Lyd isolering

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

lereim
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 11 jun 2007, 12:49

Re: Lyd isolering

Legg inn av lereim »

Isolere lyd er veldig enkelt i prinsippet: Jo Tyngre/matriale(tettheten) jo bedre isolering. Det er også viktig å unngå sprekker. Eks: 1 cm med bly isolerer bedre en 1m med Glava.
Når det gjelder demping, så er det mye mer komplekst. Erfaringsmessig (Jeg har bygget 5-6 studioer i min tid) så er det viktigst å dempe dype frekvenser vha bassfelle. Deretter så bruker jeg mye forskjellige matrieler som tar seg av sine respektive frekvensområder.
Sisit men ikke minst : Unnå paralelle flater.
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Lyd isolering

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Hva er viktig å tenke på med tanke på ventilasjon? Hvordan får man gjort dette så støysvakt som mulig, og samtidig uten lydlekkasje ut av rommet? Vet at det finnes noen lydfeller osv. Noen som har erfaringer med forskjellige leverandører/produkter?

Hvordan har dere løst signallinjer og strøm til og fra rommet? Først ett punkt inn, også Innvendige strekk, for å begrense antall hull i skallet??

Har også hørt om endel avstivningsidéer, der enkelte har har brukt wire-strekk mellom veggene (innvendig) for å minske vibrasjonsoverføring. Høres for meg noe overdrevent ut, men kanskje noen vet hva dette er tenkt til?

Har også lest og hørt at man kan tjene på å bruke fugemasse gjevnlig i alle lag av lyddempingsjobben. Mellom alle sprekker i gips, i alle hull til kabling etc. Noen erfaringer her?

Belysning - hva er mest effektivt, og samtidig støysvakt og ikke for varmt?

Hvordan løses pararelle flater problematikken? I reisverket, eller i akusikkdemping etter?

Takker for alle innspill!
Sverre Dæhli
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Lyd isolering

Legg inn av Dag Blix »

Det kommer vel an på dine ambisjoner med dette studioet hva du skal bruke her og der.

Det er jo ironisk å nevne at vi nettopp solgte unna en haug med isoleringsprodukter for en ganske rimelig penge, for
det er ikke akkurat gratis vanligvis. Vi har en trommeriser til overs men du skal vel bygget et eget gulvareale med plass for
trommesettet?

Kan du ikke legge ut noen bilder av arealet du skal jobbe i? Bruk photobucket.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Lyd isolering

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Heisann.

Jeg har ikke noe bra bilder av rommet nå, men det dreier seg om en standard garasje (ca. 6 x 3,30 x 2,20). Har såpass ambisjoner at vi i det minste skal fjerne betongsåla, og grave oss ned en 30 - 40 cm før vi legger ny såle med membran og flytende struktur. Blir mest sannsynligvis glavaisolasjon på innsiden av yttervegg, 10 cm, og gips. Deretter nytt reisverk med to lag gips utvendig og innvendig med glava i midten. På gulvet blir det rockwool og spon. I taket lydbøyler til eksisterende bjelker og glava + gips. Problemet nå er hvordan vi skal legge opp ventilasjon og strøm/signalkabel uten å ødelegge for mye av isoleringa.

Hva er forresten kravet til brannvesenet med tanke på brannsikring og rømning?? Har jo ikke alltid to dører i de lydisolerte rommene!
Sverre Dæhli
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd isolering

Legg inn av olegutten »

Når du har trommerom og hoved opptaksprom på hver sin side av kontroll rommet mister musikerene kontakten med hverandre.......

Ole
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Re: Lyd isolering

Legg inn av Borrmann »

Hei,

Det er tungvint å ha inngang igjennom inspillingsrom.

Det er også tungvint å ha kontrollrom imellom to inspillingsrom uten direkte siktelinjer.

Det ser også ut som du prøver å få plass til litt mye på litt liten plass.

Jeg ville rent umiddelbart ha utvidet inspillingsrommet på høyre side av tegningen mot venstre.
Laget en iso stor nok for et trommesett, pluss en vox iso pluss to iso-bokser til gitaramper.

Det gjenstående arealet mot venstre er da kontrollrom.

Det er ikke så fryktelig viktig med fullstendig isolasjon mellom de ulike isoene, inspillingsrom og kontrollrom. Det du trenger å tenke på er lekkasje inn/ut fra hele lokalet.

I rom av den størrelsen bør du dytte inn så mye som mulig av absorbsjonsmateriale som tar bass og low-mid.
Den norske ekvivalenten til Owens Corning 703 er Rockwool akustikkplater.

Må løpe til en jobb så jeg rekker desverre ikke være mer utfyllende.
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Re: Lyd isolering

Legg inn av Rune Karlsen »

Artig det dukka opp svar på det gamle innlegget...
Den skissen jeg la ut er ikke lenger korrekt.. Mye er blitt endret siden den gang.. Kontroll rommet er flyttet å er nå det rommet til venstre på skissen (ca35m2).. De to andre rommene på skissen er opptaks rom (2x25m2), det er også kommet til et 3.opptaks rom som er ca 50m2 det ligger parrallelt med de 2 andre rommene..
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Svar