Shhh-og sss...og fissshling

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Shhh-og sss...og fissshling

Legg inn av Kay Hendriksen »

Goddag, godt folk. Og signe været.

Jeg gikk til anskaffelse av en Røde NT1 her forleden. (Den vant en pris for beste mik i klassen rundt 2000-5000 spenn)
Har funnet ut at denne kan gi en ganske hard form for s-og sh-lyder. Og det hjelper ikke så mye å skru ned de frekvensene. Men man kan stille vokalisten lenger unna. Problemet er selvfølgelig at man da fanger mer opp av rommet.
Kan noen anbefale en bedre mik mellom 5000-9000 kr?
Hvor finner jeg en god De-Esser? Og er denne et must å ha?

Takk for dette knallbra forumet!
mvh
Kay Holen Hendriksen
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Prøvd med pop-filter?
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

He he. Bruker Pop-filter, ja. :wink:
mvh
Kay Holen Hendriksen
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Helge A. Bentsen skrev:Prøvd med pop-filter?
Her var det snakk om problematiske s'er og da vil ikke et pop-filter være til særlig hjelp. Pop-filteret er laget for å stoppe det kraftige lufttrykket som kommer i forbindelse med p- og b-lyder, og som fører til kraftige lavfrekvente "pop"-lyder. Endre mikrofonplasseringen kan derimot hjelpe. Prøv å sette sette mikrofonen litt høyere/lavere evt. litt til siden for å dempe s'ene noe. Hjelper ikke dette ville jeg prøvd en annen mik, - en dynamisk mik kan ofte fungere bra for vokalister med kraftige s'er. Har skaden allerede skjedd kan en de-esser være til hjelp :)
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Jo. Jeg veit at pop-filter er laget for å dempe b og p. Mulig jeg skal prøve å senke/høyne mikrofonen, ja. Takk for tips.
Hvor får jeg tak i en bra de-esser, forresten?
mvh
Kay Holen Hendriksen
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Anders Svinndal skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Prøvd med pop-filter?
Her var det snakk om problematiske s'er og da vil ikke et pop-filter være til særlig hjelp. Pop-filteret er laget for å stoppe det kraftige lufttrykket som kommer i forbindelse med p- og b-lyder, og som fører til kraftige lavfrekvente "pop"-lyder. Endre mikrofonplasseringen kan derimot hjelpe. Prøv å sette sette mikrofonen litt høyere/lavere evt. litt til siden for å dempe s'ene noe. Hjelper ikke dette ville jeg prøvd en annen mik, - en dynamisk mik kan ofte fungere bra for vokalister med kraftige s'er. Har skaden allerede skjedd kan en de-esser være til hjelp :)
Min erfaring er at pop-filteret definitivt hjelper til for å dempe s'lyder. Finpussen gjør jeg med en Bss 901II
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

har prøvd NT1 selv.. og hadde nøyaktig samme problem
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Javel? Og hva gjorde du med det? NT1 gir forsåvidt grei lyd, bortsett fra de nevnte problemer... Det høres også litt for mye når vokalisten trekker pusten.
Noen som veit om en gratis plug-in-De-esser til nedlast?
mvh
Kay Holen Hendriksen
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Var det ikke et gammelt kjerringråd som gikk ut på å tape fast en blyant horisontalt midt på mikken for å dempe ssser?
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

var vel snakk om vertikalt, og for å forhindre b og p popper. fungerer i midlertid helt greit...
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Kay Hendriksen skrev:Javel? Og hva gjorde du med det? NT1 gir forsåvidt grei lyd, bortsett fra de nevnte problemer... Det høres også litt for mye når vokalisten trekker pusten.
Noen som veit om en gratis plug-in-De-esser til nedlast?
For min del så funka det å ta vekk litt topp med EQ....
Var forøvrig en mannlig vokalist som sang i den
lereim
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 11 jun 2007, 12:49

Re: Shhh-og sss...og fissshling

Legg inn av lereim »

Pop Filter burde kalles ssch-filter eller noe ()det blir lett missforståelser). Pop fildter funker best mot s, scher.
Men en blyant vil spre lufttrykket fint over membranet særlig bra P,er.

Freebies :

1.Ta en av dama,s nylonstrømper å tre den over en 20 cm cirkel laget av en kleshenger i stål. SS sch er løst. Et lag til med strømper hvis dt ikke er nok.

2. Teip fast en blyant på denne for Per. Tror det var Sherman Keene som fant opp dette (Zappa mm)

NB: Pass på diskanten.
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Re: Shhh-og sss...og fissshling

Legg inn av Borrmann »

Hei,

Røde NT-1 er en fryktelig sibliant mikrofon, i likhet med nesten alle kondiser i lavbudsjettsegmentet.

Det er nesten umulig å gjøre noe med eksisterende siblianser på en måte som ikke ødelegger lyden på et eller annet vis.
Selv de beste de-essere låter kunstig etter min mening.
Ute etter mikker i budsjettklassen egnet for vokalopptak?
Da tror jeg du bør du titte på f.eks. Sennheiser MD 441, eller muligens båndmikrofoner, eller kanskje mørke kondiser, noe som det er lettere å få tak i hva angår små-membraner. Beyer MC-930, Shure SM81, C414 TLII er en mulighet, men den har NULL oppløsning, evt. Omnikondensatorer alá earthworks eller T.H.E. kan også være verd å teste.

Alle disse vil som regel gi deg et bedre resultat enn NT-1, tror jeg.

Pop-filtre er svært uberegnelige til dette bruket etter min erfaring, de gjør faktisk ofte ting værre rent sibliansemessig. Dette skyldes kamfiltereffekten.

Blyanttrikset til Sherman Keene har jeg testet ut, det er ment for å erstatte popfilter. Du kan høre blyant trikset slik jeg brukte det på Jolene-versjonen til Susanna & the magical orchestra på første-plata deres. 0:44, 2:23 og 3:04 i den låta er gode grunner til å bruke et konvensjonelt pop-filter av stoff eller metall.

Keene(1981):
"...For condenser mikes tape a pencil or pencil shaped object to the front of the mike, directly over the center of the capsule. When a large "pop" sound comes along it gets split like a bridge support in a river does to the water..."

Som en kuriøsitet kan jeg jo nevne at de første popfiltrene ble laget som Spit-protection, altså filtre som var ment å hindre dyre mikrofoncapsuler i å bli forurenset av spytt, matrester og nikotin, anti-popeffekten var en heldig bi-effekt.

Neumann U-67 ble designet for å være vanskelig å poppe, noe den også er, den er også svært snill med siblianser. Neumann var ikke fullt så heldig med U-87 i så måte, der siblianser rutinemessig vrenger forsterkeren i mikrofonen og snarere forverrer siblianser. Dette er faktisk tyeligere i U87a modellen enn i de originale.Litt avstand er alt som skal til for å minimalisere dette.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Shhh-og sss...og fissshling

Legg inn av Dag Blix »

bla bla bla

hør på han Dag

Snu mikken noen grader til siden fra hodet så mister du nesten ikke noe precens og slipper Skarpe SSS'er - les Celine Dion.

george martin sier så- les Beatles.


billige kondismembranproblem- BS!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Re: Shhh-og sss...og fissshling

Legg inn av Borrmann »

Dag,

1/Å dempe sss'er med mik.plassering er en selvfølge.

2/Celine Dion er canadier hun uttaler dermed ssss'er sch, i likhet med blant andre Alanis Morrisette og en hel rekke andre canadiske artister, dette uavhengig av mik-plassering.

3/George Martin er ikke lydtekniker. Ser man på bilder av beatles vokalopptak, er det eksempler på alle mulige varianter av mik-plassering avhengig av om det var Norman Smith, Geoff Emerick, Ken Scott eller Glyn Johns som var teknikere.

4/At du sier topp-problemet på billige kondensatormikker er BS, må nok sees i lys av at du jobber i et firma som seller re-branda kinesiske billigmikker til relativt grov overpris. (Charter oaks)

Hva med å koble til tenkeboksen og gjøre reasearchen før du skriver et innlegg neste gang?
Svar