"Hjemmestudio"

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Ole Martin Holter
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 02 jan 2007, 03:05
Kontakt:

"Hjemmestudio"

Legg inn av Ole Martin Holter »

Jeg har endelig fått tulla meg til å kjøpe lydkort (PreSonus Inspire 1394) og mikrofon (SM57) for opptak av gitar ol. Det skal sies at når man først har fåt lysten på noe så nytter det ikke å stoppe. Derfor planlegger jeg allerede mitt neste kjøp, og det skal være av flere mikrofoner... Jeg har allerede tenkt på å kjøpe enten Røde NT1000 eller NT1A til litt generell studiobruk, men jeg føler også at jeg trenger en live sang mikrofon. Jeg har tittet mye på Shure ("billig" og bra) og da spesielt på SM58, Beta 58 og SM86. Jeg har ikke så mye peiling på dette enda så det jeg lurer på er om hvilken av disse som kan være aktuelle (pris er ikke så nøye) eller andre forholdvis rimelig live vokal mikker dere kan anbefale. Uansett så vil jeg si at Lydforum er det desidert beste forumet jeg har vært borti til nå og at jeg lærer utrolig mye av de fagfolkene/entusiastene som skriver her.
NitRam Den Gale
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

live foretrekker jeg sm58, ev. beta57 hvis det funker med vokalist.
Sist redigert av aslak.skarderud den 12 mar 2007, 17:37, redigert 1 gang totalt.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Shure sm58 er uansett jernhesten live. Hvis De skal ha vokalmikrofon i bandet eller uansett gig...kjøp inn sm58. Har alltid funket i massevis!! Har vært brukt av utallige proffe band. Sm57 brukes mest på instrumenter: Skarptromme og gitaramp..og enkelte rockevokalister :)
mvh
Kay Holen Hendriksen
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Jeg vil si at kjøper du sm 57 og en ok vinhette er du mål.
Sm 57 og 58 er samme mikken sånn i bunn og grunn. (beta er litt annerledes, siden den har en supernyre og tar litt annerledes i det lavere registeret.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha ventet litt med å kjøpe meg en "studio" mikrofon til jeg viste mer hva jeg ville ha, enn å høre hva alle andre sier. Jeg bruker heller det andre sier som mal for hvilke mikker jeg vil teste, men det er personlig smak som fastsetter om det er et innkjøp eller ikke.
Ove Nesheim
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 28 jan 2007, 10:06
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ove Nesheim »

Og mens du venter på å finne "den rette" mikrofonen, kan du bruke under tusenlappen på en TSM MT87. Neumannkopi som låter helt topp i forhold til pris. Den tåler ikke så mye juling, men er absolutt verdt pengene!

Ove Nesheim
Ove Nesheim
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 28 jan 2007, 10:06
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ove Nesheim »

Til studiobruk, selvfølgelig... :wink:

Kjøp ei vindhette til 57`en din, så er du i mål :)
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Ove Nesheim skrev:Og mens du venter på å finne "den rette" mikrofonen, kan du bruke under tusenlappen på en TSM MT87. Neumannkopi som låter helt topp i forhold til pris. Den tåler ikke så mye juling, men er absolutt verdt pengene!

Ove Nesheim
Den mikken burde være standard for alle som skal begynne med opptak i sin hjemmestue. Du får mye dikk for antall øre!
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Legg inn av Kay Hendriksen »

Og mens du venter på å finne "den rette" mikrofonen, kan du bruke under tusenlappen på en TSM MT87. Neumannkopi som låter helt topp i forhold til pris. Den tåler ikke så mye juling, men er absolutt verdt pengene
Hva er minus med denne mikrofonen? (Hvis det finnes?)
mvh
Kay Holen Hendriksen
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

Mt87 er litt skarp rundt 8k hz... Men syns det er en go alround mic i forhold til pris... Du kan jo også sjekke ut ADK 51, den koster også under 1000lappen...
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Kay Hendriksen skrev:Hva er minus med denne mikrofonen? (Hvis det finnes?)
Og at det ikke er annen konfigurasjon enn 0 og -10 db, samt at det er kun vanlig nyre.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: "Hjemmestudio"

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Ole Martin Holter skrev:Jeg har endelig fått tulla meg til å kjøpe lydkort (PreSonus Inspire 1394) og mikrofon (SM57) for opptak av gitar ol. Det skal sies at når man først har fåt lysten på noe så nytter det ikke å stoppe. Derfor planlegger jeg allerede mitt neste kjøp, og det skal være av flere mikrofoner... Jeg har allerede tenkt på å kjøpe enten Røde NT1000 eller NT1A til litt generell studiobruk, men jeg føler også at jeg trenger en live sang mikrofon. Jeg har tittet mye på Shure ("billig" og bra) og da spesielt på SM58, Beta 58 og SM86. Jeg har ikke så mye peiling på dette enda så det jeg lurer på er om hvilken av disse som kan være aktuelle (pris er ikke så nøye) eller andre forholdvis rimelig live vokal mikker dere kan anbefale. Uansett så vil jeg si at Lydforum er det desidert beste forumet jeg har vært borti til nå og at jeg lærer utrolig mye av de fagfolkene/entusiastene som skriver her.
Til live bruk, ville jeg kanskje også¨sett på beta 87.. *Jeg slenger alltid på den mikken hvis det ikke funker emd en beta 58..
Tror jeg også hadde holdt mg til beta mikkene , siden de "jobber"bedre med monitoring og innsøling fra sidene.... Men det er personlig preferanse
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Kay Hendriksen skrev:Shure sm58 er uansett jernhesten live. Hvis De skal ha vokalmikrofon i bandet eller uansett gig...kjøp inn sm58. Har alltid funket i massevis!! Har vært brukt av utallige proffe band. Sm57 brukes mest på instrumenter: Skarptromme og gitaramp..og enkelte rockevokalister :)
Den er tøff i 24 hour party people!!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Beta 58???

Legg inn av Espen Hammer »

møkka mic ..
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Beta 58???

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Espen Hammer skrev:møkka mic ..
bøyer meg i støvet for saklighetens mester..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

sorry

Legg inn av Espen Hammer »

wops, trykte feil knapp.. får vel nesten begrunne den litt. hehe. Altså.. hva i all verden er det folk liker med B58? eller forsåvidt, kjenner ikke til mange som liker den, så de som liker den får fortelle meg hva som er bra med den. menne.. B57 på skarp. det er fint...
Svar