Hva er Fase?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Hva er Fase?

Legg inn av Sindre Rosness »

Hei!
Jeg har en Vintage Phaser drittpedal fra Behringer som gir kul gitarlyd, men jeg har også hørt phasing i forbindelse med opmikking av trommer o.s.v.
Hva er phasing/fase, og hva kan man bruke det til?
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Hva er Fase?

Legg inn av PerA »

http://www.soundonsound.com/sos/regular ... ossary.htm

Kjekk link, fin som oppslagsverk.

Jeg tror jeg har en viss peil på hva fase er, men i frykt for å drite meg ut lar jeg noen andre her inne svare ordentlig på det.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Sindre Rosness »

Jeg hadde ikke spurt her hvis jeg ikke hadde lest på wiki først da.
Det var nettop derfor jeg spurte her, fordi jeg ikke skjønte noen ting av formler og fremmedord.
Jeg klarer liksom ikke helt å knytte det opp mot opmikking av trommer.
Men men..
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Hva er Fase?

Legg inn av PerA »

I praktisk bruk snakker man nok mest om faseproblemer (utfasing, om jeg ikke tar helt feil), som vil si at to forskjellige lydkilder gir fra seg lyd med samme bølgemønster, og at på visse frekvenser utligner de forskjellige lydbølgene hverandre. Ellernoe. Er virkelig ikke stødig på dette.

Nå må noen av de andre smartingene her komme med noen innspill.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Rune Karlsen »

Her står litt om tromme opptak og fase....... http://www.lydrommet.no/artikkel/fagsto ... html?id=47
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Sindre Rosness »

Takk :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Joachim »

Kan prøve og forklare litt men er redd jeg vet mer om dette enn jeg er flink til og forklare så bare skyt meg om noe blir tull.
Fase sånn vi snakker om i lydverden er polariteten på lydbølgen.
En "positiv" sinuskurve er jo en jevn bølge i en gitt frekvens. Ser du det for deg og legger en tilsvarende "negativ" bølge i motfase 180grader oppå vil bølgen gå motsatt vei og man får en total kanselasjon, resultat 0 amplitude. Dette er jo bare teori, men viser seg fort i praksis om du har f.eks 2 subbasser og fasevender den ene 180grader, dvs. snu +/- Eller om du har 2 identiske lydkilder in på mikseren og fasevender den ene.
Fasen dreier i 360grader, hvor 360 er en hel bølgelenge, altså vil frekvensen spille inn her.
F.eks ved oppmiking, har du 2 micer som ikke står 100% symmetrisk likt fra lydkilde vil du få fasefordreining i signalet mellom de som vil variere med frekvens. Du vil altså få kanselasjoner der +og- treffer hverandre og forsterkning der + og + treffer. << her mener jeg + og - som topper og bunner på bølgen, kallt amplitude.
En annen problematikk er jo høytallere. Få flere høytallere i en kasse til å spille sammen i fase. Det er en stor utfording og få f.eks LF og MF til og spille sammen i fase rundt delingspunktet. Her snakker vi grader, ikke bare +/- 180grader.

Dette burde foressten vært obligatorisk pensum for lydteknikere da det er svært viktig og man kommer borti problemstillinger relatert til fase daglig.

Ble kansje litt rot kunne skrevet mer men spør heller ..

Btw noen som vet hvor jeg finner grader celcius på mac tastaturet? :?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Dag Blix »

Man skal være forsiktig med å mene at noe burde være fast pensum for lydteknikere her i norge.
Utdanning er fortsatt ikke ansett som en nødvendighet for å bli en profesjonell lydtekniker. De fleste
"profesjonelle" i norge i dag er selvlærte og har lite til ingen utdanning. Personlig mener jeg selvfølgelig at utdanning er en kjempeflott måte å komme raskt igang med dette yrket, samtidig som det ikke er hele historien alene. Skal en skille seg ut fra flokken med både teknisk kompetanse OG KREATIVE bidrag kreves det stor innsats.
Jeg mener mange kan bli flink til en og annen fasett av faget - men få blir komplette teknikere - noe som jeg I DAG mener er meget vanskelig uten teknisk utdanning. Hvis noen ble fornærmet nå så forklarer jeg nok en gang at jeg her refererte til ALLE fasettene av den komplette teknikere -. jeg annerkjenner uten problemer at en uten en eneste dag på skolen kan lage en kjempemix- det er flere sider til historien - men denne samme personen kan være ubrukelig til å konfigurere et PA for eksempel. Eksempel på når teknisk kompetanse kan være nyttig for å gjøre det beste ut av en situasjon:du skal skru lyd og får utlevert et sett med mikrofoner du aldri har sett før- her vil teknisk kompetanse kunne raskere hjelpe deg ta slutninger rundt hvilken mikrofon som egner seg til hvilket formål og hvordan de burde benyttes.
eksempel på nytten av erfaring---lydmessig kjempecrappy rom for konsert, dette er for avansert til å beregne i hodet-erfaring vil være den beste hjelpen til å vurdere tiltak med flytting av PA og EQ.


FASE: Er det noe som låter feil og det låter bra etter et trykk på fasevenderknappen-da har du opplevd et faseproblem og kurert problemet. Det er ikke strengt nødvenig å skjønne HVORDAN- men hva man kan gjøre med det er gull viktig.

Fase blir forklart med grunnleggende trigenometri men bunner altså som nevt ut i at like frekvenser kan helt eller delvis ødelegge for hverande-kun merkbart i det lavere frekvensområdet.

ask and you shall receive
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Dag Blix »

hør på helge

men hvis dere ikke er boknerder så kan dere oppnå mye med å toggle phase switchen på basskildene og se om saken bedrer
seg. Enda enklere er det bare å flytte mikken litt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Erlend Faanes »

Hei, hvilken anerkjennelse/ ansenitet har NISS i bransjen annet enn reel kompetanse som på et vis må testes av en eventuell arbeidsgiver? Er det lettere å få seg jobb om man har papirer fra NISS kontra kun praktisk erfaring. Vet om flere som sier at Niss er en tulleutdanning og at den praktiske opplæringen består av lemping på Rockefeller. Går å vurdere å starte på utdanning på NISS, men er usikker på om dette er verdt pengene og tiden man bruker.
Håper noen forstår hva jeg er ute etter og kan svare selv om dette er langt utenfor tema.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Joachim »

Erlend Faanes skrev:Hei, hvilken anerkjennelse/ ansenitet har NISS i bransjen annet enn reel kompetanse som på et vis må testes av en eventuell arbeidsgiver? Er det lettere å få seg jobb om man har papirer fra NISS kontra kun praktisk erfaring. Vet om flere som sier at Niss er en tulleutdanning og at den praktiske opplæringen består av lemping på Rockefeller. Går å vurdere å starte på utdanning på NISS, men er usikker på om dette er verdt pengene og tiden man bruker.
Håper noen forstår hva jeg er ute etter og kan svare selv om dette er langt utenfor tema.
Hvor mye praksis får du i annen høyskole/universitetsutdanning?

NISS gir faktisk en solid teorietisk ryggrad om du følger med i timen, noe som vil bli mer og mer påkrvd i bransjen ettersom alt blir mer og mer teknisk "avansert".
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Dag Blix »

Få av de tyngste bedriftene ansetter lenger VIKTIG personell uten teoretisk kompetanse lenger. Her er det viktig å skille mellom en sporadisk freelancer og en kjerneansatt. Skal du ha FAST jobb med faste tider og lønn så er det få få få jobber å velge i, og dem er det masse konkurranse om. Det er som karen over sier-at NOE utdanning begynner hvertfall å bli forventet om ikke bransjestandard. Det er fortsatt mange igjen fra den gamle skolen i den norske lydverden som slo seg opp en gang i verden hvor teknologien var såpass enkel og jobbene greie at de fikk flere år på seg å lære alt.
Nå til dags har ikke mange arbeidsplasser tid til å vente 3 år mens du går på full lønn og bygger "erfaring". Har du utdanning lærer du nye ting MYE fortere fordi du sitter inne med en GENERELL kompetanske som skal gi en grunnlag til å forstå det meste en møter.

Er du usikker på om NISS er verd innsatsen (og ja, det krever innsats å få noe bra ut av den skolen-du kan ikke surfe deg til gode resultater som på videregående, ) da kan du vurdere andre veier. Det er forresten opptaksintervju for andreåret på NISS! Du kan for eksempel gå elektroingeniør og velge en fordypning relatert til lyd-telecom eller digital signalbehandling for eksempel. Medieingeniør i stavanger eller hamar. Der har de filmlyd må du være klar over-noe som er vesentlig annerledes enn live og musikkstudioteknikk. Samtidig som du går ingeniør kan du freelance som lydtekniker eller frivillig i en skolekro. Slik kan du få en ENDA mer attraktiv utdanning som garanterer deg fast jobb etterpå. NISS garanterer deg ikke fast jobb men får deg innenfor døra slik at du kan vise hva du kan.

Jeg gikk selv først 3år elektro på videregående, NISS og så ingeniørhøyskolen etterpå fordi jeg SKULLE jobbe i lydbransjen. Nå har jeg full fast stilling hos Danmon Norge AS /Soundware og er utrolig fornøyd med åssen ting har endt opp. Det er utrolig fett og kult hva jeg opplever i en arbeidsdag.
POENGET mitt er at det uannsett krever hardt arbeid å bli en profesjonell lydtekniker. Det er like mye et kreativt som et teknisk fag og de som når langt er de som behersker begge.

Lykke til hvis du velger skole - det er faktisk veldig gøy -Norge trenger sårt sårt flere skikkelige teknikere-det er en skog av kulturhusteknikere der ute som koster bransjen dyrt med tanke på hvor lite de yter noen av dem. Utdannede mennesker yter SOM OFTEST mer på flere plan fordi de har sterkere kompetanse OG BEDRIFTENE LAR DEM BIDRA. Som en uutdannet tekniker må man kanskje leve med å bli forbigått både i besluttningsprosesser og lønningshensyn. Jeg kjenner få selvlærte teknikere på min alder (ca30) som lever godt av bransjen(les: 0, og jeg har møtt ganske mange...). Man trenger forresten ikke NOE utdanning hvis det eneste målet er å skru små PA jobber for sure lokalband-da kan man stole på erfaring syns til og med jeg.

beklager hvis jeg her virker nedelatende eller blærete-dette er mine synspunkter og jeg står inne for det jeg skriver. Er det noen som vil diskutere hva jeg sier- vær så snill å ikke start dikusjonen med et unyttig personlig angrep bare fordi vi er uenige om noe.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Joachim »

Dag Blix skrev:vær så snill å ikke start dikusjonen med et unyttig personlig angrep bare fordi vi er uenige om noe.
Blir ikke fra meg denne gangen desverre :lol:

Jeg syns det var bra skrevet, jeg gadd ikke skrive så mye selv men jeg er veldig enig og glad du skrev litt om det og det er jo helt riktig masse alternativer til NISS.

Praksis er uansett hva du velger av utdanning noe en må ta litt ansvar for selv. du kan ikke regne med at en skole gir deg nødvendig relevant praksis inkludert i studiene.
Mvh
Joachim Venberget
Svar