44.1? 48? 96? 192?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

44.1? 48? 96? 192?

Legg inn av Sindre Rosness »

Hei!

Jeg er ny her, jeg heter Sindre og har et hjemmestudio (begynner å bli større)
Er 17 år, spiller Gitar, Trommer, Bass og synger i diverse band, og har et soloprosjekt hvor jeg spiller alt. Driver også og spiller inn med lokale band, og lar de spille inn gratis (kjempebra trening for meg) Og jeg bruker sånn ca. Absolutt all tid jeg har til å spille, mikse og pusle i studioet.

Lydforum.com er forresten bra, jeg har lært masse her!

Ok, får komme til saken.

Jeg har et E-MU 1820 Lydkort, og er kjempefornøyd med det.
Jeg tar opp og spiller av i 44.1 KHZ, men har mulighet til å kjøre i 192 KHZ.

Spørsmålet er:
Hvor mye har dette med KHZ å si, sånn lydmessig? Hadde jeg i det hele tatt hørt forskjell? (bruker Hi-Fi anlegg eller AKG K240 som monitorer når jeg kontroll lytter miksen)

Og en ting til: Burde jeg gå til innkjøp av noen aktive monitorer?
Har kun drevet med dette et år, og er usikker på om jeg fortjener å jobbe på ordentlige monitorer.

Forresten: Mitt lydkort får litt konflikter med programvaren (Cubase SX3) så det er det litt vanskelig
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

44,1 og 16bit holder fint, det er også tilfeldigvis standarden som brukes på cder.

men jeg anbefaler deg å spille inn i 192khz og 24 bit og sammenlikne. problemet er at det krever mer av datamaskinen da det er større mengder data som skal behandles.

sampleraten angir hvor mange ganger i sekundet? datamaskinen måler lyden. i motsetning til analogt opptak der man spiller inn alt, velger maskinen ut 44,1 samples i sekundet som settes sammen til lyd.

litt på samme måte som at tegnefilm kun har 24 stillbilder i sekundet, men at bevegelsene blir myke når de spilles av.

bitraten bestemmer hvor detaljert samplen skal være, 24 bit er mer detaljrik enn 16bit.

prøver du å spille inn 8bit hører du at lyden blir ødelagt, selv om det kan være en kul effekt.

ang. lydkort og programvare så må du bare spørre om det og. har dumpa cubase til fordel for protools le selv, men det er sikkert mange andre her som vet noe.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

192 KHz har mer med markedsføring å gjøre enn direkte lydkvalitet. Personlig bruker jeg stort sett 48KHz 24-bit og nedsampler med dither til 44.1KHz 16-bit når det skal på en audio-CD, og har egentlig aldri helt hørt den store forskjellen mellom dette og høyere samplerater. Dan Lavry, ingeniøren bak de høyt aktede Lavry preampene og konverterne, har skrevet en ganske omfattende artikkel om hvorfor det er tull å bruke eksempelvis 192 KHz.

Alle fortjener forresten å jobbe på aktive monitorer :) Om budsjettet ikke er allverden, burde du sjekke ut Fostex PM-1. Fine monitorer til en hyggelig pris. Skal du fleske til, kan du sjekke ut Dynaudio BM6A.
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Tusen takk for svar!
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Dette er som folk har skrevet, litt opp til deg og dine ører, samt hva maskinvaren din klarer å dra unna.

I følge Nyquist vil en samplingsfrekvens på 44,1 kHz kunne gjengi lyd opp til 22,05 kHz. Noe som i og for seg skulle holde for de fleste...
Man kan høre forskjeller på f.eks. sibliansen i cymbaler ved å øke samplingsfrekvensen til en høyere, men det så kommer det som kan bli problemet. Det skal jo uansett tilbake (eller ned igjen) til 44,1 kHz, og da må DAW'en din regne en del. Og da kan det oppstå regnefeil og avrundinger, som kan låte værre enn om du hadde spilt inn i 44,1 kHz i utgangspunktet. (Og jeg vet at folk kommer til å være uenige med meg, men det er greit!) (Forresten, har en gang lest en teori om at man med stort hell kan ta opp i 88,2 kHz, og dermed forenkle tilbakeregningen til 44,1....)

Når det kommer til 16 bit vs 24 bit, så vil jeg absolutt anbefale deg å ta opp i 24 bit, mixe i 24 bit, og ikke konvertere til 16 bit før du dumper den ferdige mixen din på skive. Dette fordi 24 bit gir deg MYE større oppløsning enn 16 bit. (2 opphøyd i 16 vs 2 opphøyd i 24, regn selv!) Under opptak kan det jo være greit å ha litt headroom igjen før du peaker signalet. Lavt signal kan man alltids skru opp (til en viss grad iallefall, før støygulvet kommer å tar deg), men peaker kan ødelegge et ellers bra opptak! Men her kommer jo bitdybden du tar opp i inn. Om du bare gainer til 50%, utnytter du bare 50% av tilgjengelige bits for å fortelle noe om signalet ditt. Men 50% av 24 bit er fortsatt mye mer enn 100% av 16 bit.... See my point?

Vet ikke hva slags HiFi-høyttalere du bruker, men generellt er mange av disse lagd for å låte litt snilt, og det kan gjøre at du slipper ting igjennom i mixen din som vil låte stygt på et mer oppløst og direkte anlegg. Derfor kan det nok være greit å investere i et par ok monitorer. Samtidig vil jeg anbefale deg å tenke på hvordan rommet du sitter i låter! Test gjerne ut med madrasser, tepper o.l. rundt på vegger, og over deg i tak. Eller bygg deg rammer som du fyller med Rockwool, og kler med høyttalerstoff eller noe. Eller du kan handle Auralex e.l. om du har råd... :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Nykvist bw 22KHz!?

Legg inn av Dag Blix »

her var jeg for frekk og jeg har fjernet inlegget
Sist redigert av Dag Blix den 07 nov 2007, 22:07, redigert 1 gang totalt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Re: Nykvist bw 22KHz!?

Legg inn av Eivind Steinholm »

Dag Blix skrev:Om du skrur i tromsø da kjenner du vel til rocketboyz og taliban airways, men nyquistteoremet tror jeg ikke du kjenner så godt. Du kom med den kategorisk feil og jeg er spent på om du ser hva.

Rett skal være rett.
Jovisst kjenner jeg begge de banda, og har skrudd mye lyd på de... Men nå er JEG spent! Hva er det du spikker fliser av, som jeg sier er kategorisk feil??
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Ok, jeg vedgår at du ikke tar kategorisk feil og at jeg spikker skikkelig små fliser. Jg var litt rask der. Dog stemmer det ikke at applikasjonen av nyquist teoremet er helt slik du omtaler det. Med en fs på 44,1KHz er nyquistFREKVENSEN 22,05KHz, dette er ikke det samme som at lydbåndbredden blir 22,05KHZ. Båndbredden er mindre av nettopp grunnlaget Nyquist beskrev. Om du går dybden litt vil du også se dette. Tips er +10%. En burde ikke referere til teori en ikke kan.
Kan du være en selvlært tekniker tro?

les gjerne
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist_frequency

her står det enkelt forklart og faktisk ganske pålitelig.

Det er så morsomt med tromsø åssen ca 13 musikere danner ca 72 band.

jeg har også skrudd taliban og rocketboissss, who hasn't. flinke folk!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Dag Blix skrev:Ok, jeg vedgår at du ikke tar kategorisk feil og at jeg spikker skikkelig små fliser. Jg var litt rask der. Dog stemmer det ikke at applikasjonen av nyquist teoremet er helt slik du omtaler det. Med en fs på 44,1KHz er nyquistFREKVENSEN 22,05KHz, dette er ikke det samme som at lydbåndbredden blir 22,05KHZ. Båndbredden er mindre av nettopp grunnlaget Nyquist beskrev. Om du går dybden litt vil du også se dette. Tips er +10%. En burde ikke referere til teori en ikke kan.
Kan du være en selvlært tekniker tro?

les gjerne
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist_frequency

her står det enkelt forklart og faktisk ganske pålitelig.

Det er så morsomt med tromsø åssen ca 13 musikere danner ca 72 band.

jeg har også skrudd taliban og rocketboissss, who hasn't. flinke folk!

OMG!! Jada, jeg er selvlært tekniker! Må man være utdannet med NISS for å kunne noe? Skulle kanskje holdt meg til det jeg "kan" da??

Og, jada! Jeg har lest hva wikipedia skriver om Nyquist og Shannon! Og joda, jeg er enig med deg i at brukbar båndbredde ved fs 44,1 ikke er 22,05, pga aliasing osv... Men hva fanden da? Les hva jeg skriver i originalinnlegget mitt, hvem det er rettet til, og hva formålet med innlegget er!

Og forøvrig... Du har skrevet 26 innlegg i løpet av de tre dagene du har vært medlem her. Jeg la merke til at det når jeg logget på isted... I flere av de synes jeg du er ganske så nedlatende over for flere her inne, og i andre har selvfølgelig DU rett og er Gud, så da bør vi andre bare holde kjeft og slippe slike som deg som har all utdanning på plass, og kan alt og gjort alt og vet alt til? I Backlinetråden hvor du f.eks. setter Hoba på plass, og terger på deg minst halvparten av de oppegående og brukbare lydteknikere som finnes i Norge... Hva forsøker du å oppnå med det?
Og hva er vil du frem til med at "det er på tide med litt utdanning" i tråden om dB-målere?

Sorry Sir! Jeg har ennå til gode å møte deg, og har heller aldri hørt om deg. Dermed har du ennå ikke fortjent min respekt, uansett hvor mye utdanning og papirer du klarer å vifte med! Og forøvrig... Av de lydteknikere jeg kjenner og virkelig RESPEKTERER, er det ganske så få som har utdanning relevant til jobben...

Sjelden jeg lar meg trekke opp, men nå er det nesten jeg blir usaklig, og det vil vi ikke ha noe av!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Joa du har rett jeg kan irritere på meg en gråstein og kan ha en arrogant tendens. Skal forsøke å moderere meg, det er jo ikke vits i å få uvenner.

Jeg tar gjerne diskusjonen om det er vits i utdanning men jeg vil aldri påstå at det ikke er plass til dem uten utdanning. Papirer er totalt ubrukelig om en ikke kan det en snakker om er vi vel alle enige om. Men å være i bransjen i nordland, på østlandet eller i utlandet er tre forskjellige ting. Skal norsk musikkindustri klare å hevde seg må vi vise oss på topp i alle ledd av bransjen. At dette er en trend av de siste 10 årene er lett påviselig i sammenheng med oppstart av utdanninger, eksempelvis NISS,
Medieingeniører fra rogaland, mediefolk fra blindern eller konservatoriet . Men jeg vil ikke bli overrasket for å si det sånn om de uten utdanning vil få tøffere motstand i fremtiden. Med så mange teknikere på dusinet som vi er nå så tvinger vi oss selv mot en løsning som ikke vil passe alle. Om du ikke innser dette mens du leser dette så vil du kanskje gjøre det etter litt fundering.
LES DET KOMMENDE NØYE før du får slag. Det er ikke snakk om at uutdannede teknikere ikke kan skrudd lyd og lempet kasser like godt som
en med doktorgrad. Noe av sakens kjerne er heller hva en uten utdanning
IKKE kan. Bredden, metodikken og kompetansen av en utdannet person tillater personen å anta en bredere jobb for marginalt mer lønn. Arbeidsgiver får altså mer for pengene sine og arbeidstaker har en sikrere stilling gjennom organisering og kontrakter. All in all er dette en sunnere situasjon for alle men de uten utdanning vil oppleve å stille stadig lengre i køen. Et sirkulært argument er ikke lett å bryte, eller? Stadig fler tar utdanning i dag og denne trenden er det da sannelig ikke jeg som oppfant, men du burde ikke gråte deg i søvn bare for at jeg påpeker noe som ikke passer deg. Om jeg tar grådig feil i denne overflatiske analysen vil jeg gjerne lese argumentasjonen for dette.


Med min litt ufine kommentar om at her trengs det litt utdanning kunne jeg godt har skrevet "her trengs det litt selvstudier". Kunnskap rundt Bel er materiale fra videregående skole men sikkker ikke det folk husker best. Fremover skal jeg forsøke å få en litt mer KONSTRUKTIV tone.

ska prøve


Hva skal jeg med din respekt da? Er det slik du tror folk får jobber i andre bransjer? Kunne jeg skrevet at du digger meg på CV'n min og huka inn jobber, trur ikke det nei. At lydbransjen er noe retardert i ratioen mellom utdannede eller selvlærte i forhold til de fleste andre bransjer er nettopp grunnen til våre lave lønninger og dårlige kår. DU får ikke meg til å hive meg på den ene mølla. Klart man skal har gode kontakter og yte gjensidig
respekt for godt arbeid. Men det begynner å bli begrenset hva man kan oppnå bare på ry og respekt. Vi som bransje tjener veldig lite på å skrive
puter under armene til hverandre i et forum når vil heller burde jobbet sammen. Alle burde organiseres, med eller uten papier, og høstet de felles godene av å stå sammen. En vennetjeneste er en annen manns død.

NÅ er du sikkert r i m e l i g lei av meg ja, can't be helped.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Tips:

Det er ikke spesielt lurt å opptre som en arrogant, nedlatende, bedrevitende blære på et forum som fekventeres av en ikke-ubetydelig del av teknikere i Norge.

Hører man på Urørt-låtene dine går det også rimelig godt frem at du ikke har allverdens av erfaring, så jeg anbefaler at du senker skuldrene, ikler deg en litt mindre usmakelig personlighet og legger fra deg behovet for å finne feil hos andre.

Hvor har du utdannet deg til "ingeniørlydtekniker" forresten? SAE?
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Nei det som ligger på urør er ikke akkurat kirkelig kulturverksted, sto det noe om at det var dødsbra lyd der så skal jeg fjerne det? Eller ville du bare si noe litt krast?

DENNE BITEN ER FEIL AV MEG
Og skal DU DU DU komme og omtale hva som er gjeldende mengde erfaring så motsier du dine egne prinsipper i den grad at vi burde begynne diskusjonen på nytt. Jeg forsøker faktisk å lære av dette og du er faktisk hjelpsom som motstander i diskusjonen, takk for det.
FEIL PERSON-BEKLAGER


Ingeniørlydtekniker er ikke et ord, ingeniør lydtekniker derimot tilsier at man er ingeniør och lydtekniker. SAE utdanner meg ikke kjent godkjente ingeniører men bachelorgrader og diplomer. Jeg har gått gode gamle NISS og ingeniør telekommunikasjon på HiO ++. Dersom du føler at jeg har insinuert at jeg er noe annet å beklager jeg at du føler deg støtt. Men jeg vil og nevne at det er ikke bare mitt og ditt synspunkt som gjelder i denne saken. INgen av oss to vet alt og ingen er komplett enig med noen av oss. Det fins sikkert en lydtekniker av hver sort her inne og jeg anser slett ikke meg selv som noe høyere vesen. JEg er meg og har rett til å yttre mine meninger selv om de indignerer deg og ditt syn. Det får du tåle, men går jeg over noen grenser og blir påpekt dette skal jeg ta hensyn til dette. Du burde ikke bli overrasket om det er noen her inne som er enig med meg selv om du syns jeg er en skrytpeis. Du har rett til din holdning.

ka du sei?
Sist redigert av Dag Blix den 11 nov 2006, 14:54, redigert 1 gang totalt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Æ sei at det blir et mye triveligere forum om man viser normal, høflig tone som man ellers ville gjort om man snakket med folk ansikt til ansikt. Å komme inn som n00b blant folk i samme profesjon med "all guns blazing" er sjelden spesielt lurt.

Ka DU sei?
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Enig. Skal forsøke å holde meg i skinnet fremover på tonearten. Står dog ved meningene mine.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Espen Moe
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 20 mar 2006, 11:02
Sted: Oslo / Tønsberg

Legg inn av Espen Moe »

Meningene dine er helt greie de, kunnskapen likeså. Det har med hvordan man presenterer de overfor medmennesker (med potensielt tonnevis mer erfaring) i samme profesjon å gjøre.

Fortsatt god helg :)

Et lite addendum til trådstarters spørsmål: om du vil spille inn i høyere samplefrekvenser, bør du velge en frekvens som er et heltall av frekvensen sluttmediet ditt er på. Dersom materialet skal havne på en audio-CD, burde du eksempelvis bruke 88.2 KHz. Matematikken som utføres ved desimering (downsampling) blir da meget enkel, og få artifakter introduseres.
Svar