Oppmikking av trekkspill

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Øyvind »

Må si jeg heller mer og mer mot det Joachim sier.. Tolket det som at du var interresert i en spesialmikrofon, så det var bakgrunnen for mitt forrige innlegg.
Hvis du er bekymret for bråk fra andre artister så kan du jo sette inn en gate på mikrofonen, evt. også kjøpe inn en til mikrofon slik at du dekker diskant og bass like godt.
Kan virke som om jeg først har sagt en ting, og nå sier noe helt annet.. beklager det... men tolket det først som at du aldri hadde prøvd dette på et trekkspill og at det var en regn talemygg som festes på brystet, og det var det som gjorde meg skeptisk. Men skal skjerpe meg til neste gang å heller spørre litt ut før jeg konkluderer. :)
Mvh Øyvind Bjørge
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Takk for tips folkens! Jeg skal prøve å sette på en til på bassen og se hva som skjer.
Joachim: Godt mulig at min løsning vil funke strålende i bandsammenheng men da tror jeg gating og andre hjelpemidler er nødvendig.

Skal forske litt mer jeg så da er det ikke sikkert man trenger å kjøpe noen mikrofoner dedikert til trekkspill. :)
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Jeg har flere ganger brukt AKG C-416L, som er forgjengeren til den nye C-516L. Jeg brukte den på et Sennheiser Evolution trådløst sett, loddet på en "Sennheiser" plugg, fungerte helt fint. Første gang hadde jeg bare en slik mic, og tapet den fast på diskantsiden. Trekkspilleren kjøpte selv et trådløst sett med en slik mic etterpå. Da det ble spørsmål om å ha en mikrofon i bassen også, prøvde vi å paralellkople 2 slike AKG mygger. Det fungerte også helt greit, ikke noe forringelse av lyden som jeg kan høre. Micene sitter på svanehalser, så avstand til trekkspillet kan justeres. Det følger med en fin dobbeltsidig tape som du kan feste på trekkspillet, og selve micen kan tas av det festet som tapes fast.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
lydmix
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 20 okt 2007, 13:27
Sted: Spitsbergen

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av lydmix »

Jeg har lang erfaring med bruk av gater på trekkspill. Sett threshold på + 38dB. Garantert hverken feedback eller trekkspell i det hele tatt.
Kyrre S. Fledsberg
http://web.mac.com/lydmix
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Sennheiser 908. klyper den i fast i bæljen, nærme diskant side. aldri prøvd det på bass sida, da vedkommende trekkspiller har hatt innebygd elektronikk og sendt bassen ut til en midi modul

Har også prøvd AKG C419, men syns den ble for skarp.
Brukeravatar
Anders Faafeng
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 feb 2004, 15:22
Sted: Nittedal
Kontakt:

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Anders Faafeng »

For ordens skyld; en kondensatormikrofon med et lite membran tåler høyere lydtrykk og har lavere følsomhet enn tilsvarende mikrofon med stort membran

Les mer:
http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=28
Anders Faafeng
Arva Lydsystemer AS
t: 23 24 44 50
e: anders@arvalyd.no
w: www.arvalydsystemer.no
toraabe

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av toraabe »

Jeg har brukt DPA mikker, en på hver side sammen med trådløst shure system
Det fungerte helt perfekt.
Har også brukt to behringer målemikrofoner. EN på hver side som bare ble gaffa fast undenfra og opp på trekkspillett. Det låt faktisk bra ;)
G.Kalvik
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 13 feb 2010, 22:53

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av G.Kalvik »

Bjarte Solheim skrev:Har hatt Bjarne Brønbo på event-jobb et par ganger, og han har en myggsak på trekkspillet sitt som funka fin-fint. Husker ikke hva det var, men det kan sikkert de DDE-teknikerne som henger her svare på.
mest sansynelig det er enn eller annen AKG mygg på trekksillet til bjarne,.
mvh
Gudmund Kalvik.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Per Erik Finstad »

Kan anbefale akg 414 til de som ikke har prøvd det, og ikke er avhengig av trådløst.
Live Hurts
torbaa

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av torbaa »

Jeg benytter selv aller helst DPA mikker når jeg skal mikke opp trekkspill.
Har noen ganger brukt 3 stk på et spill.
2 på de høye tonene og en på bassen.
Alt trådløst. Ulempen blir flere kabler og at musikanten må ta 3 sendere på seg, men det funker...
Årsaken til at jeg vil ha 3 er naturlig stereo i tilegg til bassen.


For meg så funka det knall--
Svar