Hva holder mål?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Hva holder mål?

Legg inn av Sindre Rosness »

Det finnes en god del artister som nå i nyere tid utgitt album igjennom eget label og som er produsert og mikset selv.
For å nevne et par: David Gray, Porcupine Tree og Thomas Dybdahl.
Materealet de har gitt ut er selvfølgelig mastret i et eget studio.
Men spørsmålet er som følger:
Hva er "minstekravet" når det gjelder lydkort/utstyr generelt for å kunne gi ut en cd? Hvor lavt ligger lista? Trenger man kun en laptop og et lydkort og en kondensator, eller må det SSL og Neumann inn i bildet for å få god nok kvalitet? Dette forutsetter dyktige musikere og studioteknikere.
Har vært nysjerrig på dette lenge.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Skal du gi ut en CD ring ett profesinoelt studio og gjør jobben der, med mindre du har ett "semipro" e.l. studio med gode teknikere.
PC (PlasticComputer) og ett lydkort gjør ingen til produskjonshelt.
Mvh
Joachim Venberget
Morten Larsen
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 02 jan 2007, 19:28

Legg inn av Morten Larsen »

Må taes med en stor klype salt:
Den vanlige forbruker merker ikke så lett hvor du har spilt inn plata di. Har du utstyr som er i budsjettklassen må lista ligge desto høyere som musiker/tekniker for å få gitt ut en cd, og du må mest sansynlig få det på et eget label. Men husk at de fleste sanger som slår an nå for tiden blir spilt på radio i biler/eller andre omgivelser som er fulle av støy og skjærsilden.

Jeg tror Bob og Harry Nordmann driter lang marsj i lydkvalitet så lenge det musikalske er sinnsykt bra og virkelig har grobunn hos folket som hører på. Det må jo selvfølgelig være bra, ryddig, og "tight" etc, men det er teknisk mulig med dagens utstyr imho. Lydteknikere, lydfreaks etc vil garantert merke forskjell, men hvis disse ikke er hovedmålgruppen, men f.eks den 12 år gamle jenta som ikke hører forskjell på en bratsj og et kirkeorgel så må det vel være mulig?

Nå er det jo viktig å tenke hvor lavt list kan ligge. Jeg ville aldri spilt inn noe hjemme hos meg selv og prøvd å gi det ut. Sitter på en Macbook Pro, m-audio 1814, Shure ksm 27, shure sm57, tapco s5 og alhambra 5p og cubase 4. Jeg mener det utstyret kan brukes (i det rette rommet, under de rette omgivelsene, til den rette musikken etc) til å utgi en cd dersom jeg hadde vært en musiker i verdensklasse, sittet på sinnsykt bra materiale, vært en jævel til å mikse etc, etc, men det vil ikke si at det kommer til å skje.

Da har jeg spekulert og dagdrømt. Noen andre?

Edit: Morsomt hvordan Helv*te ble til skjærsilden :twisted:
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

du kan spille inn på en pentium 2 med soundblasterlydkort og behringermikser om du så vil.

en bevisst produsent har alltid en tanke bak valg av lydbilde, og er han god vil det låte bra.

mastring bør man alltid gi bort til noen som kan det. det er ikke uten grunn at det er en egen industri.

gitt at du har en hvilkensomhelst datamaskin, en god kondensatormikrofon og 1stk bra kanalstripe er det ingenting i vegen for at du kan klare å spille inn vokal og gitar i verdensklasse. har du to, så kan du spille inn piano og trommer også. gitt at du har et bra opptaksrom og et bra kontrollrom, rent akustisk.

alt er egentlig opp til tekniker/produsent sine evner.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Altså, ikke misforstå, jeg har nok selvinnsikt som artist til å skjønne at jeg selv aldri vil bli flink nok til å gi ut plate, spesielt ikke fra her hjemme.
Jeg har ikke ambisjonene, talentet eller viljestyrken.
Men det er gøy å høre om hva syntes, vil gjerne høre fler.
Personlig tror jeg som Morten sier med det han har at det er mulig å gi ut cd med tilsvarende utstyr. Det er musikeren som er det viktigste leddet, det har dere lært meg.
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

alt er egentlig opp til tekniker/produsent sine evner.
Akkurat dette kan ikke være helt riktig?

Dritt inn=dritt ut.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

ikke ta ting ut av sammenheng da.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

her står det ikke på ambisjoner i hvertfall :wink:


"kill the dj" låta til ralph meyers ble etter sigende produsert på mbox med en mini-korg og en hvasomhelst mic.
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

ja jøss

Legg inn av Mathias Fekjær »

du trenger akkurat det du selv føler du trenger :) så lett er det, begynte å jobbe med fruity loops, innebygd lydkort og elektret mic :p hehe å jeg lagde alt fra hip hop til techno til rock(da brukte jeg jo cubase da, på rocken mener jeg :P) jaja jeg tror hvertfall du ikke trenger å bruke så mye penger.. kjøp deg UA preamp vis du vil ha rør lyd (selgern billig på procom, eller gjorde hvertfall)
så kan du få deg 1212 lydkort og noen sm57 så begynner vi å snakke fisk :P heheheh
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Tja.. Har man lyst så kan man få det til...


Snakket en del med HGH gutta når de har vært innom i Bergen,
tror ikke det finnes noen med et mer avslappet forhold til akkurat dette temaet; LYD! De babler hele tiden om hvordan de spilte bare inn med 1 mikk på det og det albumet, og hvordan de vil ha litt "skitten" lyd på scenen og FOH.

Du kan gi ut mye rart, men til syvende og sist tror jeg personlig at, hvis vet du hva du holder på med, er det ikke utstyret som bestemmer.. men du som bestemmer hvilket utstyr som trengs til den jobben du skal gjøre!
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Mitt lille bidrag:

En som allerede kan recorde og mixe og kan mye om lyd og teorien under teknologien vil ofte få frem BEDRE lyd av amatøraktig utstyr. Dette kan vel sammenfattes til at med ERFARING kan man få til mye av lite. Koke suppe på spiker osv.
En amatør vil sannsynligvis slite litt mer med å bringe det fulle potensialet ut av dårlig utstyr. Alt etter forholdene. Man KAN for eksempel lage et flott fiolinopptak med min gamle Korg D12 og en elektretmikk (kondis med batteri i signalampen). Så grensene settes kanskje litt i sammenheng med forventet produkt. Jeg kunne IKKE IKKE IKKE gjort Kari Bremnes på min Korg D12 og fått noe i nærheten engang. For å sette perspektivet.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Da var det vel egentlig slik jeg trodde.
En som er dyktig kan få veldig mye ut av lite.
Teknologien og prisen rundt utstyr har jo utviklet seg mye, man får mye utstyr for pengene.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Roness har rett.

Legg inn av Dag Blix »

Og så er det slik du sier...

drit inn = drit ut

det har jeg opplevd gang på gang.

det er spes tydelig i konserter hvor jeg ikke gjør noe spes med mixen mellom band så låter det ene bandet dødsbra og det andre crap. Sist opplevde jeg det på SUBTACTO med ampera og White willow. Sier ikke hvem som låt dynge da. Begge banda hadde hvertfall gode sanger i bunn men ett a dem trenger litt mer live erfaring og det er fullstendig naturlig.

Har du forresten slekt på Nordmela Roness?
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

dritt inn=dritt ut er forsåvidt sant, men det har jo lite med debatten om utstyrskvalitet å gjøre da.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Jeg er enig med Aslak, det har ingenting med utstyrskvalitet, men det er relevant, fordi det er begrenset hvor mye du kan gjøre med utstyr. Dessuten er det et såpass bra uttrykk at man burde bli minnet på det ofte.

Nordmela Rosness? Ikke som jeg vet?
Svar