44.1? 48? 96? 192?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Jeg syns tonen til Dag Blix er herlig småfrekk, og det bidrar til interessant lesing.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Anse tonen herved moderert. Jeg er desverre blitt for vant til denne tonen i de kretsene jeg beveger meg i og innser nå at vanene mine kan jeg legge igjen hjemme og forsøke å bidra mer konstruktivt.

Beklager om jeg har støtt noen. Det var ikke meningen og jeg vil kun at bransjen skal lykkes.

yours
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Sånn for å virkelig få opp stemningen tenkte jeg at jeg skulle dele en hemmelighet med dere: Det finnes ikke 24 bit A/D-konvertere enda. SOTA-konverterne spytter riktignok ut 24 bit, men hvis du finleser databladet til konverteren ser du at S/N-R ikke tilsvarer mer en ca 20 bit :twisted:
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Pass deg nå helge eller kommer han jan ludwig, eller ludde, og tar deg. Jeg har jo rimelig god peil på utdanninga di og du vet jo litt om hvor jeg kommer fra. Jeg syns det var interessant det du skrev og hører gjerne mer om det. Hva er for eksempel S/N ratio i de teoretiske 24bit? Det husker ikke jeg her og nå og lurer faktisk.
Hvor jobber du hen nå da? NISS er du jo godt ferdig med vet jeg.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

I en A/D-konverter er S/N-R tilnærmet lik antall bit X 6 dB. Da skulle en 24 bits A/D hatt et S/N-R på 144 dB, men hvis du ser etter i databladene til konverterne er de beste oppført med et S/N-R på rundt 120 dB, noe som tilsvarer 20 bit. En kollega av meg tok opp saken med en anerkjent produsent av A/D-konvertere og fikk til svar at det per dags dato ikke var mulig å lage A/D-konvertere med et S/N-R på 144 dB (24 bit), men det var ikke noe problem å få ut et dataord på 24 bit av konverteren. Derfor så bygde de så bra konverter som de klarte, dvs. 20 bit, og føyde til fire 0 ekstra først i dataordet for å oppnå 24 bits ordlengde. Så i en 24 bits A/D-konverter brukes kun 20 bit til lyd, de første 4 er kun fyllmasse for at det skal se bra ut i reklamen for produktet.
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Dag Blix skrev:Jeg syns det var interessant det du skrev og hører gjerne mer om det. Hva er for eksempel S/N ratio i de teoretiske 24bit? Det husker ikke jeg her og nå og lurer faktisk.
Dette har da Bjørn Aarseth gått grundig igjennom :wink:
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Jeg klarer ikke å huske alle detaljene jeg har hørt i de siste 6 årene med studier etter VGS og er glad helge er her. Bjørn Aarseth er min gud! Skulle gjerne kopla meg rett inn i hjernebarken hans og downloada!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

Synes dette forum blir mer å mer useriøst... Når man er så uheldig å stille et spørsmål her, så blir det beavart med x-antall svar der det enten kappes om å være verdens mester eller å¨hakke på andre... Dette istedet for å kunne svare seriøst på det som blir spurt om,... Alle her burde vel heller kunne ta til seg at man bli ikke for gammel for å kunne lære noe... Dette burde vel heller være et forum hvor man deler kunnskap, enn å krangle om hvem som kan mest....
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Vi får vel flytte alle de seriøse diskusjonene til Foh forumet da :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

er jo ikke alle som er inne på FOH forumet da..... men alle må vel kunne holde seg til temaet som tråden omhandler.. istedet for å ramle ut i et evig vrævel.... blir litt tåpelig, når en spør om hvilken samplings frevens som burde brukes, å det ender med en kappe strid om hvem som kan mest.. skolert eller ikke... blir frustret av mindre..
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Rune har helt rett!! prøv å være behjelpelig ovenfor folk som lurer på relevante/konkrete ting da! :)
Skal dere snakke snikk snakk så har vi en egen avdelign for dette også!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Håkon Dalen skrev:Jeg syns tonen til Dag Blix er herlig småfrekk, og det bidrar til interessant lesing.
Syns dette er alt utenom interessant lesning, spør du meg.. Men diskusjonen får forsette på FOH...

Sorry for mer søppel på denne tråden, måtte bare få sagt det.
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Svar

Legg inn av Sindre Rosness »

Takk, ble ganske overveldet av alle svarene og diskusjonene.
Selv om sikkert 60% av svarene var krangling om holdninger, fikk jeg klarhet i tingene. Nå kjøres alt i 44 khz og 24(20)bit!

Hyggelig med respons uansett :)
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Torodd Olsen skrev:
Håkon Dalen skrev:Jeg syns tonen til Dag Blix er herlig småfrekk, og det bidrar til interessant lesing.
Syns dette er alt utenom interessant lesning, spør du meg.. Men diskusjonen får forsette på FOH...

Sorry for mer søppel på denne tråden, måtte bare få sagt det.


Relevant eller ikke er nå en sak. Interessant er en annen... Hver sin smak.

Lykke til med å finne et forum uten digresjon, fylt av selvhøygidlighet og pretensiøse innlegg.
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

hm

Legg inn av Mathias Fekjær »

jeg mener uansett at man ikke kan høre forskjellen på 44.1 / 16 og 96 /24...
jeg har prøvd å høre så uendelig mange ganger nå på forskjellige type høyttalere og forskjellige låter.. men jeg hører ikke forskjell.. ingen andre jeg har spurt heller når vi har sjekka det (uten at de visste hvem låt som var hvem da selvsagt) så for min del har jeg funnet ut at jeg bruker 44.1 / 16 uansett :)
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Svar