Satandag i studio. Kug i computeren.

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Hans A. Moen »

*Psssst* SKÅL!
Nå smakte det helt vanvittig godt med en pils.

Jeg har nettopp kommet hjem fra en av de tyngste dagene jeg har hatt med mitt mobile studio. En dag full av klikks, pops, syncloss and a hole lot of GHZZZZZZZZHGFGZZZZZFFZZZZZZZZZZZZZZZZ FCK*R!#"?"ASS?¤!??SH!"=¤==....

Problemet oppstod da jeg hadde behov for å ta opp mer enn 8 kanaler samtidig. et "live" opptak. Først forsøkte jeg å oppdatere Firwaren på mine MOTU 8PRE slik at de begge skulle ha den samme versjonen. Dette fungerte ikke. Så satset jeg på at det skulle gå bra alikevel.... Det funket en stund så begynte sync clock saken å blinke. Random og gang på gang mister jeg sync i mellom lydkortene og de spyr ut ubehagligheter på master og phones utgangen. ?¤!?!#"¤SH"!=¤="!FAK"!=¤"!..GHZZZZZZZZZZZZ!!

Utrooolig nok har jeg overlevd dagen med litt juging og flaks. Det fleste gode take'sa har gått igjennom uten klikk, pop eller syncloss og oppdragsgiveren har vært mer eller mindre uvitende om hvilket risikonivå jeg har operert på. FLAKS! Seff. Hadde det ikke gått hadde det blitt pengene tilbake og beklager for bortkastet tid. Satsa alt på lotto :D

Spørsmålet nå blir. Har noen her erfaring med oppdatering av FIRMWARE på MOTU-devices? Den svarer med "no devices in updatemode found". selv om jeg gjør alt etter boka. Samme feil på 2 maskiner og 2 lydkort. Den nekter plent! å oppdatere firmwaren.

og 2. Kan det være et annet problem? Jeg mister sync med alt fra 512 til 2048 buffer.

BLÆH! Nei. Nå skal jeg drikke meg snydens og skylle skrekk og stress ut av kroppen.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Snickers-is »

Du mister sync, betyr det at du er nødt til å kjøre asynkront og du bruker ikke masterclock?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:Du mister sync, betyr det at du er nødt til å kjøre asynkront og du bruker ikke masterclock?
Det betyr at jeg hele tiden forsøker å ha sync i mellom lydkortene, men fra tid til annen faller den ut og genererer alvorlig med artifacts, som i sin tur ødelegger nydelige opptak.

(Interface #1 output er satt til master sync)

Men er vel som forventet med firmware versjon 1.0....
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Snickers-is »

Har du sjekket alle feil-logger?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Hans A. Moen »

Har sjekket alle logger jeg kan komme på. ingen som forteller meg noe om grunnen eller i det heletatt om sync :(
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Hans A. Moen »

Greit greit greit... Etter noen timers lesing har jeg kommet frem til at det kan være litt heavy for et billig PCMCIA-kort å dytte igjennom 2 kanaler med firewire-data.
Det fornuftige hadde vært å linke den ene 8pre'en mot den andre via adat og kjøre det hele som EN logisk kilde inn i lappisen.

Vel. lærer så lenge en lever. forhåpentligvis.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Skulle akkurat til å spørre om hva som var grunnen til at du ikke linket de via ADAT. Bra det funker da :D
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Satandag i studio. Kug i computeren.

Legg inn av Hans A. Moen »

Bjørn Ove Hagset skrev:Skulle akkurat til å spørre om hva som var grunnen til at du ikke linket de via ADAT. Bra det funker da :D
Fikk det opp på ADAT nå. knirkefritt!. 16-kanaler, 24Bit. 11ms latency. PERFEKT!
Svar