Studio mic til banjo!

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Ole Martin Holter
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 02 jan 2007, 03:05
Kontakt:

Studio mic til banjo!

Legg inn av Ole Martin Holter »

Hei!
Har et rimelig lydkort med innebygde preamper (PreSonus Inspire 1394) som ikke tåler så mye gain før det støyer. Selv bruker jeg en Røde NT1a til akustisk gitar, og er storfornøyd med den. Jeg har en SM57 liggende så jeg tenkte jeg skulle teste å ta opp banjo og gitar samtidig med SM-en på banjoen. Takket være de dårlige preampene gikk dette dårlig da jeg måtte gaine de mye før jeg fikk noe signal ut. Jeg tittet på noen eksterne mic preamper hos den lokale instrumentsjappa, men mannen i kassa (som tydeligvis vet sine saker) mente jeg enten burde satse på en dyrere mic preamp enn det jeg var ute etter (jeg så på en PreSonus TubePre til rundt tusenlappen), eller gå for en mikrofon som er mer følsom (ala en kondismic eller lignende)... Så spørsmålet er, bør jeg gå for en NT1a til eller er det andre mikrofoner som egner seg bedre til banjo opptak med svake preamper? Prisen på micen bør helst ligge lavere enn 2500,-
NitRam Den Gale
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Re: Studio mic til banjo!

Legg inn av Kenneth Jensen »

kjøpe en brukt akg c -1000 kanskje.. fin mic til streng instrument det.
Lydforum Administrator/Pensjonist
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Studio mic til banjo!

Legg inn av Erlend Faanes »

Ja akg c -1000 er jo flink til å irettesette strenge instrumenter :D
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Studio mic til banjo!

Legg inn av Dag Blix »

Du trenger ikke veldig fancy condis mikk for å ta opp en banjo på nært hold. Det er bare å kjøpe en helt enkel sak til under 1000kr. Men da er den ikke kjempegnet til andre
krevende oppgaver i fremtiden og da kan det kanskje være verdt å vurdere noe bedre. Vær meget forsiktig med kjøp av brukte billige stormembranmikker. De har mye feil og
brukerne er slemme med dem.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Re: Studio mic til banjo!

Legg inn av Kenneth Jensen »

Erlend Faanes skrev:Ja akg c -1000 er jo flink til å irettesette strenge instrumenter :D
Ha ha ha :oops:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Svar