Bygge studio

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Carl-H. Buschmann
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 11 feb 2008, 21:32

Bygge studio

Legg inn av Carl-H. Buschmann »

Aften godt folk!
Jeg har lest her inne og sett mange emner om slik og slik og sånn og sånn, men ingen har gitt meg en komplett liste over hva jeg trenger, og hvor jeg begynner.

Jeg ønsker å bygge et lite studio. Er mac mann, firepod mann og logic 8 mann. Så det jeg trenger hjelp til er byggingen av selve studioet. Jeg har en svær kjeller tilgjengelig med 3 rom. Jeg ser for meg å spille inn alt fra sang til band til orkester. Iom at jeg har macen og alt som hører med der, trenger jeg vel et kontrollrom? og hvordan bygger jeg isolering etc.. Kan noen hjelpe meg med dette, og en ca pris. Gjerne flere alternativer fra low-budget til high-end.

På forhånd takk!
Macbook Pro 15 inch 2.6 ghz 2 gb ram
Apogee duet
Logic Studio 8
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bygge studio

Legg inn av Mads Størkersen »

sjekk http://homerecording.com/bbs/forumdisplay.php?f=20

Litt mer studioorientert forum. Og lykke til!
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Re: Bygge studio

Legg inn av Rune Karlsen »

Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Bygge studio

Legg inn av John H. Guttorm »

Buschmann, velkommen til Lydforumet :)

Ville bare informere deg om at vi har en policy om å bruke fullt navn i enten nick/handle eller signatur på forumet her , det er så mye triveligere å vite hvem man snakker med :)
luringen

Re: Bygge studio

Legg inn av luringen »

John H. Guttorm skrev:Buschmann, velkommen til Lydforumet :)

Ville bare informere deg om at vi har en policy om å bruke fullt navn i enten nick/handle eller signatur på forumet her , det er så mye triveligere å vite hvem man snakker med :)

..... trudde dette var en av tinga en skulle bruke PM til????? For å holde det litt ryddig i de forskjellige trådene... :? :? :?
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Re: Bygge studio

Legg inn av John H. Guttorm »

luringen skrev:
John H. Guttorm skrev:Buschmann, velkommen til Lydforumet :)

Ville bare informere deg om at vi har en policy om å bruke fullt navn i enten nick/handle eller signatur på forumet her , det er så mye triveligere å vite hvem man snakker med :)

..... trudde dette var en av tinga en skulle bruke PM til????? For å holde det litt ryddig i de forskjellige trådene... :? :? :?

Tanken slo ikke meg engang, bruker så godt som "aldri" PM funksjonen :) but consider it done, sorry for hi-jack 8)
Heaika/Heyka
Carl-H. Buschmann
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 11 feb 2008, 21:32

Re: Bygge studio

Legg inn av Carl-H. Buschmann »

Takk takk for tips!

Jeg må bare beklage at jeg ikke fikk det med meg :?

EDIT: Fant ut hvordan :P
Macbook Pro 15 inch 2.6 ghz 2 gb ram
Apogee duet
Logic Studio 8
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Bygge studio

Legg inn av aslak.skarderud »

noen små studiotips.

husk at lydisolering aldri blir bedre enn svakeste ledd.
lydisolerte rom er svært varme.
glassdører og lyse farger er din venn.

Bruk google sketchup for å visualisere ting før du bygger. fin mulighet for å teste ting uten å snekre.
Hvis du ikke kan snekre, så anbefaler jeg deg å leie inn noen som kan.
Jeg gidder ikke, og jeg tviler på at noen gidder å regne ut kostnadener og en drøss med løsninger helt gratis.

Husk at det er mye som koster penger. byggmaterialer, vinduer/dører, ventilasjon, kabling, elektriker, kanskje også rørlegger (et minikjøkken og en dass er fint å ha i umiddelbar nærhet) anstendig lytting, monitoring til band, mikrofonpark osv osv osv.

Hvis du har tanker om å leie ut studioet i perioder, så anbefaler jeg deg også å bygge det opp rundt en mer fornuftig DAW, pro tools er bransjestandard, nuendo eller cubase går an. logic begynner å bli ganske langt ned på lista for folk.

og ikke minst, sjekk ut de to ovenfor nevnte forumene i forhold til bygging, men husk, lag en plan selv, og legg frem så detaljert som mulig. folk kommer gjerne med innspill, men ingen er intressert i å gjøre jobben for deg gratis på slike forum.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar