert: 19 des 2009, 03:51

Re: Mikrofon til ministudio – vokal og evt gitar

Legg inn av stiands »

Skal du ha to budsjett mikker er det: Shure SM57, og Røde NT1A..:
Stian D. Sagholen
Svar