Plugins for lyddesignere...

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Plugins for lyddesignere...

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Har vært litt rundtom på nettet i det siste og sjekket hva som finnes av
vst og vsti. Men merker skepsisen er høy til alt jeg ikke har hatt fingrene i fra før... Så jeg teknte å spørre om noen hadde vært borti disse pluginsa
og kan si de er ok eller ikke.

Er det f.eks verdt å oppgradere fra Plugsound box til plugsound pro?
Melodyne; whats the verdict? Er det kun den dyreste versjonen som funker, eller har de klart å gi ut de billigere versjonene med samme audielle kvalitet. Hva bruker folk når de skal gjøre klassiske strenger eller
blåseinstrumenter. Vurderer Halion string edition 2, siden jeg jobber mye med halion og cubase 4.. Er en mini steinberg freak.... :P
Funker line 6 gitar bundle sakene? Vurderer Pluggo, noen som har testet denne? Og er Lyden på Kong Audio Chineekong V2 ok?
Hva syns dere om BBE sonic maximizer, hva er alternativet til den..
Er på jakt etter en god softwaresynth (for pads og leads) som ikke dreper
cpu'en.. Noen forslag?

Hva er å finne av FX/foleys plugins på markedet? Rynket litt på nesen av Xtreme Fx av USB.. Var ikke helt innertier når jeg testet den.

Massse spm om mye rart! (ikke om waves eller dsp produkter)
:roll:

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på plugins som er verdt å sjekke ut.
Både vst og vsti :P
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Pluggo er konge.
De kunne godt ha slengt på en ekstra null på prisen og jeg ville fortsatt ha kjøpt den...
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Nå bruker jeg stort sett utelukkende Sony Oxford, Waves og McDSP. Hva mener du med "foley plugins" egentlig? Trenger du dedikerte plugins til prosessering av foley?

Altiverb er forøvrig en utmerket convolution reverb.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Heisann.

Hva skal til for at en kan kalle seg lyddesigner? I motsetning til lydtekniker, eller produsent? Seriøst spørsmål.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Dag Blix skrev:Heisann.

Hva skal til for at en kan kalle seg lyddesigner? I motsetning til lydtekniker, eller produsent? Seriøst spørsmål.
Tja, godt spørsmål. Man kaller gjerne personen som har det overordnede ansvaret for det artistiske ved lydarbeidet på en film / serie for lyddesigner. Ordet i seg selv er vel ganske non-deskriptivt sånn sett, siden de fleste som jobber med lyd er designere på ett eller annet vis, men i film- og TV-verdenen er det hvertfall gjerne slik at du har "lyddesigner" som sitter på toppen med det artistiske overblikket, og foleyartister, lydredigerere og lydassistenter under seg igjen. Eller no sånt no.

Jeg vet det er flere som liker å kalle seg lyddesignere som ikke arbeider med dette, men for meg personlig er hvertfall "lyddesigner" en form for ærestittel som man ikke ikler seg uten å ha rette ballast.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Vær vennlig og hold dere til trådstarters tema :) TAKK
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Pluggo ser iallefall ut som en artig pakke. Kommer iallefall til å skrive den opp på listen over stæsj jeg ønsker at nye jobben bestiller 8)

Espen; Jeg tenkte på VSTi.. (går ikke det under plugins a?) :lol:
UltimateSoundBank sin XtremeFx er en av de få jeg har prøvd som går direkte nesten på folyes.. Hehe, er vel kanskje av den typen som vil heller jobbe med lyden enn å finne den ute i naturen. Eller øh, bruke muskler jeg ikke har trent på flere år (i holde den fordømte kanon mikken :? ) Bare tuller :P

Men helt ærlig så er en vst plugin for foley kanskje litt bortkastet. Eller det er iallefall det jeg tenker nå når det har liggi å lurt i hjernebarken noen år. Mappesystemer man kan lage selv ved sampling og ferdig samplede biblioteker man kan kjøpe er jo nesten like bra.. Og nå når de utviklede DAW plattformene spyr ut brukervenlighet som aldri før, blir vel det å lage egne foleysamplebanker mer brukervennlig enn å bruke en vsti (spes hvis de har begrensninger)

Skal huske altiverb når jeg har litt kroner på konto :D
Dag Blix Skrevet: Lør 25 Nov, 2006 19:47 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Heisann.

Hva skal til for at en kan kalle seg lyddesigner? I motsetning til lydtekniker, eller produsent? Seriøst spørsmål.
Tja, godt spørsmål. Jeg begynner nå å lage samples og lyder til bibliotek for bruk til reklame og imaging. Men driver også med musikk i mangen andré former så føler jeg sliter litt med å havne innunder et fast begrep på noen måte.
Oftest kaller jeg meg bare for lydtekniker og musiker...
Men der jeg begynner å jobbe nå, havner jeg innunder tituleringen Produsent/utvikler, så det hele for meg er litt diffust!

Men tilbake til det som er viktig!!!!!!!!! Sorry Kenneth, :P ble revet med her §!!!
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Gode plugins for enhver studiotekniker -> http://www.sonicfinger.com

8) 8) 8)
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Mohohaha.. Always wanted the sound of a label guy in my computer.. Hmfr.. :P
Svar