Oppmicing av 4*10"/12" kabinett
Moderator: Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 48
- Registrert: 12 feb 2004, 16:21
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Oppmicing av 4*10"/12" kabinett
Litet , og kanskje litt rart spørsmål:
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina
-
- Active Member
- Innlegg: 203
- Registrert: 23 jun 2003, 23:37
- Sted: Oslo
Oppmikk...
Jeg tror heller du bør tenke på litt mer alternativ plassering av kabinettet (sette det på siden/sidescenen, vinkling o.l.), evt. henge en bit med molton over kabinettet (og også selvfølgelig mikken), lar seg vel gjøre enkelt når du bruker 609'ene dine. Moltontrikset har jeg brukt med hell på band som har høy gitaramp og trenger mye monitoring av gitar...
Ellers, mikkvalg... Med fare for at du kaller meg for både det ene og det andre igjen, så prøv Sennheiser MKH-40 på gitar. Du kan få låne av meg... Har fire stk. nå (Yiehaaa!) som jeg fikk tak i rimelig...
Bjørn
Ellers, mikkvalg... Med fare for at du kaller meg for både det ene og det andre igjen, så prøv Sennheiser MKH-40 på gitar. Du kan få låne av meg... Har fire stk. nå (Yiehaaa!) som jeg fikk tak i rimelig...
Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Oppmicing av 4*10"/12" kabinett
Ja her er det mange muligheter ute å går.kristina skrev:Litet , og kanskje litt rart spørsmål:
Hvorfor micer vi opp et eller begge av de øverste elementene i 4 elementskabinetter til type gitar og lignenede kabinetter?
Forutsetter her er at alle elementene er likverdige.
Er det gammel vane, ikke så langt ned til gulvet, eller finnes det en lydteknisk grunn?
Begynte å tenke på dette forrige helg for å finne en løsning på gitarrister som spilte høyt på scenen og ville ha masse git i monitor, og dette lekket selvfølgelig in i gitmicene.
Vill også gjerne ha forslag på mic som tar minst mulig lyd in i loben bak?
Noen som har testet?
-kristina
Som musiker vil du gjerne ha mest mulig trøkk på scenen, samt at de fleste må 'dra' på for å få riktig tone ut av ampen.
Men her er det jo mange muligheter.
Marshall f.eks. har mange forskjellige typer høytalere som spiller forskjellig.
Men i de fleste tilfeller er det 4 x 70w elementer i kassene, og disse tåler mere pådrag en f.eks et vintagekabinett som har 4 x 30w elementer.
Det sier seg jo selv at om du tar en amp med samme innstillinger og prøver på begge kabinettene, vil du få to totalt forskjellige resultater.
Uansett så går det vel langt mellom hver gang du hører skikkelig godt og fet gitarlyd, eller hva ?
Ikke så mange gitarister som er 110% bevisste på hva de leverer på dette punktet.
Du kan jo selvfølgelig sette kabinettene offstage, eller henge molton foran, men det anbefales å legge det fram for gitaristen først og bruke litt tid på å forske litt.
Når det gjelder volumet så kan man lure ampene med å putte en såkallt 'powerbraker' i mellom amp og kabinet.
Marshall lager slike, og noen bruker dem mens andre ikke bruker dem.
Se på det som et slags dempeledd.
Når det gjelder mikking og plassering av mikker, så er det mange meninger om dette.
To mikker på samme kabinett gir deg en litt fetere sound og 'juksestereo', hvis du skjønner hva jeg mener.
Endel er av den oppfatning av at et monosignal inn i en amp og to høytalerkabler ut og inn i et kabinett som splittes er stereo.
Men det er en diskusisjon for ............ !
Jaja, sånn jekk no dagan.
-
- Newbie
- Innlegg: 48
- Registrert: 12 feb 2004, 16:21
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Takk du Hoba for dine mange inspill! Tror ikke jeg tør å slenge med leppa om gitarlyd nå...Må vel være igår? Mye info der.. Veit mye du...
Ville i spørsmålet mitt kunne beholde kabinettene på scenen uten og dempe eller kødde alfor mye med dem ..Men molton er jo alltid kjekkt..Bare det og dempe gulvet forran reduserer jo refleksjoner på en artig måte..
-kristina
Ville i spørsmålet mitt kunne beholde kabinettene på scenen uten og dempe eller kødde alfor mye med dem ..Men molton er jo alltid kjekkt..Bare det og dempe gulvet forran reduserer jo refleksjoner på en artig måte..
-kristina
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!
Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..
Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!
Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..
Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Lydforum Administrator/Pensjonist
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Redbox ! ! ! !Kenneth Jensen skrev:I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!
Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..
Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 203
- Registrert: 23 jun 2003, 23:37
- Sted: Oslo
Eller...
Eller countryman DI rett ut fra den ene høyttalerutgangen fra ampen til gitarfar...Hoba skrev:Redbox ! ! ! !Kenneth Jensen skrev:I ett par av banda jeg jobber med innimellom så har jeg ett par "tunghørte" gitarister.
Det jeg gjør for å "unngå" feedback på scenen og for å kunne gi tillstrekkelig med monitor er at jeg bruker 2 mikrofoner.. Som går ut i pa!
Og en DI linje.. for monitor!
Og dette funker fint for de gitaristene jeg jobber med..
Det elemenerer jo ikke problemet med høy backline! Men da hjelper det å legge MYE di linje i mon. og be pent om at gitarfar skrur ned ampen på scenen.
Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
- Bechie
- Active Member
- Innlegg: 142
- Registrert: 27 okt 2003, 14:03
- Sted: Sandefjord
Jeg spiller bass (så dette blir vell ikke helt på samme måte, men skit, la gå..) og en som rattet lyd for bandet en gang, micka bassampen min opp med tre linjer (Dette var en Trace Eliot amp med bassreflex og 15-tommer) :
- En midt i elementet
- En helt i kanten av elementet
- En i reflexrøret (Stappet hodet av en SM57 inn i røret)
Resultat: KANONBRA! Det låt faktisk jævli kult. Må innrømme at jeg ble lang som en Scania i trynet når han gjorde det, men det blei låtende vanvittig bra.. Grunnen til at det låt som det låt er jeg ikke sikker på (er jo ingen lydtekniker,jeg..) men er det noen her som har erfart det samme?
- En midt i elementet
- En helt i kanten av elementet
- En i reflexrøret (Stappet hodet av en SM57 inn i røret)
Resultat: KANONBRA! Det låt faktisk jævli kult. Må innrømme at jeg ble lang som en Scania i trynet når han gjorde det, men det blei låtende vanvittig bra.. Grunnen til at det låt som det låt er jeg ikke sikker på (er jo ingen lydtekniker,jeg..) men er det noen her som har erfart det samme?
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
- Basslak Backalainen
- Active Member
- Innlegg: 56
- Registrert: 09 jun 2003, 16:16
- Hoba
- Pro Member
- Innlegg: 436
- Registrert: 03 aug 2003, 12:50
- Sted: Oslo
- Kontakt: