Oppmicing av 4*10"/12" kabinett

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

kristina ringvold
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 12 feb 2004, 16:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Oppmicing av 4*10"/12" kabinett

Legg inn av kristina ringvold »

Litet , og kanskje litt rart spørsmål:
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina :roll: :roll:
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Oppmikk...

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Jeg tror heller du bør tenke på litt mer alternativ plassering av kabinettet (sette det på siden/sidescenen, vinkling o.l.), evt. henge en bit med molton over kabinettet (og også selvfølgelig mikken), lar seg vel gjøre enkelt når du bruker 609'ene dine. Moltontrikset har jeg brukt med hell på band som har høy gitaramp og trenger mye monitoring av gitar...

Ellers, mikkvalg... Med fare for at du kaller meg for både det ene og det andre igjen, så prøv Sennheiser MKH-40 på gitar. Du kan få låne av meg... Har fire stk. nå (Yiehaaa!) som jeg fikk tak i rimelig...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oppmicing av 4*10"/12" kabinett

Legg inn av Hoba »

kristina skrev:Litet , og kanskje litt rart spørsmål:
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina :roll: :roll:
Ja her er det mange muligheter ute å går.
Som musiker vil du gjerne ha mest mulig trøkk på scenen, samt at de fleste må 'dra' på for å få riktig tone ut av ampen.
Men her er det jo mange muligheter.
Marshall f.eks. har mange forskjellige typer høytalere som spiller forskjellig.
Men i de fleste tilfeller er det 4 x 70w elementer i kassene, og disse tåler mere pådrag en f.eks et vintagekabinett som har 4 x 30w elementer.
Det sier seg jo selv at om du tar en amp med samme innstillinger og prøver på begge kabinettene, vil du få to totalt forskjellige resultater.
Uansett så går det vel langt mellom hver gang du hører skikkelig godt og fet gitarlyd, eller hva ?
Ikke så mange gitarister som er 110% bevisste på hva de leverer på dette punktet.

Du kan jo selvfølgelig sette kabinettene offstage, eller henge molton foran, men det anbefales å legge det fram for gitaristen først og bruke litt tid på å forske litt.

Når det gjelder volumet så kan man lure ampene med å putte en såkallt 'powerbraker' i mellom amp og kabinet.
Marshall lager slike, og noen bruker dem mens andre ikke bruker dem.

Se på det som et slags dempeledd.

Når det gjelder mikking og plassering av mikker, så er det mange meninger om dette.

To mikker på samme kabinett gir deg en litt fetere sound og 'juksestereo', hvis du skjønner hva jeg mener.

Endel er av den oppfatning av at et monosignal inn i en amp og to høytalerkabler ut og inn i et kabinett som splittes er stereo.

Men det er en diskusisjon for ............ !

Jaja, sånn jekk no dagan.
kristina ringvold
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 12 feb 2004, 16:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kristina ringvold »

Takk du Hoba for dine mange inspill! Tror ikke jeg tør å slenge med leppa om gitarlyd nå...Må vel være igår? Mye info der.. :roll: :roll: Veit mye du...
Ville i spørsmålet mitt kunne beholde kabinettene på scenen uten og dempe eller kødde alfor mye med dem ..Men molton er jo alltid kjekkt..Bare det og dempe gulvet forran reduserer jo refleksjoner på en artig måte..
-kristina :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!

Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..

Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent :lol: om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Kenneth Jensen skrev:I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!

Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..

Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent :lol: om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Redbox ! ! ! !
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Elsker redbox :D
Lydforum Administrator/Pensjonist
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Eller...

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Hoba skrev:
Kenneth Jensen skrev:I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!

Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..

Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent :lol: om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Redbox ! ! ! !
Eller countryman DI rett ut fra den ene høyttalerutgangen fra ampen til gitarfar...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Joda, så ! ! ! ! !
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

Jeg spiller bass (så dette blir vell ikke helt på samme måte, men skit, la gå..) og en som rattet lyd for bandet en gang, micka bassampen min opp med tre linjer (Dette var en Trace Eliot amp med bassreflex og 15-tommer) :
- En midt i elementet
- En helt i kanten av elementet
- En i reflexrøret (Stappet hodet av en SM57 inn i røret)

Resultat: KANONBRA! Det låt faktisk jævli kult. Må innrømme at jeg ble lang som en Scania i trynet når han gjorde det, men det blei låtende vanvittig bra.. Grunnen til at det låt som det låt er jeg ikke sikker på (er jo ingen lydtekniker,jeg..) men er det noen her som har erfart det samme?
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Høres unødvendig mye ut!
Klarer meg Alltid med Bassmic og en DI linje jeg.. Gir meg alt jeg trenger av Informasjon!

Men viss det er NM i å bruke kanalstriper så er det sikkert fint.. :lol:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Jaja, fra bassen rett i DI vil vel aldri gå av moten.
Ryker bassanlegget, kan du jo stå der å prøve å være stilig, uansett hvor mange mikker og linjer du bruker på kabinettet.
Men, joda selvfølgelig kan det være fett det.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ryker kabinettet har du hvertfall Basslyd :) Og er du så smart å bruker f.eks *SansAmp* DI så låter det jo kanon også ....
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Kenneth Jensen skrev:Ryker kabinettet har du hvertfall Basslyd :) Og er du så smart å bruker f.eks *SansAmp* DI så låter det jo kanon også ....
-Takk for komplimentet. 8)
DU E I NORGE NO! -SKA`VÆR`GLA`DU FÅR BACKLINE!!
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Bassist, men ikke minst.
Svar