Oppmikking av Leslie
Lagt inn: 06 mai 2010, 22:50
Er det noen her på forumet som har noen gode tips ang. oppmikking av Leslie?
Er dårlig på dette med faseproblemer, men det er vel mest ønskelig med ca 180 grader for å få mest mulig stereoeffekt av leslien? Ser jo at det er flere som bare har ca 90 grader mellom mikkene, men da roterer jo hornet 310 grader før det kommer lyd som treffer mik samtidig som det er bare 90 grader mellom de to gangene lyden treffer mik. Det er jo bare det ene hornet det kommer lyd ut av.Joachim skrev:SM57 oppe er en klassiker, alt annet enn 180grader, da får du faseføkk pannes helt eller nesten helt ut.
Er det hovedsaklig for å få ned scenevolumet at en bør dekke inn med molton?Helge A. Bentsen skrev:SM58, ikke beta, oppe.
421 eller M88 nede.
Brett et moltonflak dobbelt, og dekk inn hele leslien med mikker og alt.
Det låter fett.
Eller at du er feig for litt voksen scenelyd.. Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.Helge A. Bentsen skrev:Mere lav mellomtone i lyden, og du kan ha det psyko høyt i monitor uten at det feeder på 400hz.
"Gutta som vet hva de driver med" er vel kommet der de er fordi at de har vært åpne for nye måter å gjøre ting på istedet for å være en "JEG VET BEST!"Joachim skrev:Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
Å ikke ha trua på å pakke inn lesliekabinett i molton dreier seg da ikke om noe "jeg vet best" snarere tvert om, man drasser ikke på dette for å pakke det inn, da bruker man heller NordLead. Det handler om å vise respekt for ett instrument hvor lyden er helt unik og kan aldri reproduseres for å skape samme scenelyd gjennom en monitor. Nå er ikke the real thing så aktuelt lenger men du må gjerne prøve foreslå det trikset der for palle, tviler på at det vil falle i smak, jeg ser for meg ett ansiktsutrykk som er verdt å betale for å få oppleve.Ole Hansen skrev:"Gutta som vet hva de driver med" er vel kommet der de er fordi at de har vært åpne for nye måter å gjøre ting på istedet for å være en "JEG VET BEST!"Joachim skrev:Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
På samme måte bør vel vi som lider av denne lydsykdommen også være åpne og ydmyke for nye forslag som andre kommer med?
Nja, det vil jeg ikke si. Var en av gutta som har spilt orgel siden før du ble født som lærte meg trikset. Og det handler ikke om volum på scena, kun om feedbackstabilitet og karakteren i lyden.Joachim skrev:Eller at du er feig for litt voksen scenelyd.. Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.Helge A. Bentsen skrev:Mere lav mellomtone i lyden, og du kan ha det psyko høyt i monitor uten at det feeder på 400hz.
Har ingen problemer med å se visse fordeler, fordeler som MÅ gå på bekostning av den akustiske verdien av leslien som scenelyd uansett hvordan du vrir og vender på det. Sier det igjen, da kan du heller foreslå Nord Lead så slipper man drasse på hundre kg for å pakke den inn i molton. Det du gjør er å si at den ikke låter bra i seg selv. Det er en grunn til at gitarister bruker amp på scenen og ikke POD. Sånt fiksfakseri kan man gjøre i studio men ikke på en scene.Helge A. Bentsen skrev:
Nja, det vil jeg ikke si. Var en av gutta som har spilt orgel siden før du ble født som lærte meg trikset. Og det handler ikke om volum på scena, kun om feedbackstabilitet og karakteren i lyden.