Hvordan mikke opp autoharpe?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Morten Larsen
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 02 jan 2007, 19:28

Hvordan mikke opp autoharpe?

Legg inn av Morten Larsen »

Jeg har nettopp skaffet meg en autoharpe med 36 strenger.
Jeg skal mikke den opp både til studiobruk og til livebruk. Derfor tenkte jeg kanskje å montere preamp i den og putte en mikrofon i lydhullet. Er det noen her som aner hva slags miksystem jeg skal bruke eller hvor jeg skal henvende meg? Takker for alle svar.

Morten
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av ketil »

Å finne en mikker som fungerer både studio og live på en zitter er nok ikke så enkelt..

En mulighet er å bruke et system som jeg tror leveres av Fishman. En liten mikser for innbygging i instrumentet med inngang for kontaktmikrofon og en liten elektret.
Men om det får plass???
Du burde ta kontakt med Bjørn Jensen som vet litt om oppmikking av akk gitarer.
http://www.jgm.no/

I en live setting vil du kansje måtte bruke f.eks kontaktmikker som vi gi deg mye gain før feedback, og det vil jo ikke låte så veldig naturlig... Men det gir lyd, og med litt eq på bordet burde deg gi et brukbart resultat. Fordelen er at det neppe er så veldig mange som vet hvordan en zitter egentlig låter, så det blir litt som "ekte" hammondorgel VS gode (og langt lettere) platikkfjøler.
For menigmann låter det greit nok.

I studio derimot er det ikke samme kamp mot desibel'ene, og en mest mulig "puristisk" gjengivelse vil gjøre det enkelt for tekniker å jobbe videre med signalet.
Dette lukter båndmikrofon lang vei...

Mvh Ketil
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Morten Larsen
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 02 jan 2007, 19:28

Legg inn av Morten Larsen »

Takker for svar.

Løste situasjonen forrige helg. Det ble et oppsett til chello(?) med to kontaktmikrofoner montert på innsiden av lokket og er et totalt skjult system. De to signalene mikses og ender opp på en ubalansert jack. Storfornøyd med resultatet. Det ble montert på Hornaas musikk og kostet totalt 1200 kr inkl arbeid. Relativt nøyaktig lydgjengivelse, og ikke noen verdens ting å klage på.
Svar