Lydrom

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Davvo

Lydrom

Legg inn av Davvo »

Hei!

Har et ganske stramt budsjett om dagen, og så lurer jeg på hvor viktig det er med lydrom til et simpelt hjemmestudio...

Tar bare opp vokalopptak!

For ikke så lenge siden så jeg en "lydskjerm" man setter rundt mikrofonen, kostet vel 3000,- eller noe... Er det verdt det? Er det sånn at man hører stor forskjell?

Vil jo selvfølgelig ha best mulig kvalitet, men hvor mye bedre blir det med lydskjerm!?
Gidder ikke bruke penger på noe som er marginalt !
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Stort spm...

Legg inn av Eirik Blömacher »

Du tenker på skjermen fra SE Electronics, tenker jeg..
Har ikke testet den, så vet ikke hvor effektiv den er..
Men konseptet kan sikkert virke det...

Husker SOS hadde en artikkel for ikke så lenge siden med beskrivelse av hvordan du enkelt kunne gjøre om garderobeskapet ditt til en helt ok "vokal-boks" :)

Jeg svarer med noen spørsmål som vil gjøre det lettere å gi et ordentlig svar.. :):)
1.Noen spes genre du driver/vil drive med? Behovet for god akustikk generelt og vokal generelt vil jo variere med genre, etter min mening.. MASSE gode skiver er gjort med dårlig/elendig akustikk... Er det stille forsiktig jazz er liksom behovet litt annerledes enn metall...
2. Skal du gjøre demoer og skisser eller profesjonelle singler og plater?
3. Hvor mye penger kan du maks bruke?
4. Hvor spiller du inn? (Hva slags rom, størrelse, hva annet brukes rommet til? På et gutterom kan man jo gjerne gjøre en del billige tilpasninger som man kanskje ikke er så hypp på å gjøre i stua... :) Eller kanskje du bor alene og/eller er singel, da kan man jo nesten gjøre hva man vil.. :)
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Vo
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 13 nov 2006, 12:36

Legg inn av Vo »

Har et gutterom nå... På 3 *4 meter ! Ikke sånn superBIG liksom! Har alt mulig stæsj her, pc, tv, hjemmekino og alt du kan tenke deg !

Ja, stemmer det... SE Electronics..... Lurer på om det er verdt de 2800kronene som skjermen koster, eller er det liksom ikke noe vits !?

Driver med lett rap, ikke noe big deal ... Er så lite proff som det går ann å bli bak mikken, men det kommer seg fra dag til dag =)

Skal ikke lage en singel som skal slippes på MTV akkurat, men vil gjerne lage noen freshe låter med god kvalitet !

Penger: Minst mulig, best mulig !
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

foreslår at du lar den ligge foreløpig. spill inn sangene dine og hvis romakustikken viser seg å være et _problem_ for å få en ok vokallyd på demoene. så kan du vurdere det. bare det er stille i rommet så skal det nok fungere helt fint.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Enig.
Jeg kjenner som sagt ikke SE Electronics greia.. kan sikkert få lånt den til testing et sted kanskje...
Men uansett, jeg ville bare gjort noen småting med rommet mitt, uten å bruke 3000 spenn på det, med tanke på hva du skal gjøre.
Sjekk her for noen enkle tips som ikke koster penger.. :)
http://www.soundonsound.com/sos/jul05/a ... 0705_5.htm
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

Det er i liten grad noen grunn til at du skal svi av penger på hippe skjermer eller akustiske paneler av noe slag. Men generelt kan det sies at små rom er dårligere å bruke til innspilling enn store rom, under forutsetning av gulv,tak og vegger har samme egenskaper pr. areal. Kan du spille inn utendørs, uten reflekterende flater i umiddelbar nærhet, kan dette sammenlignes med et ekkofritt rom. Noe som er særdeles dyrt å bygge. Kjenner en smågal dude fra Skien som dro med seg opptaksutstyr opp på Gaustatoppen og sang inn et vokalspor. Man hørte umiddelbart at dette var spillt inn i ett meget stort og dødt "studiorom". Dette er ikke kødd. Anbefaler ingen andre til å gjenta dette stuntet, men opptak utendørs kan være gjennomførbart, og mye billigere enn å bygge tilsvarende akustiske egenskaper innendørs. Til hobby/amatørbruk ville jeg glemt hele spørsmålet rundt absorbering og diffusering av refleksjoner i opptaksrommet.
Atle Aamodt
Eirik Blömacher
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 07 okt 2004, 12:06

Legg inn av Eirik Blömacher »

Atle Aamodt skrev:Det er i liten grad noen grunn til at du skal svi av penger på hippe skjermer eller akustiske paneler av noe slag. Men generelt kan det sies at små rom er dårligere å bruke til innspilling enn store rom, under forutsetning av gulv,tak og vegger har samme egenskaper pr. areal. Kan du spille inn utendørs, uten reflekterende flater i umiddelbar nærhet, kan dette sammenlignes med et ekkofritt rom. Noe som er særdeles dyrt å bygge. Kjenner en smågal dude fra Skien som dro med seg opptaksutstyr opp på Gaustatoppen og sang inn et vokalspor. Man hørte umiddelbart at dette var spillt inn i ett meget stort og dødt "studiorom". Dette er ikke kødd. Anbefaler ingen andre til å gjenta dette stuntet, men opptak utendørs kan være gjennomførbart, og mye billigere enn å bygge tilsvarende akustiske egenskaper innendørs. Til hobby/amatørbruk ville jeg glemt hele spørsmålet rundt absorbering og diffusering av refleksjoner i opptaksrommet.
Nja.. bor du i en leilighet med betong-vegger og det generelt gjaller ganske greit hadde nå jeg brukt et par kroner på å lage et eller annet dempe-materiale selv... Men ikke giddet å bruke en liten haug penger på absorberende paneler eller diffusorer eller slik moro nei... :)
Sjekk SOS linken, det hender de kommer med matnyttige tips uten at de skal promotere et eller annet produkt, faktisk.. Selv om jeg synes det tilhører sjeldenhetene.. :) hehe...

Dødt, stort studio-rom? Finnes det? Må jo i tilfelle være helt enormt... Lite ER i et stort rom ja, men dødt? De dødeste innspillingslokalene jeg har vært borti har vært bittesmå vokal-bokser, dempet fra skjærsilden... slik man likte å ta opp vokal på 80-tallet.. :D (No pun intended)

Ang. opptak ute... jeg har lenge tenkt på å spille inn en ep eller noe slikt laaaangt inne på fjellet.... vet om en hytte med både aggregat og veranda å sette opp ting på... hehe... :) Må vel bli til våren/sommeren, evt.... ikke nå, i alle fall.. brrr.... :)
*******************************
Alt over er IMHO.
Disclaimer: Gjør hva du vil, når du vil, hvor du vil, men skyld ikke på informasjonen over. Jeg tar ikke noe ansvar for den. Overhodet. :)

"If it works, it works!"
*******************************
Svar