Genelec 8020A vs. KRK Rokit RP5

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar

Genelec eller KRK?

KRK
5
28%
Genelec
13
72%
 
Stemmer totalt: 18

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Genelec 8020A vs. KRK Rokit RP5

Legg inn av Sindre Rosness »

Jeg har forhørt meg litt rundt om små studiomonitorer, og har funnet ut at disse to parene er gode. Men to forskjellige butikker vil ha meg til å kjøpe to forskjellige ting. Musikkbörsen anbefaler på det sterkeste Genelec 8020A, og KRK Rokit RP5. Det jeg har hørt er at Genelec gir en "for snill" fremstilling av lyden og at det låter for Hi-Fi, mens KRK visstnok er mer kritiske. Selv om jeg syntes Genelec har et bedre oppløst og klarere lydbilde. Er det noen som har erfaringer/anbefalinger å komme med ville det vært kjempebra :)
Det kan gjerne bli en diskusjon om hva som er best; KRK eller Genelec.
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Jeg liker KRK bedre enn Genelec, men RP5 er vel ikke det feteste som har kommet fra den leiren der akkurat. Man får hva man betaler for og til prisen er RP5 bra... Bare pass på litt fra 120Hz og nedover...
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Har personlig eid både genelec 8020 og KRK Rokit å jeg vet ikke om jeg en gang vil sammenligne de to. I mine ører så er Rokit mer et hi-fi annlegg med standard boosting i hi- og low-område mens 8020 er mer nøytral og ærlig. Det som du skal være bevist på er som sagt i de nedre frekvensområde. Genelec 8020 klarer ikke å gjengi lyd helt ned i "kjellern" så du bør være litt obs der, men jeg hadde ikke vært i tvil en gang hvis jeg hadde vært deg og godt for Genelec 8020
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Det blir vel litt feil å sammenligne disse, er ikke prisforskjellen ganske stor?
Når det er sagt, så tror jeg Rokit ikke er så ille til prisen. Har et par selv, og tok de med til et studio for å få målt frekvensgangen. Overraskende nok så var de ganske flate, kun en liten boost på 120hz og en liten dipp på 1.3 khz.
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

har inntrykk av att genelec serien låter bra på 8040, og dårligere nedover...
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

De gangene jeg har sittet å mikset på genelec har miksene komt bedre ut av det enn KRK. Føler genelec rett og slett gir deg mer svar på hvordan det høres ut der ute enn, hva krk gjør. Har prøvd forskjellige typer av begge merkene, som regel på samme sted.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olegutten »

har selv 8020 og er fornøyd. selvfølgelig vil større og dyrere alternativer være bedre men pris/ytelse er denne etter min mening veldig god.

kjenner ikke krk sine monitorer

ole
Svar