Rettigheter etter studioinnspilling?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Kim Andrè
Newbie
Innlegg: 28
Registrert: 09 nov 2006, 01:07
Sted: Valderøya - Ålesund

Rettigheter etter studioinnspilling?

Legg inn av Kim Andrè »

Lurer litt på kva dere praktiserer når det gjeld rettigheter etter å ha tatt opp musikk i studio?

Sitter vi som lydteknikere med rettigheter på opptaka vi har vert med på? (åndsverket vårt??)

Tar dere "proffe" betaling som fast-sum eller som provisjon pr solgte plate?

Hilsen Kim, den glade amatør :)
Hilsen Kim Andrè Sund
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Har kun vert borti fast sum. Kan ikke tenke noen jobber for provisjon pr. plate utenom spes anledninger...
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

fast sum. artisten kjøper en tjeneste av deg. hvis det skrives kontrakt kan du ev. sørge for at det skrives hvor opptaket er gjort.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

NISS opererer med noe de kaller MEKANISKE RETTIGHETER. JEg vet ikke om dette er noe real life uttrykk men om jeg gjør en billig eller gratis produksjon så pleier jeg å inkludere en klausul om at dersom man SKULLE masseprodusere produktet så skal jeg ha en liten del av inntektene. Dette skjer jo aldri men er en interessant liten moralsk hang up. Jeg GIR jo av min tid slik at artister innimellom får rimelige konsertopptak feks. Og da lar jeg dem ikke få HELE opptaket eller bruke det slik dem vil uten at jeg får min del av kaka. Situasjonsbetinget selvfølgelig.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Børge Finstad
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 17 jan 2007, 19:15
Sted: Lunner
Kontakt:

Legg inn av Børge Finstad »

Fast sum, pluss evt 1-3 % av hver solgte plate. Før eller etter break-eaven. Kommer ann på plateselskapene. Ved et par tilfeller har jeg kun tatt % pr solgte plate...med hell:-)
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

kvaliteten på arbeidet varierer vel ikke etter antall solgte? derfor er jo prosentsatser egentlig bare tull.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

vet noen om noen standardisert kontrakt som kan passe til slikt som dette? Fra TONO eller utlandet? Det hadde vært greit innimellom for det er ofte vi bak spakene som er hardest utsatt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar