Hva er Fase?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Arnstein »

Helge A. Bentsen skrev:Kjøp, les og lær.


http://www.amazon.com/Sound-Systems-Opt ... 0240520203

Må bare slenge inn ett lite innlegg her. Jeg er som så mange andre bare innom som en passiv tilskuer her på forumet.

Jeg er så heldig å kjenne Bob McCharthy personlig. Er også én av få i Norge som har både SIM og SIM sertifisering, der Bob var lærer.

Skal ikke legge ut i det vide og brede om fase og polaritet. Men å skjønne fase er som å rygge høyresving med vogntog, litt vanskelig i starten, men når du gjort det noen ganger finnes det ikke noe enklere.

Denne boka burde absolutt være (minimums)pensum for alle som vil kalle seg en lydtekniker :) (Boka er en oppgradring av blåpermen til Meyer)
Sist redigert av Arnstein den 20 des 2007, 11:45, redigert 1 gang totalt.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Høyresving har da aldri vært noe problem, venstresving over bakketopp derimot..... :wink:

Men seriøst, den boka lærte jeg sinnsykt mye av, og i 2007 er det obligatorisk at folk i denne bransjen som vil kalle seg lydteknikere er istand til å tilegne seg teoretisk kunnskap. Jeg har veldig lyst på et sim-kurs, har akkurat investert i Winmls, og det er virkelig et verktøy som løser problemer.

Dæven jeg er lei av folk som sier "når æ reist rundt med jbl cabaret og doble martin bins så gjor vi sånn og sånn, dærfor gjør vi det sånn nu". Det har vel skjedd litt utvikling i løpet av de siste 20 årene.....
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Arnstein »

Venstresving? Det er jo bare å stikke hode ut døra. Men høyresving over bakketopp på underkjølt regn, med utslitte sommerdekk, i mørket, uten ryggelys...det kan vel by på utfordring :lol: Eh, ja...

WinMLS er jo utviklet her i Trondheimen. Har så vidt brukt programmet ett par ganger. Snakket med hr Morset her i sommer. Hadde vært interessant og utviklet en versjon mer rettet mot live-bruk. Er en liten fan av smaart også, og har brukt det verktøyet i mange år.

Fins mange fine analyseverktøy, men de viktigste sitter fortsatt på hver side av hodet, og i mellom.

Jbl cabaret ja, huff.. Men fase er fortsatt fase. Virker som det bare er ett fåtall høytalerprodusenter (bl.a. Meyer) som er bevist på akkurat dette, og har ekte fasekorrigering i alle sine høytalersystemer. Har jo sett på en del andre merker, og det er ikke uvanlig med 700+ grader faseforskyvning mellom 80hz - 18khz, og det høres.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Hva er Fase?

Legg inn av Dag Blix »

jeg håper at det vi ser her er den spede starten på en fundamental endring i lydbransjen her i norge.
Med nye utdannede teknikere som er organiserte og effektive vil vi kunne løfte bransjens renomee.

PÅ en annen side så føler jeg og at det ikke er så lett å få tatt noe utdanning innen feltet.
Enten så koster det masse eller så tar det lang tid-uannsett så må du sørover. Og jeg har
innsett det nå, det er ikke alle som vil eller kan bo i oslo.


Enda en ting...vi som har skolegang har en tendens til å glemme hvor lite vi kunne selv en gang.
Jeg husker det første året på ingeniøren når læreren sto og snakka om ting som jeg ikke skjønte
skvett at-disse tinga er jo enkleste nå fordi jeg har lært det. Poenget er at vi er litt som de
lærerne som ikke klarer å snakke på et forståelig nivå. Dette med fase er jo en enormt kompleks
størrelse som man får en viss følelse for etterhvert-men jeg tror du må være akustiker for virkelig
å fatte dybden i det. Det vi trenger som lydteknikere begrenser seg vel til evnen til å oppfatte en
feil og til å gjøre noe med den. Grunnkunnskap gjør det lettere å identifisere problemkilden,

freddie mercury kunne kore seg selv ut i fase-se the making og a night at the opera fra classical albums...

jeg opplevde forresten den motsatte av fasekansellering i kjelleren på HiO, samfunnet er inni en
hall som ser it som tre halve rør som ligger atmed hverandre. Der fikk jeg tidenes feedback og en
grusom grusom lyd. Der bestemte nemlig fasene seg for å rotte seg sammen og lage lavfrekvent
feedback-den værste sorten fordi den går inn i de andre mikkene og hele anlegget må mutes noen
ganger!

moralen er: fase vil vi ut av fase!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar