STUDIO ed:280609 - Mer glass og strøm.

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

STUDIO ed:280609 - Mer glass og strøm.

Legg inn av Hans A. Moen »

De siste årene har min utstyrsbeholdning grodd helt ut av kontroll. Løsningen? Bygge et hobbystudio hvor jeg kan ha det når det ikke er i bruk :)

Jeg fant litt ledig plass i låven "te ann far" som ikke var planlagt brukt til noe de neste 50 åra.

Bilde
-
Bilde
-
Bilde
-
Bilde
-
Bilde
-
Sånn så det ut før jeg begynte å bygge..
Røft og tøft, sånn som det er i gamle låver.
Jeg vil forsøke å beholde så mye av det som mulig da det gir en veldig god atmosfære.
Den ene kortveggen vil jeg isolere fra utsiden og beholde bordveggen på innsiden. Det blir isolasjon mellom bjelkene i taket, avrettningsplanker og 2 lag gips. Dette vil da bli 4cm lavere enn takbjelkene i dag. De grove støttebjelkene vil alikevel stå igjen rå og ubehandlet.
-
Jeg vil dele opp rommet i 3. 1/4 til kontrollrom, 1/4 til poptrommer/vokal/gitar amp og 2/4 til vanlig opptaksrom.
-

Bilde
-
Ett lass gips og 2x4" (i dag heter det vel egentlig fireåtte-niseks.)
-

Bilde
-
Ett stykk vellykket løft med truck hvor de beste bremsene var revers...

-
Bilde
-
Kortveggen på baksiden før jeg tetter og forsterker den med gips.
-
Bilde
-
Slik ble veggen etter tetting og forsterkning. Neste skritt er å lekte ut og legge i isolasjon.
Veggen vil bli avsluttet med 1 lag gips og 1 lag OSB (presset trefiber).
-

Jeg bruker samme taktikk som jeg bruker på kortveggen i taket.
-
Bilde
-
Bilde
-

Bilde
-
Trommene er seffis allerede oppe. Det er viktig å ha noen gode avBREKK når man blir lei gips, skruer og støv.
Det er også svært fascinerende og høre akustikken i lokalet forandre seg.

-

15.08.2008: Det var alt for denne gang. Håper å få jobbet litt mer på studio til neste helg, denne uka og helga er det kun nattevakter på jobb som gjelder.
-

Er ferdig med 2 lag gips i kontrollrommet og har så vidt begynt å sparkle litt. Men mye igjen på baksiden. Håper å få trukket strømmen og satt opp alle kontakter før jeg bygger andre siden av veggen. Da jeg skal trekke strømmen i midten er det ingen fare for å skru i trekkerør osv.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Før jeg starter på stenderverket for den andre siden av veggen skjærer jeg hull til vindu for kontrollrommet.
Bilde

Bilde

Dette representerer en minepæl for meg personlig. Endelig ligner det på et rom!
Bilde

Bilde

Slik er bunnsvilla for de doble veggene.
Forskjellige dimmensjoner slik at jeg er sikker på at de ikke får samme resonansefrekvens.
Bilde

Litt langt i mellom bildene. men her har jeg begynt på stenderverket for andre siden av veggen, trukket strømtilførsel igjennom taket, satt opp kontakter i kontrollrommet og trukket trekkerør.
Bilde

Bilde

Her er baksiden av bryterpanelet for lys. Det blir 2 trippelbrytere, altså 2 brytere for hvert rom. 1x3 for grunnbelysning og 1x3 for effektbelysning.
Stemning er svært viktig i et lydstudio ;)
Bilde

Bilde

2 sett strømkurser også. En datakurs (nederst), for datamaskiner (daah), kjøleskap, lamper, skjermer, osv osv. og en lydkurs for mic-pres, gitarforsterkere, osv osv.
Bilde

Innstøpning av kontakter. Dette ser brutalt ut, men er svært effektivt. etter at kobblingsboksene er montert i veggen legger jeg i isolasjon, som er tilskjært. Så forskaler jeg med papp som er smurt inn i gipsstøv for så å sprøyte vanlig byggskum bak. Ikke pent, men effektivt og billig.
Bilde
RuneW sin metode var mye penere og mer omfattende, men hadde tatt for lang tid for meg.

Bilde

Bilde

Bilde

22.12.08
Sist redigert av Hans A. Moen den 28 jun 2009, 17:22, redigert 5 ganger totalt.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Husker du denne veggen?
Bilde
Vel.. DETTE har blitt gjort siden siste oppdatering.
-
Bilde
-
Bilde
-
Bilde
-
Etter 15cm med isolasjon i den gamle veggen ble det slått på ett lag med gips. Så kommer en luftlomme og ny ytterpanel.
Vinduet har blitt større og stendere for døråpningen er satt inn. Døra ble ikke større enn 90x210 da "Det er best", hilsen fadern. Sånn ble det bare.
-
Videre kommer det en liten balkong på 120, indre. Og trapp ned på venstre side.
Jeg har gravd ut litt for å støpe opp en betongbase til trappa.
-
Bilde
-
Det var det jeg fikk gjort denne helga. De innleide snekkerne fikser resten på utsiden.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Espen Hammer »

søkkita.. alt den jobbingen for et hobby studio.. det må jeg si.. jeg kommer gjerne og deler litt hobby over en pils :D
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Espen Hammer skrev:søkkita.. alt den jobbingen for et hobby studio.. det må jeg si.. jeg kommer gjerne og deler litt hobby over en pils :D
Om man har muligheten vettu.
Man skal ha det litt moro. Om det dukker opp unger og stasjonsvogn så blir det iallefall ikke no hobbystudio. Så jeg måtte gjøre det nå :)
Blir mye muligheter for øl her :D
Øl og knoting med mye lydutstyr.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Etter mye mas og tjas med dårlige mobilbilder som ikke engang lar seg overføre til datan har jeg denne gangen tatt bilder med videokamera isteden.
Hoh.. lang settning.

Orker ikke skrive så mye om byggearbeidet denne gangen. Dere får heller bare se på bildene og stille spørsmål om det er noe å lure på.

Bilde
http://public.snile.net/mics/div08/balkong1.jpg

Bilde
http://public.snile.net/mics/div08/lektettaket1.jpg

Bilde
http://public.snile.net/mics/div08/stenderbak1.jpg

Bilde
http://public.snile.net/mics/div08/panelvegg1.jpg

Bilde
http://public.snile.net/mics/div08/trommelitt1.jpg

Thats it for nå.
Begynner virkelig å nærme seg. Mangler ett lag i taket, 2 lag på bakveggen ett lag på ytterveggen og ett lag på indre langvegg. Så er vel sånn ca 3/4 ferdig med rammeverket på rommet. Skilleveggene kommer etterpå.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Er ferdig med 2 lag gips i kontrollrommet og har så vidt begynt å sparkle litt. Men mye igjen på baksiden. Håper å få trukket strømmen og satt opp alle kontakter før jeg bygger andre siden av veggen. Da jeg skal trekke strømmen i midten er det ingen fare for å skru i trekkerør osv.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Før jeg starter på stenderverket for den andre siden av veggen skjærer jeg hull til vindu for kontrollrommet.
Bilde

Bilde

Dette representerer en minepæl for meg personlig. Endelig ligner det på et rom!
Bilde

Bilde

Slik er bunnsvilla for de doble veggene.
Forskjellige dimmensjoner slik at jeg er sikker på at de ikke får samme resonansefrekvens.
Bilde

Litt langt i mellom bildene. men her har jeg begynt på stenderverket for andre siden av veggen, trukket strømtilførsel igjennom taket, satt opp kontakter i kontrollrommet og trukket trekkerør.
Bilde

Bilde

Her er baksiden av bryterpanelet for lys. Det blir 2 trippelbrytere, altså 2 brytere for hvert rom. 1x3 for grunnbelysning og 1x3 for effektbelysning.
Stemning er svært viktig i et lydstudio ;)
Bilde

Bilde

2 sett strømkurser også. En datakurs (nederst), for datamaskiner (daah), kjøleskap, lamper, skjermer, osv osv. og en lydkurs for mic-pres, gitarforsterkere, osv osv.
Bilde

Innstøpning av kontakter. Dette ser brutalt ut, men er svært effektivt. etter at kobblingsboksene er montert i veggen legger jeg i isolasjon, som er tilskjært. Så forskaler jeg med papp som er smurt inn i gipsstøv for så å sprøyte vanlig byggskum bak. Ikke pent, men effektivt og billig.
Bilde
RuneW sin metode var mye penere og mer omfattende, men hadde tatt for lang tid for meg.

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Joachim »

Bra jobba, nå venter vi åfå se masse hipt stash.
Hvor ligger denne gården?
Mvh
Joachim Venberget
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Joachim skrev:Bra jobba, nå venter vi åfå se masse hipt stash.
Hvor ligger denne gården?
Vet ikke om jeg tørr å si hvor gården ligger. Da forsvinner det plutselig masse hipt stæsj :D
Den ligger i Indre Østfold. Båstad i Trøgstad kommune. 59 min fra Oslo.
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Oh, ikke så langt unna der jeg bor (Knapstad). Må jo nesten innom å ta en titt når du er ferdig :p
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Jens Tore Fremmegård skrev:Oh, ikke så langt unna der jeg bor (Knapstad). Må jo nesten innom å ta en titt når du er ferdig :p
Hehe. jeg har vært full i Knapstad.. 2 ganger. :D
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:27.08: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Røropplegget inni veggen for kabelgjennomføring, samme prinsipp på ventilasjon.

Bilde
90* bøy

Bilde
110mm rett.

Bilde
Dette er trinnlydsplate... Den er relativt stiv og vil tåle at jeg drar kabler igjennom.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Så ble det slik. En noe brutal løsning på en kabelgjennomføring. Men den fungerer.
Jeg gjorde noen akustiske målninger av den som forteller meg at den ikke begynner å virke særlig, på direktelyden, før fra 200Hz og oppover.
Ingen problem da det kommer mer på utsiden av veggen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Har begynt med gips i "vokalrommet" også. Mangler noen stendere på ene veggen da kompressoren sa takk for seg etter å ha jobbet i 30 år og så bli satt til å drive en spikerpistol i -12...
Bilde

Bilde


Også har jeg ENDELIG fått trukket strøm.
Her kan du også såvidt se at jeg har sparklet litt i kontrollrommet.
Bilde
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: ed:22.02: HansA bygger preprod/hobby-studio

Legg inn av Hans A. Moen »

Skippet nok et par trinn her, men kan ikke baaaare fly rundt med kamera heller, må jobbe litt også ;)

Da er (stort sett) all gips på plass. 30+ tuber med akryl er oppbrukt på tetting og pynting. En bøtte med sparkel er smørt på, og trolig slipt bort igjen. Og nå har jeg jaggu fått klina på litt maling også!. Slik ser det ut per i dag.


Kontrollrommet:
Bilde

Bilde


Og "store rommet":
Bilde

Bilde


Taket ble selvfølgelig hvit. Jeg brukte billig Butinox Matt 03, dette er tross alt en love ;)
Veggene er malt med Jotaplast 07 i "Lys Toscana". Husker ikke fargekoden der, men det er rødt og gult i den.
-

Vokal/demperommet er ferdig gipset. Ikke sparklet og malt. Trolig blir det bare 1 malt vegg der hvor resten, både vegger og tak, vil bli bygget ut for å oppnå maksimal akustisk kontroll. Dødt som overhodet mulig.

16. Mai 2009
-
Da tar jeg meg den frihet og hopper over et par skritt igjen. I mellomgtiden har jeg vasket treveggen, stokkene og gulvet. Og er her klar til å legge gulv i det store rommet. Gulvet tok jeg opp fra stua hos en kamerat i Oslo. Billig! (gratis +arbeid).

slik foregikk det:

Bilde

Etter at jernstanga som sto i rommet ble tatt bort var det ikke lenger så mye mikkmakk å få gulvet på plass. 2 stokker å pakke inn. Easymode!
Bilde

Dempematter pluss nærbilde av billiglaminaten.
Bilde

Laminaten var kanskje billig, men jeg synes det både ser og føles veldig bra i dette rommet. Trinnlydplatene var verdt hver eneste krone!
Bilde

Bilde

Å ja.. jeg har plutselig en svart vegg. Ga en helt ny dimensjon til rommet.
Bilde

Det er en del støvete arbeid som gjenstår på de 2 andre rommene, så jeg har begynt å prioritere dører og vinduer. Slik monterer jeg glass i dobbeltveggene:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

31.05.09
-
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Mer glass

Legg inn av Hans A. Moen »

Også er det mer vinduer..

Jeg stapper steinull mellom stenderene og stifter solid bommullstekstilstripe over for å hindre støvet å komme igjennom mellom vinduene.
Bilde

Bilde

Så klemmer jeg inn glasset mot de skråskjærte trelistene.
Bilde

Bilde

Også har elektrikeren vært på besøk. Den doble trippelbrytere er på plass.
Bilde

Vokalrommet har dessverre ikke kommet like langt som kontrollrommet og det store rommet. Men stikkontaktene er oppe.
Bilde
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: STUDIO ed:280609 - Mer glass og strøm.

Legg inn av Hans A. Moen »

Det har roet seg en smule i arbeidslivet og det er igjen ledig tid til ferdigstilling av lydstudio. Det største som er verdt å nevne siden sist er dører: Diplomat lyd/branndør -35dB W. Og effektbelysning: 6x PAR56 RGB LED.
Bilde
-
Kontrollrommet:
Bilde

Store:
Bilde

Store:
Bilde

Vox:
Bilde

Neste skritt blir å tilpasse utforinger, isolere og skumme rundt dørene. Resten av glassene må på plass for så å punte det hele med lister.
Jeg føler at "enden er nær" når jeg endelig kan bruke ordet "lister".
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: STUDIO ed:280609 - Mer glass og strøm.

Legg inn av Hans A. Moen »

Bilde

Bilde

Bilde

Så, nesten ferdig... 2-3 tuber akryl/silikon og jeg kan rydde bort alle byggevarer. Cheeses jeg gleder meg.
Svar