Mac vs Pc

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

Mac vs Pc

Legg inn av Ludde »

Hørte en studiokis som sa at en vanlig pc som koster like mye som en macbook er vell så bra som macbooken! Vurderer nå om jeg skal bygge en ny kraftig vanlig pc eller kjøpe mac... hmm.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Et godt tegn på at folk aldri har eid en mac i nyere tid, er at dem sier at det er dyrere enn pc. i gamledager kostet det, og det gjør det nå også, men kvalitet koster. og en tilsvarende pc koster omtrent like mye. selvsagt kan du sette opp de billigste komponentene for å få samme specs. men stabiliteten kan du kysse adjø.

fordelen med mac er at operativsystemet og komponentene er tilpasset hverandre. det begrensede utvalget komponenter som finnes i en mac gjør det enklere å lage et stabilt system uten maskinvarekonflikter. en pc må ta høyde for fler komponenter, og tilhørende ustabile drivere.

selvsagt kan du få et musikkbutikk til å bygge en stabil studiopc for deg, da er du omtrent like langt, men det koster omtrent like mye.

os x er i mine øyne et enklere operativsystem å bruke enn windows xp, men det er ingen problemer å lage et stabilt studio basert på noen av dem

pc: ikke kjøp en pc med vista. vent til barnesykdommene er fjernet.
mac: os 10.4.9 er stabilt og fint med intel coreduo macer. 10.4.8 var det definitivt ikke. du bør heller ikke oppgradere til 10.5 når det kommer iløpet av våren.

minner også om at man får kjøpt brukte macer. gamle G5 og G5, forgjengerene til mac pro maskinea vil gi valuta for pengene i mange år fremover.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Gjør det enkelt, kjøp det du liker. Selv bruker jeg pc og mac om hverandre, men hver eneste gang jeg skal kjøpe ny maskin, så ender det opp med en pc, fordi det passer bruksmønsteret mitt best.
Svar