Tapping av insertpunkt

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

Tapping av insertpunkt

Legg inn av Ludde »

Leste at man kunne tappe signalet på en mikser fra insertpunktet og inn i en flersporopptaker.

Hvilken kabelkonfig gjelder da?
Er det dårligere lydkvalitet enn direct out?
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Håvard Soknes »

de er fullt mulig å bruke insertpunktet i en mikser til dette. Hva slags kabel du trenger kommer litt an på hva slags insertpunkt det er på mikser. om det er balansert eller ikke, altså med hver sin send å retur. Dersom insertpunktet består av et insert punkt med kun et jackchassi per kanal er send å retur ubalansert og går på tip å ring i det punktet. Hva som er går på tip å hva som går på ring varierer fra mixerfabrikat til mixerfabrikat. Det du gjør da er å finne manual til mixeren på nett så finner du ut hva som er tip å hva som er ring. Da er det bare å ha en balansert jack-jack i mellom opptaker å mixer sitt insertpunkt der du bruker kun tip eller kun ring, avhengig av hva som er hva.
Brukeravatar
Geir Tystad
Active Member
Innlegg: 64
Registrert: 12 apr 2007, 21:43
Sted: Innerst i en vestlandsfjord..

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Geir Tystad »

Husk berre at en jack i insertpunktet kuttar lyden vidare i kjeden, om du ikkje loddar over tip\ring, eller brukar første "hakket" i jackchassiet..... eventuellt om opptakeren har retur som går tilbake til jackchassiet når den står i opptak (eks. Fostex D-108).

Og signalet du får er kun påvirka av gain på miksen. Dvs. pre EQ og fader.
Hobbydestruktør av ulyd..

...eller var det distributør????

:?


lyd@fjordblues.com
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Joachim »

Her var det mye rart.
For det første bruker du direct out om du har, den er normalt etter micpreamp. Insert er normalt etter EQ, men kan variere. Les skjema på mikser!!!
Insert med en stereojack hvor tip er retur, ring er send der kan du bare stappe en monojack inn ikke helt men bare inn til ringen. Er send på tip bør du trylle litt med kabel, har du en stereojack kabel til 2 mono er det jo greit, da bruker du den mono som er tip til recording
Geir Lystad bør lese litt skjemaer. Alle miksere med separat send og retur så vidt jeg vet bryter på retur!
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Geir Tystad
Active Member
Innlegg: 64
Registrert: 12 apr 2007, 21:43
Sted: Innerst i en vestlandsfjord..

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Geir Tystad »

Joachim skrev: Geir Lystad bør lese litt skjemaer. Alle miksere med separat send og retur så vidt jeg vet bryter på retur!
Punkt 1: Eg heiter Geir Tystad.

Punkt 2: Eg refererte ikkje til miksere med separat send/retur.

Berre til info.... :D
Hobbydestruktør av ulyd..

...eller var det distributør????

:?


lyd@fjordblues.com
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Joachim »

Geir Tystad skrev:
Joachim skrev: Geir Lystad bør lese litt skjemaer. Alle miksere med separat send og retur så vidt jeg vet bryter på retur!
Punkt 1: Eg heiter Geir Tystad.

Punkt 2: Eg refererte ikkje til miksere med separat send/retur.

Berre til info.... :D
Punkt 1: Fikk du S i Norsk, ingen skrivefeil?

Punkt 2 : Stikker du den ikke helt inn bryter du ikke signalet som jeg beskrev! Signalet bryet på retur, dette avhenger selvfølgelig da av mixer..
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Trond »

Virker som nokon her fekk S i bedreviter, og burde roe seg eit par hakk.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Joachim en bedreviter? Det visste vi jo ikke fra før :p

Men som noen har nevnt. Hvorfor stresse med å tappe fra insert når man som regel har direct out eller evt. tappe grupper om man ikke har planer om å sitte å skru og fikse på hver enkel kanal i DAW software etterpå?
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
MariusT.Olsen
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 30 jul 2007, 15:51

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av MariusT.Olsen »

Er det ikke bedre å tappe signalet fra en Splitter enn Insertpunkt? I en passiv splitter mister man vel 3dB på signalet, men det er jo bare å bruke mer Gain. Det koster ikke så mye å leie for en dag heller...
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Tapping av insertpunkt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

MariusT.Olsen skrev:Er det ikke bedre å tappe signalet fra en Splitter enn Insertpunkt? I en passiv splitter mister man vel 3dB på signalet, men det er jo bare å bruke mer Gain. Det koster ikke så mye å leie for en dag heller...
Ja, men du trenger dobbelt sett med micpreamper.
Svar