Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
LensmaeN
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2008, 17:51

Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av LensmaeN »

Hei!

Jeg har en Røde K2 mikrofon og et Presounus Inspire 1394 lydkort, som jeg spiller inn vokal med. Jeg spiller inn i Cubase og bruker kompressoren og EQ der.
Alikevel blir lyden ofte ujevn, og magler den rene og klare lyden. Føler og at vokalen må veldig høyt opp i volum for å blir tydelig nok, og det blir ofte vondt å høre på med så høy vokal. Det kan og høres på sanger at vokalen ikke helt glir sammen med melodien. Mikrofonen bør være mer enn god nok, og lydkortet har fått mye skryt.

Kan noen fortelle meg om jeg kanskje bør utvide studio? Kjøpe et mixebord? Eller noen tips når det gjeller software EQ?

Takk for svar!

mvh Newb
Daniel Rossehaug
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av Hans A. Moen »

legg ved et lytteeksempel.
Ett klipp fra en komplett låt og et fra et rent, ubehandlet vokalopptak.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Hei :D Først og fremst.. Hva rom tar du opp i? Og, kan ujevnheten ha noe med at compressoren din er stilt inn feil. Du burde ikke ta opp med en kompressor på input. En limmiter på ingangen er lurt, for å ikke få digital støy, skulle du være uheldig å få en analog peak.

Uhm, dette med ren og uklar lyd. kan være hvordan refleksjoner og lyden treffer mikrofonen.Det kan være snakk om en enkel bass kutt (pass på resonans, dette er spessielt et problem med den interne eq'en i cubase 4.()

Dette handler om teknikk og ikke noe du skal kjøpe.

Hvis du har en gammel skumgummi madrass, kan du dele den i to. Smelle de opp på hver sin side i et hjørne, de bør connecte sammen i hjørnet. ca i høyde med mikrofonen. sørg for å ha et teppe på gulvet der du står.
Mikken- Prøv å plasser den så langt inn i hjørnet, og nært skumgummien som mulig. Sørg for å bruke headsett når du spiller inn. Ha en gain struktur som gjør at det ikke peaker i lydkortet, men høyt nok til at transientene i stemmen kommer frem. K2 er ganske skarp og kald. så dette skulle ikke være et problem. Sørg for at lydkortet gir nok lyd til lydkortet. Du bør ha en ca samme peak forhold mellom lydkortet og cubase. sett en limmiter på input mono sporet i cubase. Gain opp inputen i cubase hvis signalet inn i cubase er for lavt. Eq trengs ikke før du er ferdig å ta opp. Ujevnheter kan komme av:
feil realease på compressor, dårlig mikrofonteknikk (sang), lavt opptaksvolum. Dårlig lyd kan komme av: dårlige opptaksforhold, feil bruk av kompressor og eq, mikrofonteknikk (sang).
LensmaeN
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2008, 17:51

Re: Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av LensmaeN »

Takk for svar! Skal teste ut nå og se om det hjelper :)
Daniel Rossehaug
LensmaeN
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2008, 17:51

Re: Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av LensmaeN »

Drar frem denne tråden igjen jeg, så slepper jeg å lage ny!

Fordi; Jeg har lenge slitt med en dominerende vokal når sangen blir spillt på høyt volum. Dvs. når jeg skrur volumet høyt blir vokalen alt for høy i forhold til melodien. Også slitende å høre på. Har jo prøvd å skru vokallyden ned, men da blir det ofte litt for lav lyd til å høre ordene. Merker ikke stort når sangen blir spillt på normal volum, da er det bra å høre på.

Har forska litt i compressoren, men vet ikke riktig hvordan instillingene BØR være for å forhindre dette.
Noen som har noen kloke ord å gi meg?

Takk!
Daniel Rossehaug
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Mitt hjemmestudio. Hjelp!

Legg inn av Per Erik Finstad »

Heisann. Kan kanskje komme med noen tips.

Å få riktig nivå på vokalen er som regel det vanskeligste, OG det viktigste (innenfor populærmusikk;) når man jobber i studio.
Den mest typiske nybegynnerfeilen tror jeg er at vokalen blir for lav. En grunn til dette kan være at når du har hørt låta noen titalls ganger lærer du deg teksten, eller i hvertfall kjenner ordlyden. Det gjør at det er lettere for deg å oppfatte teksten enn andre, og du trenger derfor ikke så høyt nivå før du synes det er passe. Men da er det fort gjort at det blir for lavt. Ha det i bakhodet. Har hørt at noen sender tre mikser med forskjellig vokalnivå når en sang skal mastres. Miks #1 - du legger vokalen der du synes er passe(eller kanskje en tanke høyere). Miks #2 - Du skrur opp vokalen ca. 1.5 dB. Miks #3 - Du skrur opp vokalen 3dB. Nå skal kanskje ikke du sende miksen din til mastring, men du kan jo forsøke dette trikset, og lytte til de forskjellige miksene på så mange anlegg som mulig, f.eks. i bilen. Da vil du kanskje finne ut at en av dem er bra. Eller, du kan få noen til å si en mening om vokalnivået.
LensmaeN skrev:Fordi; Jeg har lenge slitt med en dominerende vokal når sangen blir spillt på høyt volum. Dvs. når jeg skrur volumet høyt blir vokalen alt for høy i forhold til melodien. Også slitende å høre på. Har jo prøvd å skru vokallyden ned, men da blir det ofte litt for lav lyd til å høre ordene. Merker ikke stort når sangen blir spillt på normal volum, da er det bra å høre på.
Når jeg mener miksen er "ferdig" pleier jeg å sette volumet veldig lavt, ja VELDIG LAVT, for å høre på forskjellige nivåer, og om noe stikker seg ut. Dette pleier å funke fint for meg, og noe du evt. kan prøve ut.
LensmaeN skrev:Har forska litt i compressoren, men vet ikke riktig hvordan instillingene BØR være for å forhindre dette.
Noen som har noen kloke ord å gi meg?
Hvis du har et håpløst opptak med helt sinnsyke nivåforskjeller er det ikke sikkert en gang verdens beste kompressor kan gjøre den jobben. Det du kan prøve da er å automatisere vokalsporet. Trekke ned lyder/ord som blir harde og høye, og trekke opp ord som forsvinner litt. Pass bare på at du ikke overdriver. Det skal høres naturlig ut.

Dette er bare mine erfaringer, og det finnes mange bra triks for å få et godt vokalspor, men jeg håper noe av det kan være til hjelp.
Live Hurts
Svar