Oppmikking av Leslie

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Harald Solbakk
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 17 jul 2008, 03:15
Sted: Mosjøen

Oppmikking av Leslie

Legg inn av Harald Solbakk »

Er det noen her på forumet som har noen gode tips ang. oppmikking av Leslie?
mvh.
Harald Solbakk
En glad amatør
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Tom Hansen »

Jeg brukte 2 stk SM-58 oppe (180gr) og en ATM25 nede. Siste jobben jeg gjorde med C3 og Leslie var i 1995. Det har vel en naturlige forklaring, når man tenker på vekta......MEN det finnes ikke noe bedre enn en orginal Leslie. Hvis jeg skulle mikke opp et i dag, ville nok valget vært det samme.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

SM57 oppe er en klassiker, alt annet enn 180grader, da får du faseføkk pannes helt eller nesten helt ut.

421 e.l. i bunn.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Helge A. Bentsen »

SM58, ikke beta, oppe.
421 eller M88 nede.

Brett et moltonflak dobbelt, og dekk inn hele leslien med mikker og alt.

Det låter fett.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:SM57 oppe er en klassiker, alt annet enn 180grader, da får du faseføkk pannes helt eller nesten helt ut.
Er dårlig på dette med faseproblemer, men det er vel mest ønskelig med ca 180 grader for å få mest mulig stereoeffekt av leslien? Ser jo at det er flere som bare har ca 90 grader mellom mikkene, men da roterer jo hornet 310 grader før det kommer lyd som treffer mik samtidig som det er bare 90 grader mellom de to gangene lyden treffer mik. Det er jo bare det ene hornet det kommer lyd ut av.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:SM58, ikke beta, oppe.
421 eller M88 nede.

Brett et moltonflak dobbelt, og dekk inn hele leslien med mikker og alt.

Det låter fett.
Er det hovedsaklig for å få ned scenevolumet at en bør dekke inn med molton?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mere lav mellomtone i lyden, og du kan ha det psyko høyt i monitor uten at det feeder på 400hz.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Mere lav mellomtone i lyden, og du kan ha det psyko høyt i monitor uten at det feeder på 400hz.
Eller at du er feig for litt voksen scenelyd.. :lol: Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av lydonen »

demolition man..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
"Gutta som vet hva de driver med" er vel kommet der de er fordi at de har vært åpne for nye måter å gjøre ting på istedet for å være en "JEG VET BEST!"
På samme måte bør vel vi som lider av denne lydsykdommen også være åpne og ydmyke for nye forslag som andre kommer med?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev:
Joachim skrev:Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
"Gutta som vet hva de driver med" er vel kommet der de er fordi at de har vært åpne for nye måter å gjøre ting på istedet for å være en "JEG VET BEST!"
På samme måte bør vel vi som lider av denne lydsykdommen også være åpne og ydmyke for nye forslag som andre kommer med?
Å ikke ha trua på å pakke inn lesliekabinett i molton dreier seg da ikke om noe "jeg vet best" snarere tvert om, man drasser ikke på dette for å pakke det inn, da bruker man heller NordLead. Det handler om å vise respekt for ett instrument hvor lyden er helt unik og kan aldri reproduseres for å skape samme scenelyd gjennom en monitor. Nå er ikke the real thing så aktuelt lenger men du må gjerne prøve foreslå det trikset der for palle, tviler på at det vil falle i smak, jeg ser for meg ett ansiktsutrykk som er verdt å betale for å få oppleve.

Stapper du molton oppi blåsen og du kansje?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Mere lav mellomtone i lyden, og du kan ha det psyko høyt i monitor uten at det feeder på 400hz.
Eller at du er feig for litt voksen scenelyd.. :lol: Prøv det trikset der på gutta som vet hva de driver med så gjør du kort karriere i bransjen.
Nja, det vil jeg ikke si. Var en av gutta som har spilt orgel siden før du ble født som lærte meg trikset. Og det handler ikke om volum på scena, kun om feedbackstabilitet og karakteren i lyden.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:
Nja, det vil jeg ikke si. Var en av gutta som har spilt orgel siden før du ble født som lærte meg trikset. Og det handler ikke om volum på scena, kun om feedbackstabilitet og karakteren i lyden.
Har ingen problemer med å se visse fordeler, fordeler som MÅ gå på bekostning av den akustiske verdien av leslien som scenelyd uansett hvordan du vrir og vender på det. Sier det igjen, da kan du heller foreslå Nord Lead så slipper man drasse på hundre kg for å pakke den inn i molton. Det du gjør er å si at den ikke låter bra i seg selv. Det er en grunn til at gitarister bruker amp på scenen og ikke POD. Sånt fiksfakseri kan man gjøre i studio men ikke på en scene.

1000 spenn om du stiller på jobb med molton og prøver dette med Palle og foreviger det på video.

Du sier ikke til Tekrø at du må pakke inn Marshallen hans i molton for å få bedre karakter i lyden, han kan heller få mer monitor enn å høre dritten. Da tror jeg du blir fort arbeidsledig.
Mvh
Joachim Venberget
Harald Solbakk
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 17 jul 2008, 03:15
Sted: Mosjøen

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Harald Solbakk »

Jeg takker for all respons. Tenker jeg prøver sm57 og sm58 i topp, og ser om jeg merker noen stor forskjell. Starter med å vinkle dem i ca 90 grader (Får se hvor god tid jeg får). Har litt lyst til å prøve Sennheiser e906 også ...

Jeg vet ikke hva jeg skal bruke nede. har ikke så mange micker å velge mellom. Valget står mellom sm57, sm58, beta58, beta52, beta91, e906, e845 og noen billige trommemicker fra Evenstad Musikk :?

Det er greit å kjenne til det molton-trikset, og skal ha det i minne hvis jeg får problemer. :)
mvh.
Harald Solbakk
En glad amatør
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

B52
Mvh
Joachim Venberget
Svar