Phonic PAA2 Personal Audio Assistant

F.eks. Sia Smaart, WinMls, SpectraLAB, osv.

Moderator: Mads Størkersen

Phonic PAA2 Personal Audio Assistant

Innlegg Lydfokus » 26 Aug 2004, 15:12

Hva tror folktet?? Ut pris på den i Norge skal være ca 4500.- ink. m.v.a.
Er dette noe å ha ?? Kan den brukes til noe ??

http://www.phonic.com/html/products/measuring.htm
Mvh
Lydfokus
v/ Bård Åmotsbakken
- Se nu ble det fart i gramofonen!
Lydfokus
Newbie

Re: Phonic PAA2 Personal Audio Assistant

Innlegg Atle Aamodt » 26 Aug 2004, 19:28

Lydfokus skrev:Hva tror folktet?? Ut pris på den i Norge skal være ca 4500.- ink. m.v.a.
Er dette noe å ha ?? Kan den brukes til noe ??

http://www.phonic.com/html/products/measuring.htm

Ser ut til å være crap. Programvaren til PC er i alle fall crap. "Produsenten" trekker frem elemter som "hvor pen den er å se på", "hvord godt den ligger i hånden", "alle burde ha en".

De klarer ikke helt bestemme seg for om den har "phase tester" eller polaritets tester. Det er vanskelig å se hva slags inn/ut den har.

Hva slags max nivå tåler den på linje in?
Hvor mange volt man den levere på linje ut?

Noen som har funnet en manual/spec til dette produktet ??

Utpris = 4500,- inkl. mva, betyr det at der finnes rabatter ??
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member

Innlegg Atle Aamodt » 26 Aug 2004, 19:40

Fant manual

Boksen ser ut til å være nyttig, i alle fall til det jeg ville brukt en slik til. Eneste jeg ikke likte er en tilsynelatende fast ut-spenning(nivå) - 10dBu. Skulle svært gjerne hatt muligheten til variabel ut nivå. Den har balansert XLR in og ut. Batteridrift og ekstern strømforsyning. Make me an offer I can't refuse.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member

Innlegg Lydfokus » 26 Aug 2004, 20:46

Missforstå meg rett... Jeg selger den ikke, fant den i... ¤ kremt ¤ Ljudiakatalogen... Og lurte på om dette kunne vært et billig alternativ til feks Smaart Live.... Enkel måling i en liten og hendig box, og la mac'n ligge hjemme, eller no...
Mvh
Lydfokus
v/ Bård Åmotsbakken
- Se nu ble det fart i gramofonen!
Lydfokus
Newbie

Innlegg Atle Aamodt » 26 Aug 2004, 22:25

Lydfokus skrev:Missforstå meg rett... Jeg selger den ikke, fant den i... ¤ kremt ¤ Ljudiakatalogen... Og lurte på om dette kunne vært et billig alternativ til feks Smaart Live.... Enkel måling i en liten og hendig box, og la mac'n ligge hjemme, eller no...

Kan nok på ingen måte erstatte hverken SmaartLive eller WinMLS. Men for meg ser den ut til å være et nyttig og hendig verktøy for feilsøking i systemer. Da kan man selvfølgelig mene at man burde bytte til systemer som ikke har feil. Men det hender jo at man får som jobb å heise opp igjen systemer som har vært en smule mishandlet.

Jeg kunne tenke meg å bruke slikt til å sjekke polaritet i linjer, høyttalerkabler. Sjekke frekvensrespons fra EQs. At det ikke er filter som kødder. Kan være meget greit for å sjekke forsterkere (hvis det er slik at den tåler inntil 80 volt AC).

Er ikke klar for å betale 4500,-, men kanskje 2500-3000 for et slikt vektøy.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member

Innlegg Joachim » 27 Aug 2004, 19:41

Det store spørsmålet er vel egentlig bare hvor mye gadgets er det plass til i toolboxen???
Mvh
Joachim Venberget
Brukerens avatar
Joachim
Pro Member Gold

Innlegg Atle Aamodt » 27 Aug 2004, 20:21

Joachim skrev:Det store spørsmålet er vel egentlig bare hvor mye gadgets er det plass til i toolboxen???

Denne ser ut til å være smart. Men den kunne f.eks hatt to dioder for indikasjon av inkommende phantom-power. Da er den også god til lydlys linjesjekk.

I tillegg til SmaartLive, mic kalibrator, pink noise box, kunne jeg godt tenke meg en boks som leverer variabelt signal for å teste ulike duppeditter når man innimellom må rote rundt etter feil.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member

Innlegg Joachim » 27 Aug 2004, 21:32

Mr.Wompf skrev:I tillegg til SmaartLive, mic kalibrator, pink noise box, kunne jeg godt tenke meg en boks som leverer variabelt signal for å teste ulike duppeditter når man innimellom må rote rundt etter feil.

Whirlwinds Qbox er en genial burk for den slags, har desverre aldri fått somla meg til å investere i en sånn selv selvom den er relativt rimelig, ca 2000,- villedende trur jeg. Skulle gjerne hatt en sånn i mange tilfeller, burde være ett must for enhver linjegutt på festivaler... ( den har faktisk belteklips! )

http://www.whirlwindusa.com/test.html
Mvh
Joachim Venberget
Brukerens avatar
Joachim
Pro Member Gold

Innlegg Frode Trondahl » 29 Aug 2004, 22:16

Jeg tror jeg holder meg til mitt god gamle multimeter, et Metex til 2 lapp , med data tilkobling for utskrift av måle rapporterer, og software styring.

Savner kun tone generator og spektrum analisator i det, så hadde det hvert genialt.
Men får vel klare meg med frekvens telleren i stede da:-(.

Forresten er det noen som vet om man kan bruke en frekvensteller, som gitar tuner?????

Hadde hvert artig å prøvd, selv om det er mer en en frekvens som kommer ut av gitaren, så lurer jeg på om telleren vil måle på den mest dominerene frekvensen.

Noen som vet???????
Frode Trondahl
Pro Member Silver

Testet ut PAA1

Innlegg Tor Dehli » 05 Sep 2004, 22:03

Testet ut Paa1, som er forgjengeren, og den fungerte meget bra.
Brukte den som en spektrum-analysator når man skulle stille inn anlegget i en fei. Satte bare på en cd med pink-noise, og så var det bare å gå i gang. På dette viset gikk det veldig fort å stille inn lyden.
Tok også å utførte en test-måling, og den var ganske så lineær også.
På modellen jeg hadde var dog ikke decibel-måleren spesielt nøyaktig. Den viste ca 2 dB for lite.
Den hadde også en max på ca 130 dB. Merket det når jeg målte en del russebusser.
Det eneste jeg virkelig savnet var et bakgrunnsbelyst display, noe som de har kommet med på Paa2.
Det er Luthmann som importerer de nå, og der kan man vel kanskje få noen rabatter.

Kan hvertfall anbefales, dersom den ikke er blitt dårligere fra forrige versjon.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Tor Dehli
Active Member

Innlegg bose » 07 Sep 2004, 13:07

Tror den funker ganske greit, men vill nokk ikke satse på å gjøre skikkelig målinger med den der
Sist endret av bose den 15 Sep 2004, 23:00, endret 2 ganger.
bose
Active Member

Innlegg Joachim » 07 Sep 2004, 18:38

bose skrev:ja jeg så du tusla rundt med den når du tuna pa`n til rune ja...
Så ut til å fungere ganske greit den.... helt nøyaktig blir nokk ikke målinga da, med tanke på frekvensgang til cd-spiller og mikser, men som sakt blir helt ok.

hehe ja har du en ulineær mikser og cd-spiller sliter du uansett vil jeg tro
:roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukerens avatar
Joachim
Pro Member Gold

Innlegg bose » 07 Sep 2004, 21:26

hehe jada.det meste er i bunn ganske flatt,var bare for sette det litt på spissen,for cluet til en nøyaktig måling er å ha minst mulig mellomledd mellom pinknoise generator og PA. det samme gjelder fra mic til spectrum analyzer også... har faktisk vært borti lydkort og cd-spillere med ulineær frekvensgang, men det har vært billig møl også da
bose
Active Member

Gå til Analyseprogrammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest