Preamp? Mikser?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Preamp? Mikser?

Legg inn av Sindre Rosness »

Lydrommet er genialt. Evig kilde til informasjon og kunnskap. Føler jeg tilfører lite selv, men etterhvert blir jeg flinkere og kan hjelpe andre nybegynnere også.

Jeg har en Mackie DFX 12 Mixer. Det er en ganske liten kompaktmikser.
Jeg bruker bare to kanaler på den, og det er til to kondis overheads til trommesettet, og bruker den skjelden til noe annet.
Jeg har tenkt på å selge denne og heller kjøpe en to-kanals rør preamp.
Man får jo gjerne mye mer preamp for pengene, og det tar my mindre plsas. Men er dette verdt det? Mixern koster rundt 3500 og preampen jeg kanskje kjøper koster omtrent det samme.

Er det ikke bedre å bruke penger på en bra tokanals preamp istedet for en åtte-kanals med ikke like bra preamper?

Og i store computer-baserte studioer, bruker de miksere, eller preamper? Ta for eksempel ved innspilling av trommer?
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Preamp-rack blir mer og mer vanlig i DAW baserte lydstudioer. Mange sverger til mikser, mens andre er fornøyd med å slippe et 3 meter langt beist stående i halve rommet.

Ettersom det blir mer og mer vanlig å farge lyden ETTER opptak, og det finnes såpass mange fete softwarebaserte effekter, er det musikk i manges ører å kunne bruke pengene sine på andre ting.

Jeg liker og bruker preamper, men hadde jeg hatt en neve eller ssl mikser hadde jeg nok vært tøffest i verden.
Svar