Universal Audio LA-610

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Universal Audio LA-610

Legg inn av Kay Hendriksen »

Universal Audio LA-610...
Noen som har noe stygt eller bra å melde om denne?
Tenkte jeg skulle spare noen lapper ved å kjøpe La-610 istedenfor 6176.
Hva slags lydkort bør jeg ha? Har bare den koselige lille Quatafire 610.
mvh
Kay Holen Hendriksen
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Har selv begge boksene stående i studio og de er flittig i bruk hos meg. Det jeg har hatt spesielt gode erfaringer med når jeg har brukt denne boksen er som en DI boks for akustisk gitar og bass. Ellers så er den veldig fin på veldig mye. Vær forberedt på at når du kjøper den så får du med Universal Audio lyden i tillegg. (ikke at det nødvendigvis er negativt såklart) :D Jeg synes personlig boksen har veldig karakteristisk lyd og har hatt utrolig mange gode opplevelser med den.

Eneste jeg har som tips er å ikke bruke den sammens med en annen rør-mic eller rør-di. Da trenger ikke utfallet å være like heldig. Blir veldig mystisk og anonym lyd da har jeg opplevd.

LA-610 kontra 6176 må du vurdere litt ut ifra behovet. Preampen er akkurat den samme, men det er en annen kompressor (1176) og preamp- og kompressor-delen kan i tillegg brukes hver for seg. Du har også selvsagt flere parametre som du kan justere for å få kompressoren til å jobbe akkurat slike du vil.

Summasumarum så syns jeg denne boksen var et veldig bra kjøp for min del. Fantastisk god og varm lyd. Nå har jeg begge boksene og jeg synes kanskje at 6176 funker bedre som allrounder pga kompressor-delen og at du kan bruke delene uavhengig av hverandre. Jeg ville nok uten tvil lagt i de ekstra kronene det er for 6176.

Håper du ble litt klokere. Skulle det være flere spørsmål så er det bare å sende pm
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Takk for svar. Fin tilbakemld. :)
Det er den gode, varme lyden jeg er ute etter, ja. Leste også et sted at lyden ble betraktelig klarere og lettere å skille de forskjellige instrumentene fra hverandre. (Trenger altså ikke slite deg ut ved miksing?)
Hva med lydkortet mitt? Har du noe å anbefale? Quatafire-svakeste ledd etc. Det er en to-kanalers firewire, helt grei. Lite sus. Men kanskje jeg skulle oppgradere?
mvh
Kay Holen Hendriksen
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Må innrømme at jeg ikke har vært borti lydkortet du har, men det jeg kan si videre om ua la-610 er at du får en veldig karakteristisk lyd med mye rørvarme. Om den er lettere å skillle ut i miksen er litt sånn som du ser det. Dersom du bruker preampene i lydkortet ditt vil nok LA-610 skille seg ut i ganske stor grad :D

Preampen er absolutt ikke noe dårlig kjøp å du kommer til å hente mye god lyd ut av den. Det jeg vil anbefale er å forske litt på bruk av forskjellige typer micer dersom du har mulighet til det og forskjellig innstillinger på motstanden i forhold til micene på preampen. Der er det veldig mye å hente. Lyden kan forandre totalt karakteristik i forhold til hvilken mic du bruker sammens med preampen.
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Joda....kjøpte meg nå en UA-M610....Kjempefin rør-preamp uten kompressor.
Problemet nå er at lydkortet mitt vrenger (digital møkkavreng) bare jeg slår an et helt normalt anslag på bassen.
Har skrudd gainen fullstendig ned på lydkortet. Likevel blinker det rødt og skurrer som en sint veps. Skulle kanskje hatt et dempeledd på lydkortet.

Så den neste 10.000-lappen går vel til en RME Fireface 400, skulle jeg tru?
Håper den klarer de voldomme krefter fra UAen + at det forhåpentligvis ikke er så mange millisec med forsinkelse på'n?
Ja, de penga...
mvh
Kay Holen Hendriksen
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Kjører du ut ifra UA og inn på en xlr-inngang på lydkortet. Da vil nok signalet bli vel hot fordi det preampes 2 ganger. Hvis du har en linjeinngang på kortet er det i såfall den du skal bruke.
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Jepp. Det er den feilen jeg gjør. Da har jeg driti meg ut.
Takk for oppklaring, Håvard!
Får kjøpe meg en xlr-jack-kabel.
Men uansett. RME Fireface 400 er vel også kjekk å ha?
mvh
Kay Holen Hendriksen
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Bare hyggelig og kunne være til hjelp :D RME lager veldig mange bra lydkort som om du går til anskaffelse av et Fireface 400 så vil det absolutt ikke være noe dårlig kjøp for din del :D
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Hei igjen.
Har nu kjøpt meg RME Fireface 400 i tillegg til UA-preampen.
Liker begge to veldig godt, bortsett fra at jeg fortsatt ikke får kjørt røra på UA'en varme.
Det vrenger nemlig i RME-lydkortet når jeg slår an gitarstrengene. Men ikke så mye som på det gamle lydkortet.
Det skal jo ikke være sånn:(
Har gjort alt som det står over her.
Kjører fra UA (XLR-JACK) rett i RME-Line-inngang. Demper helt til det ikke går an å dempe lenger. Trykker også i tillegg inn et dempeledd i sjølve lydkortet.
Hmm...kjedelig. Utrolig kraftig sak den UA'en. He he.
mvh
Kay Holen Hendriksen
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

har du å sjekket at du bruker linjeutgangen på UA å ikke mic utgang. De som å kan være et tips er å sjekke hvordan input nivå på UA er kontra output. de er vel meter på den å der du kan lese av dette.
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

mic utgangen?

jeg har også la-610, og den er veldig fin og nyttig i bruk kombinert med andre ting.
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

har du å sjekket at du bruker linjeutgangen på UA å ikke mic utgang
På UA bakside er det 1stk mic input(xlr), 1stk Line input(xlr) og 1stk Line output(xlr). Det er denne siste utgangen jeg bruker(selvfølgelig:)).
Har Xlr-jack rett i lydkortet's LineInngang.

På framsiden av UA er det kun HI-Z. Her plugger jeg inn bass/gitar.
Kan ikke skru Gain på +5 eller +10 og level kraftigere enn 5-6. Da høres lydkortet ut som en sint veps. Skulle gjerne ha testa litt varm rørlyd i DAW.
mvh
Kay Holen Hendriksen
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Kay Hendriksen skrev:Hei igjen.
Har nu kjøpt meg RME Fireface 400 i tillegg til UA-preampen.
Liker begge to veldig godt, bortsett fra at jeg fortsatt ikke får kjørt røra på UA'en varme.
Det vrenger nemlig i RME-lydkortet når jeg slår an gitarstrengene. Men ikke så mye som på det gamle lydkortet.
Det skal jo ikke være sånn:(
Har gjort alt som det står over her.
Kjører fra UA (XLR-JACK) rett i RME-Line-inngang. Demper helt til det ikke går an å dempe lenger. Trykker også i tillegg inn et dempeledd i sjølve lydkortet.
Hmm...kjedelig. Utrolig kraftig sak den UA'en. He he.
Dette skal ikke vrenge (med mindre du ønsker det), så enten gjør du noe feil, eller så har du en feil på noe av utstyret. Jeg mistenker vel det første :wink: Er du helt sikker på at det er lydkortet som vrenger, og ikke internt i pre-ampen? Dersom du har skrudd ut-level langt ned, og skrur opp mye gain vil det vrenge i pre-ampen. For minst mulig vreng anbefaler vel UA at ut-level står omtrent på 7 og at du deretter justerer gain.

Koblingen skal være line-out fra 610 til line-in på RME400 slik du har gjort. Maks output level fra UA-610 er i følge produsenten + 20 dBu. Maks input på RME 400 er +19 dBu (når du har valgt hi-gain) så det skal ikke være noe problem. Er du sikker på at du har valgt hi-gain? (Dette justerer du i kontrollpanelet til RME som ligger nede til høyre på verktøylinjen). Gain-kontrollen på forsiden av RME400 har ingen innvirkning på linje-inngangene, kun mik-inngangene.

Hva med Totalmix (mikser-softwaret fra RME)? Har du vært inne å juster noe her? Hvis du har dratt ned på inngangene vil du få et lavere nivå inn i opptaks-softwaret ditt, men det kan fremdeles vrenge i AD-konverteren. Sett alle inngangsfadere i Totalmix til 0.

Håper noe av dette hjelper :)
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Det lyste ihvertfall rødt på Firefacen da jeg dro på en akkord.
Men, Anders, du sier mye klokt her som gir meg en aha-opplevelse.
Trur jeg skal sjekke det med HiGain. Den er nok ikke aktivert. Jeg har dempa alt med -10db.
Og i tillegg så står alle fadere i minus uendelig, tenker jeg, på softwaren.
Skal sjekke dette nærmere.
Takk for tilbakemld. :oops:
mvh
Kay Holen Hendriksen
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Kay Hendriksen skrev:Det lyste ihvertfall rødt på Firefacen da jeg dro på en akkord.
Men, Anders, du sier mye klokt her som gir meg en aha-opplevelse.
Trur jeg skal sjekke det med HiGain. Den er nok ikke aktivert. Jeg har dempa alt med -10db.
Og i tillegg så står alle fadere i minus uendelig, tenker jeg, på softwaren.
Skal sjekke dette nærmere.
Takk for tilbakemld. :oops:
Sorry, - snek seg inn en feil: Det du skal velge i kontrollpanelet heter "lo gain" (stod faktisk feil på RME sine nettsider, men nå har jeg sjekket manualen). Til forskjell fra min Fireface 800 har 400'en også justerbar gain på inngang 1-4. Inngang 1 og 2 har også et litt lavere maks input nivå, så her er det muligheter for å gjøre feil. Var jeg deg ville jeg valg å plugge UA'en inn på inngang 5 og sørge for at denne står i "lo gain"

Anders
Svar